Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O IZVRŠENJU I OBEZBEĐENJU: U komunalnim preduzećima čiji su osnivači opštine i gradovi naglašavaju da se naplata potraživanja znatno poboljšala od uvođenja javnih izvršitelja, ali da ima dosta lica koji ne mogu da isplate stare dugove, mada su im reprogramirani i omogućeno im je da ih plaćaju na rate


Najveći broj građana u Srbiji, a naročito penzioneri, dugove za komunalne usluge plaćaju redovno, najčešće jer znaju da ako propuste jednu ratu - već sledećeg meseca imaće dve koje nikako neće moći da namire. Upravo u ovo "vrzino kolo" upada desetak odsto građana, koji ne izmiruju redovno komunalne obaveze i čija dugovanja rastu iz meseca u mesec.

U komunalnim preduzećima čiji su osnivači opštine i gradovi naglašavaju da se naplata znatno poboljšala poslednjih godinu-dve, ali da ima dosta onih koji ne mogu da isplate stare dugove, mada su im reprogramirani i omogućeno im je da ih plaćaju na rate. Svojevrsni rekorderi su Nišlije, koje komunalnim preduzećima za grejanje, vodu, iznošenje đubreta, duguju više od 1,2 milijarde dinara, a veći deo naplaćuju preko izvršitelja. Najveći deo dugova otpada na oko 8.000 građana, među kojima su pojedini utuženi za milione.

Direktorka "Objedinjene naplate" u Nišu Jelena Stojanović objašnjava da svoja potraživanja od neredovnih platiša naplaćuju preko utuženja.

- Od ove sume 700 miliona je utužen dug, a oko 350 miliona je tekući. Nešto je utuženo u Osnovnom sudu u Nišu, a veći deo je kod privatnih javnih izvršitelja i to će biti naplaćeno - ukazala je Stojanovićeva.

Prema njenim rečima, u "Objedinjenoj naplati" fakturiše se oko 102.000 računa, tako da veći broj građana svoje obaveze izmiruje na vreme.

- Ove godine imamo manji broj utuženih građana, što znači da se i broj neredovnih platiša smanjuje. To nam je drago jer mi nemamo za cilj da tužimo naše građane, već da im maksimalno izađemo u susret - rekla je Stojanovićeva. Ona je dodala da postoje pokušaji da se realizuju akcije za građane koji ne mogu da izmire svoje obaveze na vreme.

- Predata je inicijativa gradonačelniku da se pomogne takvim građanima, čeka se i odluka direktora javnih preduzeća pa ne mogu da kažem kakve ćemo povlastice moći da obezbedimo - rekla je direktorka.

Čačani samo za vodu i grejanje duguju oko 660 miliona dinara. Sa 16. januarom 2017. godine, dug za grejanje dostigao je 312 miliona, dok su potraživanja JKP "Vodovod" 351 milion dinara.

U JKP za grejanje "Čačak" navode da se uvođenjem izvršitelja naplata drastično poboljšala, odnosno da je 2016. godine bila "odlična i najbolja otkako preduzeće posluje". Zanimljivo je da za grejanje jedan potrošač duguje čak 1,2 miliona dinara.

Direktor "Vodovoda" Zoran Pantović ističe da je izvršiteljima dostavljeno 2.467 predmeta za naplatu do danas je naplaćen oko 21 milion dinara, što je dobar efekat.

- Dok nisu krenuli izvršitelji, za 15 godina tužili smo oko 15.000 potrošača za dugovanja od 110 miliona dinara, platili predujam oko 22 miliona, a efekat je bio zanemarljiv. Jednostavno, sud nije rešavao predmete - rekao nam je Pantović. - Procenat naplate od građana je sada 90 odsto, što je dobar rezultat. Posle čak osam poziva građanima da dođu i da svoja zaostala dugovanja plate na rate, zaključeno je 2.250 sporazuma sa dužnicima na ukupan iznos od 104 miliona dinara, od čega su do kraja prošle godine naplaćena 54 miliona. Još jednom apelujemo na građane da dođu kod nas i da se dogovorimo o načinu isplate duga, kako bi izbegli dodatne troškove izvršitelja, koji nisu mali.

I građani Vranja za komunalije po raznim osnovama duguju oko 600 miliona dinara. Najteže se plaćaju računi za struju, čiji iznosi su ujedno i najveći, zatim sledi voda, komunalne usluge i, na samom kraju, grejanje.

Direktor "Elektrodistribucije" Goran Nikolić kaže da Vranjanci za struju trenutno duguju 300 miliona dinara, prosečno po 11.000.

U vranjskom "Vodovodu" kažu da dogovorom uspevaju da naplate dugovanja koja iznose oko 150 miliona dinara.

- Naše službe šalju opomene, zatim ponude građanima reprogram duga i to su uglavnom metode koje daju rezultate - kaže direktor gradskog "Vodovoda" Goran Đorđević.

Mnogim građanima na listi prioriteta ne nalazi se plaćanje komunalnih usluga, o čemu svedoči dug od oko 88 miliona dinara, za račune koji su prosečno po 1.500 dinara na mesečnom nivou. Uglavnom se ljudi vode idejom "iznošenje đubreta mi ne mogu isključiti kao vodu ili struju".

- Od ovih potraživanja 25 odsto je utuženo. Što se tiče izvršitelja, nije bilo zaplene stvari od građana, uglavnom se to svodi na uplate kada im oni pokucaju na vrata - kaže Nela Cvetković, izvršna direktorka u javnom komunalnom preduzeću "Komrad".

Slobodan Ignjatović, direktor preduzeća "Novi dom", kaže da građani za grejanje ovom preduzeću duguju oko 50 miliona i da su neretko prinuđeni da potraže pomoć suda.

Račune za "Infostan" u Beogradu dobija 680.000 korisnika komunalnih usluga. Iz ovog preduzeća navode da je procenat naplate iznad 90 odsto, računajući ukupnu naplatu tekućih mesečnih računa, tuženih dugovanja i rata po zaključenim reprogramima.

- Nešto manje od 10 odsto korisnika ne izmiruje svoje obaveze na vreme. Deo neplatiša ne plaća račune zbog egzistencijalne ugroženosti, a drugi, koji ni po kom osnovu nisu socijalno ugroženi, izbegavaju plaćanje - kažu iz JKP "Infostan tehnologije". Iz "Infostana" tvrde i da se naplata komunalnih usluga poboljšava. Ukupan dug korisnika za neizmirene komunalne usluge iznosi oko 20 milijardi dinara.

Novosađani su uvek važili kao vrlo redovne platiše računa.

- Možemo se pohvaliti time da naplativost komunalno-stambenih usluga iznosi u proseku više od 90 odsto na godišnjem nivou - navode u novosadskoj "Informatici". Sa onim građanima koji imaju određena dugovanja JKP zaključuje sporazume o isplati na rate. - Predloge za izvršenje podnosili smo javnim izvršiteljima više puta u toku godine, a od ove ćemo ih podnositi samo dva puta godišnje kako bi troškovi građanima bili što manji - kažu u "Informatici".

Izvor: Vebsajt Novosti, 22.01.2017.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija