Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O PLANIRANJU I IZGRADNJI: Zakon propisuje da rešenje o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela, obavlja republički, pokrajinski, odnosno organ jedinice lokalne samouprave nadležan za poslove građevinske inspekcije. On pravi program uklanjanja objekata i odgovara za njegovo izvršenje, a troškovi padaju na teret vlasnika. Ukoliko nadležni organ nema potrebna sredstva za izvršenje inspekcijskog rešenja, zainteresovana strana može obezbediti troškove izvršenja do naplate od strane izvršnog dužnika


Ako Opština tvrdi da nema finansijskih sredstava za rušenje divlje gradnje, uklanjanje nelegalnog objekta mogu platiti i komšije! Pod uslovom da oni imaju para. U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kažu da je neophodno da postoji rešenje inspekcije da je objekat podignut bez dozvole.

Iako po Zakonu o planiranju i izgradnji ("Sl. glasnik RS", br. 72/2009, 81/2009 - ispr., 64/2010 - odluka US, 24/2011, 121/2012, 42/2013 - odluka US, 50/2013 - odluka US, 98/2013 - odluka US, 132/2014 i 145/2014 - dalje: Zakon) rušenje treba da plati i sprovede vlasnik, to često nije slučaj. Grube radove, zato, preuzimaju lokalne samouprave, a novac naknadno potražuju od nelegalnog graditelja. Neretko je, međutim, nedostatak novca opštinama izgovor da dozvole da se objekti kojima su bili udareni samo temelji stave i pod krov i usele.

Slična situacija je i u Ulici Milovana Marinkovića, u beogradskoj opštini Voždovac, gde su inspektori doneli rešenje o rušenju, ali u opštinskom budžetu nisu planirana sredstva. Oko 130 komšija, koji su potpisali peticiju, spremno je čak i da finansijski učestvuje u uklanjanju objekta.

- Problem je što se u ovom slučaju ne zna ko je investitor, jer se on vodi kao N. N. lice. I ako bismo platili rušenje, mi ne bismo imali od koga da tražimo da nam vrati novac - objašnjava M.Z., prvi komšija. - Ovde je Zakon u više navrata prekršen i za to su zaprećene kazne od pet do osam godina zatvora, ali pošto je investitor nepoznat, ispada da ne može biti ni kažnjen.

U resornom Ministarstvu napominju da član 171 Zakona propisuje da rešenje o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela, obavlja republički, pokrajinski, odnosno organ jedinice lokalne samouprave nadležan za poslove građevinske inspekcije. On pravi program uklanjanja objekata i odgovara za njegovo izvršenje, a troškovi padaju na teret vlasnika.

- Ukoliko nadležni organ nema potrebna sredstva za izvršenje inspekcijskog rešenja, zainteresovana strana može obezbediti troškove izvršenja do naplate od strane izvršnog dužnika - objašnjavaju u Ministarstvu građevinarstva. - Na zahtev organa nadležnog za poslove građevinske inspekcije nadležna policijska uprava će, u skladu sa Zakonom, pružiti policijsku pomoć radi omogućavanja izvršenja rešenja o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela.

Cenu rušenja diktira vrsta gradnje, pa je tako uklanjanje starih kuća od 10 evra po kvadratu, dok se kvadrat zgrade i ostalih složenih objekata od armiranog betona uklanja i za 100 evra.

Praksa je da lokalne samouprave izvođača radova na uklanjanju bespravno izgrađenih objekata biraju na tenderu. U Novom Pazaru na 12 tendera nisu uspeli da angažuju kompaniju koja bi rušila nelegalne objekte. Iako je u pitanju posao vredan osam miliona dinara, nijedno preduzeće koje se bavi ovim poslovima nije želelo da se prijavi. Prema podacima građevinske inspekcije, trenutno se u zaključenom planu za rušenje nalazi stotinak objekata izgrađenih bez dozvole.

ZAKON O PLANIRANJU I IZGRADNJI ("Sl. glasnik RS", br. 72/2009, 81/2009 - ispr., 64/2010 - odluka US, 24/2011, 121/2012, 42/2013 - odluka US, 50/2013 - odluka US, 98/2013 - odluka US, 132/2014 i 145/2014)

1. Izvršenje rešenja o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela

Član 171

Rešenje o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela, koje se donosi na osnovu ovog zakona, izvršava republički, pokrajinski, odnosno organ jedinice lokalne samouprave nadležan za poslove građevinske inspekcije.

Organ nadležan za poslove građevinske inspekcije sačinjava program uklanjanja objekata i odgovara za njegovo izvršenje.

Troškovi izvršenja inspekcijskog rešenja padaju na teret izvršenika.

Ako izvršenik sam ne sprovede izvršenje rešenja o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela, rešenje će se izvršiti preko privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica ili preduzetnika, u skladu sa ovim zakonom, na teret izvršenika.

Troškovi izvršenja inspekcijskog rešenja padaju na teret budžeta nadležnog organa, do naplate od izvršenika.

Ukoliko nadležni organ nema potrebna sredstva za izvršenje inspekcijskog rešenja, zainteresovana strana može obezbediti troškove izvršenja do naplate od strane izvršnog dužnika.

Na zahtev organa nadležnog za poslove građevinske inspekcije nadležna policijska uprava će, u skladu sa zakonom, pružiti policijsku pomoć radi omogućavanja izvršenja rešenja o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela.

Građevinski inspektor po izvršenom uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela sačinjava zapisnik o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela, koji se dostavlja i organu nadležnom za poslove katastra nepokretnosti.

Izvor: Vebsajt Novosti, Z. Radović, 20.10.2017.
Naslov: Redakcija