Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Veoma je teško dokazati da je prodavac obuće neosnovano odbio reklamaciju


VEĆ godinama se potrošači najviše žale na loš kvalitet obuće. Najveći problem je što oni ne mogu na lak i jednostavan način da dokažu da je trgovac neosnovano odbio reklamaciju.

To je apsurdna situacija, da pored tolikog broja pritužbi potrošači nemaju efikasan mehanizam da se zaštite. Ovako muke kupaca sa prodavcima objašnjava Nikica Jovanović, iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), ističući da to mora da se promeni.

- Poslednjih godinu dana laboratorije, koje su ranije analizirale obuću i davale mišljenje da li je reklamacija objektivna, odbijaju da to rade i kupci nemaju od koga da obezbede stručno mišljenje - ističe Jovanovićeva. - Mi smo ranije, kao udruženje slali potrošače u laboratoriju i nakon toga smo njihovu procenu dostavljali trgovcima. Sada to više ne možemo da radimo i kada se obratimo prodavcima i uputimo im opomenu pred tužbu, oni na to ne reaguju, jer nema stručnog mišljenja iz laboratorije.

Zato, kako navodi, sada kupci imaju mogućnost samo da idu u sudski postupak, a krajnje je apsurdno da se toliki broj prijava rešava tim putem. Mladen Alfirović iz NOPS-a, ističe da ne postoji nijedna država na svetu gde se problemi sa obućom rešavaju na sudu. On ukazuje da pojedine od tih ustanova koje daju stručno mišljenje sarađuju sa trgovcima.

- One kontrolišu svu obuću koje određena kompanija uvozi i daju ocenu da li je u skladu standardima - objašnjava Alfirović. - Zatim, ponovo prilikom reklamacije rade analizu tih istih proizvoda. Kako očekivati da će tada dati suprotno mišljenje za nešto što su prethodno odobrili?

On naglašava da mišljenje laboratorije uopšte nije obavezujuće za trgovca kada donosi odluku o reklamaciji, a služi im da obrazlože svoju negativnu odluku. Postupak dokazivanja je toliko komplikovan da kupci, kako navodi, uglavnom odustaju od borbe za svoja prava.

Izvor: Novosti, E.B.T., 19.08.2021.
Naslov: Redakcija