Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Vozila hitne pomoći, vatrogasaca i policije pod rotacijom imaju pravo da prođu i kada je crveno svetlo na semaforu s tim što moraju da ispoštuju prvenstvo prolaza onih vozila za koje je zeleno. Za Hitnu pomoć crveno svetlo na semaforu jeste isto što i obrnuti trougao za ostale vozače


Rotaciono svetlo na vozilu, zvuk sirene od kojeg se ledi krv u žilama, prolazak kroz crveno svetlo i borba za život nakon koje umesto pohvale stiže plavi koverat na kućnu adresu vozača Hitne pomoći.

- Vozači Hitne pomoći koji prolaze na crveno i jure do najbliže bolnice kako bi na vreme zbrinuli pacijenta dobijaju prekršajne prijave i plaćaju novčanu kaznu od 5.000 dinara uprkos tome što su možda nekome tada spasili život. Pacijentu može iznenada da se pogorša stanje, a mi moramo da dokazujemo da je prekoračenje brzine bilo jedini način - pričaju iz Hitne pomoći o slučajevima kada su ih kamere "uhvatile" u prekoračenju brzine.

Pored toga što je nekome život ugrožen, postoje i pacijenti iz prigradskih naselja koji u zakazano vreme moraju stići na terapiju.

- Reč je pacijentima koji su u teškom stanju, recimo, u Lazarevcu, a mi nailazimo na deonice gde su ograničenja 80 kilometara na sat. Onda nama u firmu stiže prekršajna prijava i na kraju je vozač taj koji plaća novčanu kaznu jer se sve rešava po kratkom postupku.

A, šta na sve kaže Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon, 9/2016 - odluka US, 24/2018, 41/2018 i 41/2018 - dr. zakon - dalje: Zakon)?

- Vozila hitne pomoći, vatrogasaca i policije kada imaju uključena rotaciona svetla imaju pravo da prođu i kada je crveno svetlo na semaforu s tim što moraju da ispoštuju prvenstvo prolaza onih vozila za koje je zeleno. Za Hitnu pomoć crveno svetlo na semaforu jeste isto što i obrnuti trougao za ostale vozače - objašnjava Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja i dodaje da se isto odnosi i na prekoračenje brzine.

Međutim, kada se pogleda Zakon nastaje prava zbrka. Član 314a nalaže da "nadležna organizaciona jedinica Ministarstva može odustati od procesuiranja prekršaja - ako je on učinjen jer je učesnik u saobraćaju čineći radnju prekršaja postupao u cilju zaštite bezbednosti, odnosno zaštite i spasavanja života, zdravlja ili imovine". Ipak, član 142 ne poznaje razliku između vozača Hitne i "običnih građana".

- U praksi, pojedini vozači Hitne pomoći, pa čak i vatrogasnih vozila dobijaju prekršajne prijave i to je posledica nepravilnog tumačenja Zakona od strane policijskih službenika - zaključuje Okanović.

Vozači pančevačke Hitne pomoći su samo u julu dobili čak šest prijava, a njihovi prekršaji zabeleženi su kamerama. Kako je naveo dr Sergej Pantić, zamenik direktora Hitne pomoći Beograd, bilo je nekoliko slučajeva u Zemunu gde su policajci zaustavili vozilo pod rotacijom, ali kada su videli pacijenta pozadi, odlučili su da im "ne staju na put".

Izvor: Vebsajt Blic, Suzana Luković, Jovana Aleksić, 21.08.2018.
Naslov: Redakcija