ZAKON O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANJA I VASPITANJA: Cilj reforme bio je da se nastavni program fokusira na ishod obrazovanja, a ne na sadržaj
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) je poslednjih nekoliko meseci anketirao desetine nastavnika istorije o ostvarivanju novih programa. Niko od njih nije pokazao nezadovoljstvo tematskim konceptom.
– Žalili su se jedino na to da zbog načina rada u vreme pandemije nisu stizali da realizuju sve planirane aktivnosti, a neki od njih su predlagali da se obezbede dodatne obuke. Verujemo i da je najveći deo nastavnika širom Srbije „osvojio“ slobodu koju im novi programi omogućavaju i da je se ne plaše, kažu za Danas u ZUOV-u, komentarišući peticiju grupe srednjoškolskih nastavnika istorije da se hitno ukinu reformisani programi istorije za gimnazije i srednje stručne škole.
U toj ustanovi smatraju da su njihove kritike posledica nerazumevanja osnovnih postavki Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Sl. glasnik RS", br. 88/2017, 27/2018 - dr. zakon, 10/2019, 27/2018 - dr. zakon i 6/2020), koncepta programa usmerenog na ishode učenja i potpuno pogrešno protumačenih namera autora programa. Podsećaju da su prema konceptu koji je propisan Zakonom, najvažniji deo programa za određeni razred ishodi učenja, a ne sadržaji, kao što je bilo ranije. Jedan od ciljeva reforme je, napominju, bio upravo da se obrazovni sistem zaštiti od manjkavosti razvoja predmetnih programa koji su prevashodno okrenuti ka sadržaju iz oblasti kojoj pripadaju i ne korespondiraju dovoljno sa opštim ciljevima i ishodima definisanim Zakonom.
– Umesto predmetnih sadržaja, program sada ima „ključne pojmove sadržaja predmeta“, a uloga im je svedena na to da usmeravaju nastavnike na pojmove na kojima treba da rade da bi učenici na kraju razreda dostigli date ishode. Prema tome, u programu se ne mogu samo nabrajati sadržaji, a da se, pri tome, nemaju u vidu standardi postignuća i ishodi učenja – kažu u ZUOV-u.
Izvor: Danas, V. Andrić, 22.06.2021.Naslov: Redakcija