Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Potrošač nije dužan da plati bilo kakav oblik dodatnih troškova, uključujući i poštanske troškove i troškove transporta i isporuke, ako trgovac nije dobio izričitu saglasnost potrošača za konkretne dodatne troškove pored ugovorene naknade za glavnu ugovornu obavezu trgovca


"Da li je prodavac u obavezi da mi zameni proizvod ili vrati novac ako sam pogrešio boju ili veličinu? Odgovor je ne", rekao je Dejan Gavrilović iz Udruženja zaštite potrošača Efektiva.

Kupci se najčešće žale na kvalitet obuće, odeće i tehničkih uređaja. Cipele i patike glavni su predmet većine reklamacija, ali tek pokoja primedba stigne i do suda, jer su često parnični troškovi skuplji od same robe.

"Svaki potrošač ima pravo da se žali na robu ili pruženu uslugu koja nije adekvatna onome što je on očekivao ili što je reklamirano ili što stoji u nekom uputstvu, deklaraciji. Dakle, sve što je suprotno tome, potrošač ima pravo da to reklamira. Taj postupak reklamacije kreće od onog trenutka kada on izjavi reklamaciju. Od tog trenutka prodavac ima rok od 8 dana da mu na reklamaciju odgovori ili 15 dana da reklamaciju reši ili 30 dana ako je tehnička roba u pitanju", rekao je Gavrilović.

On je objasnio da se reklamacija tehničkih uređaja razlikuje kada se reklamacija podnosi u prvih u prvih 6 meseci i u preostalih 18 meseci.

Ono na šta se potrošači najčešće žale kada opremaju svoje domove je da kod kupovine nameštaja ili bele tehnike, kada dođe do isporuke, dostavljač kaže kako je moguće dostaviti robu samo do ulaza u zgradu ili kako je za svaki sprat potrebno doplatiti ili prosto naplate dostavu iako to nije naznačeno prilikom kupovine.

"Kad naručujete nešto preko interneta i kad klikćete tamo na ono 'idi dalje i kupi' na kraju taj sajt izbaci spisak svih troškova. Ako tu stoji, dakle, koliko košta proizvod, dostava je, ne znam, 500 dinara i ako se potrošač sa tim saglasi, trgovac ima pravo da mu to naplati. Ako to nije bilo navedeno na tom spisku stavki koje će biti naplaćene, a traži se kao dodatno plaćanje, potrošač nema obavezu to da plati. To je jasno i definisano članom 13 Zakona o zaštitu potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021)", objasnio je Gavrilović.

Zabluda mnogih potrošača jeste da je u prvih 14 dana od kupovine prodavac u obavezi da izvrši zamenu prodate robe ili za istu vrati novac. Međutim, to ipak nije istina.

"Dakle, to ne postoji. To je često pitanje koje imamo od potrošača. Da li je prodavac u obavezi da mi zameni proizvod ili mi vrati novac ako sam pogrešio boju ili veličinu? Dakle, u kod tih stvari ne postoji zakonska obaveza prodavca da bilo šta uradi po tom pitanju. E sad, postoji nešto što je njihova dobra volja pa određeni prodavci imaju neke rokove u roku od 5 dana, 15 dana, 30 dana oni prihvate neku zamenu, da li za boju ili veličinu, ako imaju. Ali, to nije njihova zakonska obaveza. Jedina zakonska obaveza je ako je proizvod nesaobrazan", rekao je Gavrilović.

Mnogi su se bar jednom u životu našli u situaciji da su izgubili račun za robu koju žele da reklamiraju. Ima i onih koji prosto nemaju naviku da čuvaju svoje račune, a ipak žele reklamaciju.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt B92, 20.05.2024.
Naslov: Redakcija