Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

UREDBA O USLOVIMA I NAČINU SPROVOĐENJA SUBVENCIONISANE KUPOVINE NOVIH VOZILA KOJA IMAJU ISKLJUČIVO ELEKTRIČNI POGON, KAO I VOZILA KOJA UZ MOTOR SA UNUTRAŠNJIM SAGOREVANJEM POKREĆE I ELEKTRIČNI POGON (HIBRIDNI POGON): Državne subvencije za kupovinu mopeda i lakih tricikala na ovaj pogon 250 evra, hibridne automobile 2.500 evra, plag-in hibride 3.500 evra, a električna vozila 5.000 evra


Nova hibridna i električna vozila mogu se kupiti i za manje od 20.000 evra od kako je Vlada odlučila da subvencioniše njihovu kupovinu sa 250 do 5.000 evra.

Vlada je usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila koja imaju isključivo električni pogon, kao i vozila koja uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem pokreće i električni pogon (hibridni pogon) ("Sl. glasnik RS", br. 27/2020 - dalje: Uredba), na osnovu koje država pomaže kupovinu mopeda i lakih tricikala na ovaj pogon sa 250 evra, hibridne automobile sa 2.500 evra, plag-in hibride sa 3.500 evra, a električna vozila sa 5.000 evra. To je jedna od vladinih mera za zaštitu vazduha od zagađenja zbog koje su takozvana ekološka vozila znatno pristupačnija na tržištu. Recimo, cena pojedinih hibridnih putničkih, ali i električnih dostavnih automobila sada pada ispod 20.000 evra. Primera radi, sa državnom subvencijom od 2.500 evra hibridna "tojota jaris" košta 17.750 evra pošto joj puna cena 20.250 evropskih novčanica. Takođe, cena novih električnih dostavnih vozila sada je gotovo za četvrtinu niža pošto, recimo, najpovoljniji "reno kangu" sa PDV-om košta 25.500 evra, ali kada mu se oduzme taj porez od 20 odsto i uračuna subvencija od 5.000 evra, može se kupiti za 15.100 evra.

Milan Belin iz Asocijacije uvoznika vozila i delova pozdravlja vladinu odluku.

- To je dobar korak ka promovisanju hibridnih i električnih vozila koja će sad kupcima biti znatno privlačnija, pogotovo automobili koji su koštali do 30.000 ili 35.000 evra. Ipak, da bi ova subvencija u potpunosti imala efekta, neophodna nam je i adekvatna infrastruktura. Tu pre svega mislim na punjače za vozila koje trenutno imamo tek na nekoliko lokacija – objašnjava Belin.

Kako kaže, zbog toga očekuje da firme budu najčešći kupci.

- Društveno odgovorne firme imaju svoju infrastrukturu, odnosno svoje punjače i zato im je sigurno lakše da se odluče na takvu kupovinu. Dakle, ovo je odličan potez države, ali izuzetno zahtevan i traži dodatno ulaganje u logistiku. Budžet od milion evra koji je Vlada izdvojila za ovu uredbu mogao bi delom da se usmeri i ka infrastrukturi za električna vozila - naglašava Belin.

Uslov za subvenciju kupovine novih hibridnih vozila je i emisija ugljen-dioksida pa tako na državnu pomoć od 2.500 evra mogu računati samo kupci "hibrida" koji proizvodi manje od 100 grama CO2 po kilometru.

Subvencija za plag-in hibridna vozila iznosi 3.500 evra. Plag-in hibridna vozila imaju svoje punjive baterije koje im produžavaju autonomiju, smanjuju potrošnju goriva, kao i emisiju izduvnih gasova. Autonomija kod takvih vozila traje nekoliko desetina kilometara, a kada nestane struje, funkcionišu kao tradicionalni hibridi.

Moguće je da cene automobila uskoro budu još niže bez obzira na državne subvencije.

- Zbog novonastale situacije sa širenjem virusa korona i odlaganja Sajma automobila, razmišljamo kako da pomognemo tržištu. Jedna od opcija je i da smanjimo cene vozila u zavisnosti od modela manje ili više - najavljuju zaposleni u automobilskoj industriji.

Izvor: Vebsajt Blic, Marko Tašković, 18.03.2020.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija