Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

UREDBA O OBELEŽAVANJU (MARKIRANJU) DERIVATA NAFTE: Ukoliko inspekcija u rezervoarima transportnih preduzeća, preduzetnika i poljoprivrednih gazdinstava pronađe gorivo nelegalnog porekla, odnosno ono u kojem koncentracija markera nije odgovarajuća, može propisati novčanu kaznu od 50.000 do 2.000.000 dinara i zabranu rada do tri godine. Kontrola može da se vrši i u skladištu, na parkingu, autobuskoj stanici ili njivi, ne samo kada je vozilo na drumu


Autobuski prevoznici kod kojih se utvrdi da su kupovali nelegalno gorivo od švercera, mogu da ostanu bez licence za rad, prema Uredbi o obeležavanju (markiranju) derivata nafte ("Sl. glasnik RS", br. 51/2015 i 5/2017). Slično bi mogli da prođu i poljoprivrednici koji umesto dizela na crno kupe i bazno ulje za svoje mašine.

Podaci govore da je prošle godine uvezeno gotovo 70.000 tona baznog ulja, što je tri puta više od proizvodnje. Kako bi ovo mazivo trebalo da se koristi isključivo za industriju, postavlja se pitanje gde ovako velike količine idu.

- Početkom 2016. godine smo pojačano pratili šverc goriva iz Bosne i Hercegovine, gde su osetno niže cene nego kod nas - objašnjava Slaviša Petković iz Republičke tržišne inspekcije. - Policija je u više navrata nalazila namešavanje baznog ulja, koje su šverceri prodavali kao dizel. Radi se o proizvodu koji je u najvećem broju slučajeva 99,9 odsto bazno ulje, ali ima neke karakteristike dizela. Ipak, najveća razlika je što nema dovoljnu snagu za motor koji se pokreće na dizel i zato može da ga ošteti. Takođe, dolazi do isparavanja teških metala, poput olova i žive, koji su toksični.

Prema Petkovićevim rečima, ovo gorivo je ekonomski izuzetno isplativo jer se na njega ne plaća akciza, a kako se radi o crnom tržištu, nema ni PDV-a.

- Ilegalno bazno ulje koje se prodaje kao dizel je od 50 do 70 dinara jeftinije od dizela na pumpama - dodaje Petković. - Zato su se brojni privrednici koji se bave transportom, ili poljoprivrednici kojima je gorivo neophodno za rad, odlučivali za nelegalnu kupovinu.

Uredbom o dopunama Uredbe o obeležavanju (markiranju) derivata nafte ("Sl. glasnik RS", br. 5/2017), koja je stupila na snagu 2. februara 2017. godine, sada je nelegalno ne samo prodavati ovakvo gorivo na pumpama, već ga imati i u rezervoaru.

- Proveravaćemo rezervoare samo pravnih lica, preduzetnika i poljoprivrednika, ne i građana. Ako zateknemo ovakvo gorivo, firme gube dozvolu za rad, kao i brojne subvencije od države. Odgovaraće za prekršaj - navodi Petković.

Inače, bazno ulje samo je novi način koji šverceri koriste da bi trgovali na crno. Pre toga, uvozilo je lož ulje i biodizel, koji su se umesto u industriji koristili u regularnom saobraćaju.

- Nova Uredba propisuje da inspektori mogu da kontrolišu rezervoar na bilo kom mestu - objašnjava Ljubinko Savić, iz Udruženja za energetiku. Kontrola može da se vrši i u skladištu, na parkingu, autobuskoj stanici ili njivi, ne samo kada je vozilo na drumu.

- Osim donošenja uredbi i zakonskih regulativa, država mora da pooštri i kontrolu inspektora i poveća broj samih inspektora - smatra ekonomski analitičar Jelica Putniković. - Namešavanje ne treba da se kontroliše samo u rezervoarima, već je neophodna kontrola svih onih koji uvoze bazna ulja, ali i druge naftne derivate. Veoma je bitno da se prati lanac od carine do rezervoara. Preko uvoznika inspektori mogu da dođu do trgovaca koji preprodaju bazna ulja kao dizel gorivo i na taj način da pronađu švercera.

Izvor: Vebsajt Novosti, M. L. Janković, 20.02.2017.
Naslov: Redakcija