Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

UREDBA O PONUDI ZAMENSKOG PUTOVANJA ZA TURISTIČKO PUTOVANJE KOJE JE OTKAZANO ILI NIJE REALIZOVANO USLED BOLESTI COVID-19 IZAZVANE VIRUSOM SARS-COV-2: Ko nije uzeo vaučer, može da traži novac


Turistička agencija iz Beograda se obavezuje da putniku vrati 130.000 dinara i zatezne kamate za putovanje koje je otkazano zbog pandemije kovida 19. Ovako je ukratko glasila vest da je Prvi osnovni sud doneo prvostepenu presudu koja na ovaj način obavezuje organizatora putovanja. Sud je ocenio da Uredba o ponudi zamenskog putovanja za turističko putovanje koje je otkazano ili nije realizovano usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 63/2020 - dalje: Uredba), kojom je agencijama omogućeno da putnicima ponude vaučere koje bi trebalo da iskoriste do kraja godine, ne može imati veću snagu od odredaba Zakona o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon) koje garantuju pravo na povraćaj novca. Prema podacima udruženja "Efektiva", još stotinak ovakvih slučajeva je na sudu, a oni očekuju da će ubuduće biti takva sudska praksa da će svim putnicima koji su pravdu potražili na ovaj način novac biti vraćen. Inače, pravo na ovakvu sudsku zaštitu u ovom trenutku imaju samo oni koji nisu prihvatili zamenska putovanja, dok svi ostali moraju da sačekaju da istekne rok predviđen Uredbom, a to je kraj sledeće godine kada bi, u slučaju da propadne putovanje, trebalo da im bude vraćen novac.

U Srbiji je do početka pandemije bilo uplaćeno oko 240.000 aranžmana i većina je prihvatila ponudu agencija i odlučila se za zamensko putovanje. Na ovaj način je praktično ono samo odloženo, dok je agencijama koje su ostale potpuno bez posla pružena šansa da takođe odlože svoje finansijske obaveze prema putnicima.

Nije ovo bio slučaj samo sa Srbijom. U Evropi je na početku pandemije u samo dva meseca zabeležen rekordan broj žalbi, a većina se odnosila upravo na to da agencije, ali i avio-kompanije, izbegavaju da im vrate novac. Zato je Odbor za zaštitu potrošača još u maju zatražio da se u okviru novog budžeta EU uspostavi poseban fond za turizam koji bi trebalo da nadoknadi gubitke turističkih operatera i pomogne obnavljanju sektora. Međutim, nisu oni brinuli samo o sektoru nego i o putnicima čije poverenje, kako su objasnili, nisu smeli da izgube. Važno je, naveli su u obrazloženju zahteva za veći budžet, da se putnicima obezbede uslovi u kojima bez ikakvog straha mogu da kupuju karte znajući da im EU garantuje da će im u slučaju nove krize novac biti vraćen. Takva odluka je i doneta bez obzira na to što je oko 87 odsto letova u EU otkazano zbog virusa i što su kompanije bile pred finansijskim krahom. Evropski zakon o pravima putnika u vazdušnom saobraćaju predvideo je i ovakve situacije. iako se neko od prava može suspendovati, pravo na vraćanje novca u slučaju otkazivanja letova i dalje je na snazi. Čim se situacija malo stabilizovala, EK se oglasila i potvrdila da je prekršena Direktiva o putovanjima i da su se mnoge države oglušile o preporuku da vaučere nude na dobrovoljnoj bazi, a ne da ih obavezno uručuju u slučaju da putovanje nije realizovano. Istovremeno je pokrenut postupak protiv 10 zemalja koje su na ovaj način prekršile prava putnika. One su upozorene i najavljeno je moguće pokretanje postupka koji bi mogao da završi na Evropskom sudu. Ove zemlje, a verovatno i mnoge druge su, naime, prekršile odredbe člana 12 Direktive o putovanjima u paket aranžmanima s obzirom na to da su svojim nacionalnim legislativama agencijama i avio-kompanijama omogućile da putnicima izdaju vaučere umesto povraćaja novca, a to je u priličnom raskoraku s preporukama komisije o načinu kako se putnički vaučeri tokom pandemije mogu nuditi putnicima.

Vaučeri nisu zabranjeni i komisija nije imala ništa protiv da ih putničke agencije potrošačima nude na dobrovoljnoj bazi. Ukoliko putnik ne želi vaučer, ima pravo da odbije takvu ponudu i da u propisanom roku od 14 dana od otkaza putovanja dobije novac, i to kompletan uplaćeni iznos – navodi se u obrazloženju Evropske komisije. Mnoge zemlje su ovu preporuku zloupotrebile i pretvorile je u proceduru u kojoj putnici praktično do novca ne mogu da dođu odmah nego 180 dana od prestanka pandemije. Evropska komisija je upozorila sve zemlje da je to u suprotnosti sa strogim pravilima o postupku povraćaja novca koji je na snazi i tokom pandemije.

Oglasila se i Evropska krovna organizacija za zaštitu potrošača BEUC, koja je saopštila da su mnoge zemlje pokušale da preko leđa potrošača spasu agencije i avio-kompanije. Po ugledu na ostatak Evrope, Srbija je donela uredbu po kojoj je omogućeno da svi građani koji su uplatili turistički aranžman do 15. marta ove godine imaju mogućnost da sa agencijama dogovore zamensko putovanje koje mogu da iskoriste najkasnije do 31. decembra 2021. godine. Ukoliko zamensko putovanje ne bude realizovano do pomenutog datuma, građani će imati pravo na povraćaj uplaćenih sredstava do 15. januara 2022. godine.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj Lakić - Ivana Albunović, 19.10.2020.
Naslov: Redakcija