Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O FINANSIRANJU POLITIČKIH AKTIVNOSTI: Transparentnost Srbije smatra da je neophodna izmena Zakona, kako bi se obezbedilo da podaci postanu javni ranije. Navode potrebu izmene formata u kojem se izveštaji objavljuju na sajtu Agencije, i uvođenje mogućnosti ukrštanja i zbrajanja podataka iz raznih izveštaja


Svi troškovi izborne kampanje nastaju dok ona traje, do dana održavanja izbora, odnosno do početka izborne tišine. Međutim, građani stiču uvid u troškove kampanje i izvore finansiranja znatno kasnije. To je potpuno neopravdano. Kada se ima u vidu činjenica da se sva sredstva za kampanju moraju prikupiti na jedan račun i trošiti sa tog računa, mogla bi se obezbediti dnevna ažurnost informacija, još dok kampanja traje, navodi se u saopštenju Transparentnosti Srbije (TS).

Agencija za borbu protiv korupcije objavila je na svom sajtu dobijene izveštaje o finansiranju kampanje, koji su stizali krajem maja i početkom juna 2016. godine. Zakonski rok od 30 dana u stvarnosti je produžen time što se, na osnovu podzakonskog akta izveštaj podnosi u dva koraka, u čemu se gubi još osam dana, kao i zbog toga što su izbori bili ponovljeni na nekim mestima, a rok se izračunava u odnosu na završetak izbornog procesa. Pored toga što Zakon o finansiranju političkih aktivnosti ("Sl. glasnik RS", br. 43/2011 i 123/2014) mora da se izmeni kako bi se obezbedilo da podaci postanu javni ranije, mora se menjati i praksa. Naime, format u kojem se izveštaji objavljuju na sajtu Agencije vrlo je nepraktičan za korišćenje a ne postoji mogućnost preuzimanja. Da ne govorimo o tome što ne postoji (kao ni na sajtovima većine organa koji imaju baze podataka), mogućnost ukrštanja i zbrajanja podataka iz raznih izveštaja, dodaju iz TS-a.

Još veći problem od ovog tehničkog nedostatka jeste činjenica da u objavljenim izveštajima nisu dostupni neki podaci koji bi morali da budu javni. Još uvek se ne zna da li je u pitanju skrivanje informacija od strane podnosilaca izveštaja ili tehnički problem aplikacije za izveštavanje. Radi se o tome da su podzakonskim aktom donetim pre pet godina proglašeni poverljivim podaci o firmama koje su učesnicima u kampanji pružile određene usluge (npr. štampanje plakata, prevoz učesnika mitinga i slično), što je samo po sebi pogrešno rešenje. Međutim, u praksi su učinjeni tajnim i podaci koji to ne smeju biti - naziv medija na kojem je objavljen spot ili reklamni oglas. Transparentnost Srbija će zato od Agencije zatražiti kopije ovih delova izveštaja, kako bi, između ostalog, mogli da uporede nalaze monitoringa oglašavanja sa onim što su učesnici na izborima prijavili, zaključuje se u saopštenju TS-a.

Izvor: Vebsajt Transparentnost Srbija, 17.06.2016.
Naslov: Redakcija