Zastava Bosne i Hercegovine

IZRAĐEN PREDLOG IZMENA ZAKONA O USTAVNOM SUDU: Zakon treba da obezbedi razumno kratak rok za Ustavni sud da odgovori na pritužbe i omogući duži period za održavanje ponovljenih izbora


Vlada Republike Srbije saopštila je da je Ministarstvo pravde izradilo predlog izmena Zakona o Ustavnom sudu ("Sl. glasnik RS", br. 109/2007, 99/2011, 18/2013 - odluka US, 103/2015, 40/2015 - dr. zakon, 10/2023 i 92/2023), a kako bi se ispunila preporuka broj 24 Kancelarije za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR), a koja je u svom konačnom izveštaju o decembarskim izborima u Srbiji navela da zakon treba da obezbedi razumno kratak rok za Ustavni sud da odgovori na pritužbe i omogući duži period za održavanje ponovljenih izbora. Takođe, kada se govori o preporuci koja se odnosi na uvid u birački spisak i njegovu reviziju, Vlada Republike Srbije je navela da je 8. marta upućen poziv ODIHR-u za delegiranje tehničke pomoći za ovo pitanje.

Jedna od ključnih preporuka ODIHR-a (broj 4) odnosi se na birački spisak i u njoj se navodi da uvid u podatke o biračkom spisku i njegovu reviziju treba omogući i opoziciji i nevladinim organizacijama. Vlada Republike Srbije je za ovu preporuku navela da je održan sastanak radne grupe za analizu podataka u Jedinstvenom biračkom spisku, a 8. marta upućen je poziv ODIHR-u za delegiranje tehničke pomoći za birački spisak.

Za ODIHR-ove preporuke 5 i 6, koje se odnose na razdvajanje između zvaničnih funkcija i aktivnosti kampanje nosilaca funkcije, te sprečavanje zloupotrebe položaja i državnih resursa, kao i to sprečavanje zastrašivanja i pritisaka na birače, uključujući i zaposlene u javnom sektoru i državnim institucijama, Vlada Republike Srbije je navela da će se o njima razgovarati na inkluzivan način sa svim relevantnim subjektima.

Zarad ispunjenja preporuke broj 23, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave je uputilo instrukciju svim lokalnim izbornim komisijama, da u cilju omogućavanja boljih uslova na biračkim mestima na dan izbora, razmotre i izvrše adekvatnu podelu biračkih mesta na kojima glasa više od 1.800 birača, u smislu obrazovanja dva ili više biračkih mesta, navedeno je na sastanku Radne grupe za unapređenje izbornih uslova, a kojem su prisustvovali premijerka Srbije u tehničkom mandatu Ane Brnabić, predstavnici ODIHR-a, OEBS-a, delegacije Evropske unije u Srbiji kao i predstavnici Ambasade Sjedinjenih Američkih Država, saopštila je Vlada Republike Srbije.

Inače, ODIHR je u preporuci broj 23 naveo da treba uložiti dodatne napore da se dodele adekvatne prostorije za biračka mesta, kako bi se sprečila prenaseljenost, obezbedila tajnost glasanja i obezbedila lak i nezavisan pristup glasačima sa fizičkim invaliditetom.

“Što se tiče preporuke broj 25, ODIHR će sa Republičkom izbornom komisijom obaviti konsultacije i precizirati ovu preporuku u narednim danima. Republička izborna komisija je uputila ODIHR-u molbu za dobijanje pojašnjenja i detaljnijeg obrazloženja ove preporuke. Po dobijanju traženih informacija, pristupiće se razmatranju načina za njeno ispunjenje”, navela je Vlada Republike Srbije o preporuci ODIHR-a u kojoj se navodi da bi trebalo razmotriti izradu dodatnih uputstava za lokalne izborne komisije, po pitanju razmatranja zahteva za poništenje rezultata glasanja, kao i pravila RIK-a o postupanju po žalbama na njihove odluke.

Medijske preporuke

Za preporuke koje se odnose na medije, Vlada Republike Srbije je navela da će u cilju ispunjenja preporuke broj 18 biti održan sastanak stalne Radne grupe za bezbednost novinara. Inače, ODIHR je u preporuci broj 18 naveo da nadležni organi treba da ispune svoju obavezu da obezbede zaštitu i bezbednost medijskih radnika kroz delotvorne i blagovremene mere, uključujući hitnu istragu i privođenje pravdi umešanih u napade i maltretiranje novinara i drugih medijskih aktera, te da javno osude sve pretnje novinarima.

Za preporuku broj 19 u kojoj je ODIHR naveo da mediji treba da iskoriste svoje pravo na uređivačku nezavisnost i da izbegavaju korišćenje materijala koje proizvode stranke u vestima i informativnim programima, Vlada Republike Srbije je navela da se to odnosi na rad medija.

O nacionalnim manjinama

Kada se govori o preporukama ODIHR-a koje se odnose na nacionalne manjine, Vlada Republike Srbije je navela da je, kada je reč o preporuci broj 20, završen rad na predlozima zakona o izmenama i dopunama Zakona o izboru narodnih poslanika i Zakona o lokalnim izborima.

“U njima se, između ostalog, uvode dodatni kriterijumi za priznavanje manjinskog statusa i predviđaju mogući dokazi kojima podnosioci izbornih lista dokazuju da se kandidati za narodne poslanike bave manjinskim pravima, navela je Vlada Republike Srbije.

Inače, ODIHR je u toj preporuci naveo da treba razmotriti dalje preciziranje zakonskih kriterijuma za određivanje statusa nacionalne manjine i procedure za registraciju ovih lista, a kako bi se sprečila zloupotreba posebnih odredbi za liste nacionalnih manjina.

Za preporuku broj 21 u kojoj se kaže da Upravni sud treba da iskoristi sva raspoloživa sredstva da podrži pravo na delotvoran pravni lek u izbornim sporovima i da treba da održi usmena javna saslušanja u takvim slučajevima, Vlada Republike Srbije je navela da je ova preporuka u nadležnosti sudske vlasti.

“Što se tiče preporuke broj 22, međunarodni posmatrači biće i u budućnosti, kao i do sada, dobrodošli u Srbiju radi posmatranja izbornih procesa i imaće sve neophodne uslove za neometan rad”, navela je Vlada Republike Srbije.

Za preporuke o finansiranju izborne kampanje, Vlada Republike Srbije je navela da je na polju ispunjenja preporuke broj 15, Agencija za sprečavanje korupcije dostavila inicijativu za izmenu Zakona o finansiranju političkih aktivnosti ("Sl. glasnik RS", br. 14/2022) Ministarstvu finansija, na osnovu koje je to ministarstvo dostavilo predlog izmene Zakona o finansiranju političkih aktivnosti u skladu sa ovom preporukom.

O preporuci broj 16 dogovoreno je da se razgovara u širem sastavu, na inkluzivan način sa svim relevantnim subjektima”, istakla je Vlada Republike Srbije o preporuci u kojoj se navodi da bi Agencija za sprečavanje korupcije trebalo da proaktivno istražuje i sankcioniše trošenje neovlašćenih subjekata u kampanji.

“Takođe, zarad ispunjenja preporuke broj 17, Agencija za sprečavanje korupcije je dostavila inicijativu za izmenu Zakona o sprečavanju korupcije ("Sl. glasnik RS", br. 35/2019, 88/2019, 11/2021 - autentično tumačenje, 94/2021 i 14/2022) Ministarstvu pravde, na osnovu koje je to ministarstvo dostavilo predlog izmene Zakona o sprečavanju korupcije u skladu sa ovom preporukom”, navela je Vlada Republike Srbije.

ODIHR je u preporuci broj 13 naveo da bi vlast trebalo da sprovede u potpunosti mere kako bi svi akteri na izborima imali pristup i koristili javni prostor za kampanju pod jednakim uslovima, dok u preporuci 14 kaže da bi trebalo uspostaviti dodatne mehanizme i podsticaje kako bi se podstakle partije na to da se ispromoviše učešće žena u političkom životu, te kako bi se povećala njihova vidljivost u politici.

“U cilju ispunjenja preporuke broj 13, dogovoreno je osnivanje kontakt centra za prijavu kršenja ovih odredbi u okviru Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave. Rešenjem ministra državne uprave i lokalne samouprave (‘Sl. glasnik RS’ 19/24 od 13. marta 2024. godine), u ministarstvu se uspostavlja Kontakt centar za prijem pritužbi. Što se tiče preporuke broj 14, predložene su različite mere u zajedničkom radu sa timovima Poverenice za rodnu ravnopravnosti i Ministarstvom za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog”, navela je Vlada Republike Srbije.

Za preporuku broj 10 koja se odnosi na registraciju birača, a u kojoj se navodi da zakonodavstvo treba dalje uskladiti sa ciljevima Konvencije UN o Pravima osoba sa invaliditetom, uklanjanjem svih preostalih ograničenja prava glasa na osnova intelektualnog ili psihosocijalnog invaliditetom, Vlada Republike Srbije je navela da ovo zahteva izmene Ustava Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 98/2006 i 115/2021) i dodala da je za njeno ispunjenje potrebno postići širi društveni konsenzus.

U preporukama 11 i 12 koje se odnose na kandidovanje, ODIHR navodi da je potrebno dalje promovisati pluralizam u izbornom procesu i slobodu udruživanja, te razmotriti mogućnost uklanjanje ograničenja davanja podrška više od jedne liste, kao i da bi zakon mogao ponovo da se razmotri kako bi se omogućilo učesnicima na izborima da isprave sve uočene nedostatke u svojim dokumentima nakon objavljivanja odgovarajuće odluke Republičke izborne komisije.

“Što se tiče preporuke broj 11, završen je rad na zakonima o izmenama i dopunama Zakona o izboru narodnih poslanika i Zakona o lokalnim izborima, kojima se, između ostalog, menja dosadašnje pravilo i propisuje mogućnost da birač potpisom podrži više izbornih lista. U pogledu preporuke broj 12, završen je rad na Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o izboru narodnih poslanika, kojim se, između ostalog, briše mogućnost odbijanja izborne liste bez prethodnog nalaganja otklanjanja nedostatka koji je razlog odbijanja, saopštila je Vlada Republike Srbije.

Što se tiče preporuke broj 1, a u kojoj se navodi da je potrebno pokrenuti neophodne zakonske izmene u unapređenje narednih izbora kroz inkluzivni konsultativni proces izgrađen na širokom političkom konsenzusu, Vlada Republike Srbije je navela da će postojeća Radna grupa “aktivno raditi na sprovođenju preporuka ODIHR-a do formiranja nove Vlade, kada će biti formirana nova Radna grupa koja će nastaviti da na inkluzivan način radi na sprovođenju preporuka ODIHR-a sa svim relevantnim subjektima”.

“U okviru preporuke broj 2, završen je rad na Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o izboru narodnih poslanika i Zakona o lokalnim izborima, kojima se, između ostalog, predviđa da pohađanje obuke za rad u lokalnoj izbornoj komisiji, odnosno biračkom odboru, budu uslov za imenovanje u ove organe, kako u stalnom tako i u proširenom sastavu. U pogledu preporuke broj 3, ODIHR je dostavio komentare na Nacrt programa edukacije birača i predložio održavanje radionice u Beogradu, radi daljih konsultacija o utvrđivanju konačnog teksta programa edukacije”, navodi se u saopštenju.

Preporuka broj 7 odnosi se na Regulatorno telo za elektronske medije (REM), navela je Vlada Srbije o preporuci ODIHR-a u kojoj se kaže da nezavisnost REM-a treba da bude garantovana i u skladu sa novim zakonskim odredbama, te da ovo telo treba proaktivno da koristi svoje zakonska ovlašćenja i da postupa po službenoj dužnosti u slučaju kršenja medijske regulative, a na osnovu njenog sistematskog praćenja.

“Preporuka broj 8 je još jedna preporuka koja je u potpunosti implementirana, te je broj za sada ispunjenih preporuka porastao na tri. Republička izborna komisija je na internet prezentaciji objavila podatke o rodnoj zastupljenosti u svim lokalnim izbornim komisijama i priprema izmenu Uputstva za predlaganje lica u biračke odbore, tako da će se podaci o rodnoj zastupljenosti voditi na nivou biračkog odbora, opštine/grada i cele Srbije. Ovi podaci će biti obrađeni i za predstojeće beogradske izbore”, navela je Vlada Republike Srbije o preporuci u kojoj se navodi da izborna administracija treba da prikupi i objavi razvrstane podatke o zastupljenosti polova u svojim organima na sveobuhvatan način, te da treba uložiti dodatne napore kako bi se osiguralo da postoji rodna ravnopravnost u svim izbornim organima, u skladu sa zakonom.

Kada je reč o preporuci broj 9, u kojoj se navodi da je potrebno Republičkoj izbornoj komisiji odobriti dovoljne administrativne i tehničke kapacitete, uključujući sopstveni stalni sekretarijat, Vlada Republike Srbije je navela da je pripremljen Predlog odluke o izmenama i dopunama Odluke Narodne skupštine o organizaciji i radu Službe Narodne skupštine.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Nova, Aleksandar Nastevski, 15.03.2024.
Naslov: Redakcija