Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Razmatra se ponovno uvođenje crne liste prodavaca


Nedavno je obeležen Svetski dan potrošača, a ova četiri primera jasno ukazuju kakva su i kolika prava potrošača u Srbiji i koliki je njihov neravnopravni položaj u odnosu na trgovce.

1. Slučaj - dečije patike

- Lakše nam je bilo da vratimo loš traktor, nego dečije patike, za koje je postojao evidentan dokaz da su lošeg kvaliteta - počinje priču Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača.

Dečije patike nisu nošene ni dve nedelje, kada se đon bukvalno deformisao, a roditelji su odneli patike na reklamaciju. I tada kreće agonija koja traje već godinu i po dana i koja će na kraju imati sudski epilog.

- Prodavac je odgovorio da ne prihvataju reklamaciju jer je oštećenje po njima nastalo zato što dete nepravilno hoda. Roditelji su išli kod ortopeda koji im je izdao potvrdu da dete pravilno hoda, međutim trgovac ni dalje nije želeo da uvaži reklamaciju i sada je taj postupak na sudu - kaže Papović.

Zbog ovakvih i sličnih slučajeva, najavljuje on, ozbiljno se razmišlja da se ponovo uvedu crne liste prodavaca.

2. Slučaj - brendirane patike

Zadovoljan kvalitetom patika poznate svetske marke, mladić iz Beograda je rešio da kupi iste, noviji model i za to je platio oko 20.000 dinara. Međutim, ubrzo se pokazalo da te patike nisu istog kvaliteta kao prve.

- Kupac je pokušao u direktnoj komunikaciji da reši problem, međutim trgovac ga je odbio. Usledila je analiza laboratorije koja je utvrdila da postoji fabrička greška, međutim, prodavac je i to odbio kao dokaz. Mladić se obratio i jednoj od četiri organizacije potrošača koliko ih ima u Beogradu, međutim oni su neuzimanje slučaja opravdali zauzetošću. Slučaj je otišao i na Sud časti pri Privrednoj komori Srbije. U međuvremenu dobio je od njih odgovor da oni nisu više nadležni za potrošačke sporove, tako da njegov slučaj evo već sedmi mesec kako nije rešen - kaže Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača Srbije.

3. Slučaj - Ram za naočare

Dve godine starija sugrađanka iz Beograda pokušava da ostvari reklamaciju za ram za naočare. Iako je to bila preporuka trgovca da kupi baš taj ram naočara za vid jer ima ozbiljne probleme, priča Petar Bogosavljević, reklamaciju kada su utvrđene nepravilnosti nisu želeli da uvaže.

- Koliko je to daleko išlo da su menjali i adresu, pa i da nisu hteli da prihvate pozive preko suda časti Privredne komore Srbije, a pozivali su se na analizu Laboratorije koja je proizvođač sočiva - priča Bogosavljević.

4. Slučaj - neispravna brojila i netačni računi za struju

Oko dve i po hiljade domaćinstava prema podacima Centra za zaštitu potrošača "Forum" iz Niša a koja su se njima obratila, nemaju električnu energiju, neka i dve godine, jer im je isključena struja uprkos tome što su prijavili neispravna brojila, pa im je obračunata potrošnja koja nije bila tačna, pa su i računi bili neosnovani.

- Dešavalo se da se brojila se zaustave na nekoj od tarifa i tako se po toj tarifi obračunava struja ili se prijavi neispravnost ukupnog salda koji određuje višu i nižu tarifu, dešavalo se i da brojio nekontrolisano i neprekidno se "vrti", a struja se toliko ne troši. Očitavanje i obračun električne energije na 80 odsto je neispravnih brojila u Srbiji a to su podaci Direkcije za mere i dragocene metale - kaže Jovan Jovanović, predsednik Centra za zaštitu potrošača "Forum" iz Niša.

Izvor: Vebsajt Blic, Danijela Nišavić, 21.03.2018.
Naslov: Redakcija