Zastava Bosne i Hercegovine

RADNA VERZIJA NACRTA ZAKONA O POSEBNIM OVLAŠĆENJIMA RADI EFIKASNE ZAŠTITE PRAVA INTELEKTUALNE SVOJINE - Tekst propisa


I.OSNOVNE ODREDBE

Predmet zakona

Član 1.

Ovim zakonom uređuju se posebna ovlašćenja organa državne uprave i organizacija koje vrše javna ovlašćenja (u daljem tekstu: nadležni organi), radi efikasne zaštite prava intelektualne svojine u skladu sa propisima kojima se uređuje pravo intelektualne svojine.

Primena zakona

Član 2.

Odredbe ovog zakona primenjuju se na proizvodnju, promet, upotrebu, skladištenje i držanje robe i na pružanje usluga, kojima se povređuju prava intelektualne svojine.

Odredbe ovog zakona se ne primenjuju kada roba, odnosno usluga, nije namenjena obavljanju delatnosti, odnosno stavljanju u promet, ni na lične stvari, odnosno na predmete koji su namenjeni isključivo za ličnu upotrebu.

Značenje izraza

Član 3.

Izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:

1) prava intelektualne svojine su autorsko i srodna prava, žig, oznaka geografskog porekla, industrijski dizajn, patent, mali patent, topografija poluprovodničkih proizvoda i pravo oplemenjivača biljnih sorti;

2) nosilac prava je originalni sticalac prava intelektualne svojine ili njegov pravni sledbenik, profesionalno udruženje autora ili nosilaca srodnih prava;

3) lice koje ima pravni interes je lice koje ima pravo na tužbu u slučaju povrede prava intelektualne svojine u skladu sa posebnim zakonom iz oblasti prava intelektualne svojine;

4) roba kojom se povređuju prava intelektualne svojine je naročito: neovlašćeno umnožen ili neovlašćeno izmenjen primerak autorskog dela ili predmeta srodnog prava; roba sa krivotvorenim žigom; roba sa krivotvorenom oznakom geografskog porekla; roba sa krivotvorenim industrijskim dizajnom; roba kojom se povređuje patent ili mali patent; roba kojom se povređuje pravo na topografiju poluprovodničkih proizvoda; roba kojom se povređuje pravo oplemenjivača biljnih sorti; roba koja je prevashodno projektovana, napravljena, prilagođena ili je njena svrha da omogući izbegavanje, zaobilaženje ili uklanjanje efikasne tehnološke mere, uređaja ili njegovog sastavnog dela čija je svrha da spreči ili ograniči pojedine radnje u odnosu na predmet zaštite a koje nosilac prava nije odobrio; kalup ili matrica napravljena, odnosno prilagođena za izradu krivotvorenog žiga, industrijskog dizajna ili proizvoda koji nosi takav žig ili industrijski dizajn, odnosno koja se koristi za neovlašćeno umnožavanje primeraka autorskih dela ili predmeta srodnog prava;

5) usluga kojom se povređuje pravo intelektualne svojine je svaka usluga čijim se vršenjem povređuje neko od prava iz tačke 1) ovog člana;

6) neovlašćeno umnožen ili neovlašćeno izmenjen primerak autorskog dela ili predmeta srodnog prava je primerak zaštićenog autorskog dela ili predmeta srodnog prava koji je umnožen ili izmenjen bez saglasnosti autora ili nosioca autorskog prava onda kada je takva saglasnost neophodna na osnovu zakona koji uređuje materiju autorskog i srodnih prava, odnosno roba koja sadrži zaštićeno autorsko delo ili predmet srodnog prava, koja je izrađena ili izmenjena bez saglasnosti nosioca prava;

7) roba sa krivotvorenim žigom je roba koja je bez ovlašćenja nosioca prava obeležena znakom koji je istovetan ili sličan žigom zaštićenom znaku drugog lica za istovetne ili slične robe, ako postoji verovatnoća da zbog te istovetnosti, odnosno sličnosti nastane zabuna u relevantnom delu javnosti, kao i roba koja nije obeležena krivotvorenim žigom, a nalazi se u pakovanju obeleženom takvim žigom; pakovanje ili sredstvo za obeležavanje robe (etiketa, nalepnica, uputstvo za upotrebu, garantni list i sl.) na koje je, bez ovlašćenja nosioca prava, stavljen njegov žigom zaštićen znak, a koje se odnosi na istovetnu ili sličnu robu za koju je taj žig registrovan;

8) roba sa krivotvorenom oznakom geografskog porekla je roba koja je obeležena oznakom geografskog porekla odstrane lica koje nema svojstvo ovlašćenog korisnika; roba koja je obeležena oznakom kojom se kopira ili podražava registrovana oznaka geografskog porekla, uključujući njen prevod, transkripciju ili transliteraciju, čak i ako se toj oznaci dodaju reči “vrsta”; “tip”, “način”, “imitacija” i ako je navedeno istinito geografsko poreklo; pakovanje, reklamni materijal ili dokument na kome je sadržana lažna ili prevarna oznaka geografskog porekla, prirodi ili kvalitetu proizvoda, koji može da stvori zabunu u pogledu porekla robe;

9) roba sa krivotvorenim industrijskim dizajnom je industrijski ili zanatski proizvod koji je bez ovlašćenja nosioca prava izrađen na osnovu primene zaštićenog industrijskog dizajna;

10) roba kojom se povređuje patent ili mali patent je proizvod koji je zaštićen patentom ili malim patentom, odnosno proizvod izrađen neposrednom primenom postupka zaštićenog patentom, koji je proizveden bez ovlašćenja nosioca prava na patent ili mali patent;

11) roba kojom se povređuje topografija poluprovodničkih proizvoda je roba nastala neovlašćenim umnožavanjem topografije u obimu u kome ona uživa zaštitu prema zakonu kojim se uređuje oblast zaštite topografija poluprovodničkih proizvoda, kao i zaštićena topografija ili poluprovodnički proizvod koji sadrži zaštićenu topografiju koji se komercijalno upotrebljavaju ili uvoze za tu svrhu, bez ovlašćenja nosioca prava priznate topografije;

12) sredstvo za izbegavanje zaštite je svako sredstvo, proizvod, komponenta, odnosno deo proizvoda koji je prevashodno napravljen ili prilagođen sa ciljem da omogući zaobilaženje efikasne tehnološke mere;

13) efikasna tehnološka mera je tehnološki postupak, sredstvo, proizvod, komponenta, odnosno deo kojim se kontroliše pristup zaštićenom autorskom delu ili predmetu srodnog prava ili kojim se sprečava njihovo neovlašćeno korišćenje ili umnožavanje;

14) emitovanje je saopštavanje autorskog dela javnosti prenosom radijskih ili televizijskih programskih signala od subjekta koji vrši emitovanje (u daljem tekstu: radiodifuzna organizacija), do prijemnih uređaja putem mreže predajnika (zemaljsko emitovanje), kablovskih distributivnih sistema (kablovsko emitovanje) ili satelitskih stanica (satelitsko emitovanje);

15) interaktivno činjenje dela dostupnim javnosti je javno saopštavanje autorskog dela i predmeta srodnog prava žičnim ili bežičnim putem na način koji omogućuje pojedincu individualni pristup delu sa mesta i u vreme koje on odabere;

16) roba kojom se povređuje pravo oplemenjivača biljnih sorti jeste: svaka vrsta reprodukcionog materijala zaštićene biljne sorte dobijena neovlašćenim korišćenjem zaštićene biljne sorte; ubrani materijal, uključujući cele biljke ili delove biljaka, koji je dobijen neovlašćenim korišćenjem reprodukcionog materijala zaštićene sorte, osim ako je nosilac prava oplemenjivača imao razumne mogućnosti da koristi svoje pravo oplemenjivača u odnosu na taj reprodukcioni materijal; svaki proizvod dobijen direktno od ubranog materijala zaštićene sorte koji je dobijen neovlašćenim korišćenjem ubranog materijala, osim, ako je nosilac prava oplemenjivača imao razumne mogućnosti da koristi svoje pravo oplemenjivača u odnosu na taj ubrani materijal.

Izrazi pružalac medijske usluge, programski sadržaj i operator elektronske komunikacione mreže za distribuciju medijskih sadržaja (u daljem tekstu: operator)koji se koriste u ovom zakonu, imaju značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuje oblast elektronskih medija.

Zabrana proizvodnje i prometa i pružanja usluga

Član 4.

Proizvodnja, promet, upotreba, skladištenje i držanje robe, odnosno pružanje usluga, kojima se povređuju prava intelektualne svojine, zabranjeni su.

Emitovanje i reemitovanje

Član 5.

Emitovanje, reemitovanje ili interaktivno činjenje dostupnim javnosti programskog sadržaja koji sadrži autorska dela ili predmete srodnog prava, bez regulisanja obaveze plaćanja naknade za korišćenje tih prava u skladu sa zakonom kojim se uređuje kolektivno ostvarivanje autorskog i srodnih prava, zabranjeni su.

Dokaz o regulisanoj obavezi iz stava 1. ovog člana prilaže se uz prijavu na javni konkurs za izdavanje dozvola za pružanje medijskih usluga, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast elektronskih medija.

U slučaju postupanja pružaoca medijske usluge suprotno odredbama st. 1. i 2. ovog člana, regulatorno telo nadležno za oblast elektronskih medija preduzima mere na koje je ovlašćeno zakonom, nezavisno od drugih pravnih sredstava koja stoje na raspolaganju nosiocu autorskog ili srodnog prava.

Nadležni organi

Član 6.

Nadležni organi, koji na osnovu posebnih ovlašćenja obezbeđuju efikasnu zaštitu prava intelektualne svojine u skladu sa propisima kojima se uređuje pravo intelektualne svojine, u smislu ovog zakona su:

1) ministarstvo nadležno za poslove trgovine, preko tržišnog inspektora;

2) ministarstvo nadležno za poslove zdravlja, preko inspektora za lekove i medicinska sredstva;

3) ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva i urbanizma, preko građevinskog inspektora i urbanističkog inspektora;

4) ministarstvo nadležno za poslove turizma i ugostiteljstva, preko turističkog inspektora;

5) ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, preko poljoprivrednog, fitosanitarnog, veterinarskog i šumarskog inspektora;

6) regulatorno telo nadležno za oblast elektronskih medija (u daljem tekstu: Regulator).

II. POSEBNA OVLAŠĆENjA NADLEŽNOG ORGANA

Član 7.

Ministarstvo nadležno za poslove trgovine, preko tržišnog inspektora vrši inspekcijski nadzor nad proizvodnjom i prometom robe i pružanjem usluga kojima se povređuju prava industrijske svojine (žig, industrijski dizajn, patent, mali patent, oznaka geografskog porekla i topografija poluprovodničkih proizvoda), nadzor nad proizvodnjom i prometom robe zaštićene autorskim ili srodnim pravom, osim ako ovim zakonom nije propisana nadležnost drugog organa, kao i kontrolu legalnosti računarskih programa (softver) i baze podataka koje u obavljanju delatnosti koriste preduzetnici i pravna lica.

Član 8.

Ministarstvo nadležno za poslove zdravlja, preko inspektora za lekove i medicinska sredstva vrši inspekcijski nadzor nad proizvodnjom i prometom robe kojom se povređuju prava intelektualne svojine u oblasti proizvodnje i prometa lekova, medicinskih sredstava i izrade galenskih lekova za upotrebu u humanoj medicini.

Član 9.

Ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva i urbanizma, preko građevinskog i urbanističkog inspektora vrši inspekcijski nadzor nad izmenama koje se bez dozvole nosioca prava vrše na građevini koja predstavlja materijalizovani primerak dela arhitekture ili na izmenama koje se bez dozvole nosioca prava u toku izvođenja radova vrše na idejnom i glavnom projektu.

Član 10.

Ministarstvo nadležno za poslove turizma i ugostiteljstva, preko turističkog inspektora vrši inspekcijski nadzor nad pružanjem usluga kojima se povređuje uslužni žig u oblasti turizma i ugostiteljstva.

Član 11.

Ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede vrši inspekcijski nadzor nad: proizvodnjom ili reprodukcijom ili umnožavanjem zaštićene biljne sorte, kondicioniranjem za reprodukciju zaštićene biljne sorte, ponudom zaštićene biljne sorte na prodaju, prodajom ili drugim vidom plasmana zaštićene biljne sorte na tržištu, skladištenjem robe kojom se povređuje pravo oplemenjivača zaštićene biljne sorte, preko fitosanitarnog i šumarskog inspektora u slučaju reprodukcionog materijala, odnosno preko fitosanitarnog i poljoprivrednog inspektora u slučaju ubranog materijala i proizvoda dobijenih direktno od ubranog materijala zaštićene sorte; proizvodnjom i prometom poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda sa oznakama geografskog porekla preko fitosanitarnog, veterinarskog i poljoprivrednog inspektora; proizvodnjom veterinarskih lekova preko veterinarskog inspektora.

Član 12.

Regulator:

1) vrši nadzor nad radom pružalaca medijskih usluga i kontroliše da li se u okviru programskog sadržaja neovlašćenim emitovanjem, reemitovanjem ili interaktivnim činjenjem dostupnim javnosti autorskog dela ili predmeta srodnog prava povređuje autorsko ili srodno pravo;

2) vrši nadzor nad radom operatora i kontroliše da li neovlašćeno reemituju ili interaktivno čine dostupnim javnosti programski sadržaj pružaoca medijske usluge.

III. POSTUPAK VRŠENjA POSEBNIH OVLAŠĆENjA

Mere i akti nadležnog organa

Član 13.

Nadležni organ, po službenoj dužnosti ili na zahtev nosioca prava ili lica koje ima pravni interes, preduzima mere i donosi akte u skladu sa ovim zakonom, zakonom kojim se uređuje nadležnost tog organa u vršenju inspekcijskog nadzora, odnosno zakonom kojim se uređuje oblast elektronskih medija. U vršenju inspekcijskog nadzora nad povredom prava na delu arhitekture, nadležni organ postupa isključivo na osnovu zahteva nosioca prava, u vršenju nadzora nad povredom prava oplemenjivača biljnih sorti, nadležni organ postupa isključivo na osnovu zahteva nosioca prava ili lica koje ima pravni interes. Na mere i akte nadležnih organa propisane odredbama ovog zakona primenjuju se odredbe zakona kojima se uređuju opšti upravni postupak, inspekcijski nadzori odredbe zakona kojim se uređuje postupanje tog nadležnog organa, ako ovim zakonom nije drugačije propisano.

Obaveze nosioca prava odnosno lica koje ima pravni interes

Član 14.

Nosilac prava ili lice koje ima pravni interesna poziv nadležnog organa dostavlja informacije, pruža nadležnom organu pomoć, koja obuhvata i tehničku ekspertizu i stavlja mu na raspolaganje opremu i objekte koje poseduje.

IV. POSTUPANjE NADLEŽNOG ORGANA PO SLUŽBENOJ DUŽNOSTI

Preduzimanje mera po službenoj dužnosti

Član 15.

Kada osnovano sumnja da je povređeno pravo intelektualne svojine, nadležan organ po službenoj dužnosti preduzima sledeće mere:

1) na licu mesta privremeno oduzima robu i/ili zabranjuje proizvodnju ili promet robe za koju osnovano sumnja da povređuje pravo intelektualne svojine;

2) izriče meru privremene zabrane vršenja usluge ili preduzimanja radnji za koje osnovano sumnja da povređuju pravo intelektualne svojine;

3) pružaocu medijske usluge izriče meru privremene zabrane neovlašćenog emitovanja, reemitovanja ili interaktivnog činjenja dostupnim javnosti određenog programskog sadržaja, a operatoru izriče meru privremene zabrane neovlašćenog reemitovanja ili interaktivnog činjenja dostupnim javnosti programskog sadržaja određenog pružaoca medijske usluge.

O privremenom oduzimanju robe iz stava 1.tačke 1) ovog člana nadležni organ izdaje potvrdu, koja sadrži i upozorenje licu od koga je roba privremeno oduzeta, da će ta roba biti konačno oduzeta i uništena ako se to lice, u roku od 15 dana od dana prijema potvrde ne upusti u osporavanje razloga za oduzimanje robe.

O izrečenoj meri privremene zabrane iz stava 1. tačke1), 2) i 3)ovog člana, nadležni organ donosi rešenje.

Protiv rešenja iz stava3. ovog člana, žalba se može izjaviti u roku od osam dana od dana prijema rešenja.

Član 16.

U postupku po službenoj dužnosti, nadležni organ može da:

1) uzme uzorke predmetne robe, odnosno proizvoda radi ispitivanja postojanja povrede prava intelektualne svojine, odnosno radi obezbeđivanja dokaza o tome;

2) čuva uzorke kada se pristupa uništavanju robe;

3) podnese prijavu nadležnom javnom tužiocu, odnosno zahtev prekršajnom organu, kada utvrdi da postoji osnov za to;

4) izvede i druge dokaze neophodne za utvrđivanje postojanja povrede prava intelektualne svojine.

Obaveštavanje o preduzetim merama

Član 17.

O postojanju osnovane sumnje o povredi prava intelektualne svojine i preduzetim merama iz člana15.ovog zakona, nadležni organ pisanim putem bez odlaganja obaveštava:

1) nosioca prava, ako je njegova adresa poznata;

2) lica koja imaju pravni interes, ako su poznata;

3) drugi organ nadležan za zaštitu prava intelektualne svojine, ako je to potrebno radi pribavljanja relevantnih podataka.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o relevantnim činjenicama na osnovu kojih je nadležni organ stekao osnovanu sumnju da je povređeno pravolica iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana. U obaveštenju iz stava 1.tač. 1) i 2) ovog člana, nadležni organ poziva nosioca prava, odnosno lice koje ima pravni interes da, u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja, pokrene pred nadležnim sudom postupak za zaštitu svog prava sa predlogom da sud odredi privremenu meru u odnosu na robu, uslugu ili radnju zbog koje je preduzeta mera iz člana 15. ovog zakona i da u tom roku obavesti nadležni organ o pokrenutom postupku.

Na obrazloženi zahtev nosioca prava, odnosno lica koje ima pravni interes, nadležni organ može da produži rok iz stava 2. ovog člana za dodatnih 15 dana.

Nadležni organ je dužan da po službenoj dužnosti omogući nosiocu prava ili licu koje ima pravni interes da fotografiše robu, uzme uzorke robe i sl.

Trajanje mera preduzetih po službenoj dužnosti

Član 18.

Mere iz člana 15. stav 1. ovog zakona traju do dostavljanja odluke nadležnog suda kojom se određuje privremena mera u postupku koji je pokrenut u skladu sa odredbom člana 17. stav 3. ovog zakona.

Ako nosilac prava, odnosno lice koje ima pravni interes u roku iz člana 17. st. 3. i 4. ovog zakona, ne obavesti nadležni organ o pokrenutom postupku, privremeno oduzeta roba vraća se licu od koga je oduzeta, a rešenje o privremenoj zabrani proizvodnje ili prometa robe, privremenoj zabrani vršenja usluge ili preduzimanju radnji kojima se povređuje pravo intelektualne svojine, prestaje da važi.

V. POSTUPANjE NADLEŽNOG ORGANA PO ZAHTEVU

Član 19.

Nosilac prava, odnosno lice koje ima pravni interes, od nadležnog organa može da zahteva da oduzme robu, odnosno, spreči dalje pružanje usluga i vršenje radnje za koju osnovano sumnja da povređuje njegovo pravo intelektualne svojine. Zahtev nosioca prava, odnosno lica koje ima pravni interes podnosi se u sedištu nadležnog organa u pisanom obliku, a može da bude:

1) pojedinačan, ako se odnosi na jednu ili više određenih pošiljki odnosno količina robe, ili jednu ili više usluga ili radnji kojima se povređuje pravo intelektualne svojine;

2) opšti, ako se odnosi na sve količine određene vrste robe, usluge ili radnje kojima se povređuje pravo intelektualne svojine u navedenom vremenskom periodu.

Sadržina zahteva

Član 20.

Pored dokaza da je podnosilac zahteva nosilac prava ili lice koje ima pravni interes, uredan pisani zahtev podnet nadležnim organima iz člana 6. tač. 1) -6) ovog zakona sadrži i:

1) opis robe, usluga ili radnji kojima se povređuje pravo intelektualne svojine;

2) podatke, odnosno uputstvo na osnovu kojih nadležni organ može pouzdano da prepozna robu, odnosno uslugu i radnju kojom se povređuju prava intelektualne svojine;

3) predlog vremenskog perioda u kome se od nadležnog organa zahteva preduzimanje mera.

Pored podataka iz stava 1. ovog člana, pisani zahtev naročito može da sadrži i:

1) podatke na osnovu kojih može da se prepozna pošiljka ili pakovanje;

2) podatke o mestu na kome se roba nalazi ili o njenom pretpostavljenom odredištu ili mestu na kome se usluga pruža;

3) naziv proizvođača, uvoznika, vlasnika ili držaoca robe, odnosno pružaoca usluga ili lica koje preduzima radnje kojima se povređuje pravo intelektualne svojine;

4) pretpostavljeni datum dopremanja ili otpremanja robe i podatke o prevoznom sredstvu korišćenom za transport;

5) uzorak ili fotografije robe;

6) zapis autorskog dela ili predmeta srodnog prava.

Sadržina zahteva koji se podnosi Regulatoru

Član 21.

Pored dokaza da je podnosilac zahteva nosilac prava ili lice koje ima pravni interes, uredan je pisani zahtev podnet Regulatoru, kao nadležnom organu iz člana 6. tačka 6) ovog zakona, koji:

1) ako se odnosi na ponašanje pružaoca medijske usluge, sadrži i:

- naziv, bliži opis i, ako za to postoji objektivna mogućnost, primerak autorskog dela ili predmeta srodnog prava;

- naziv i sedište pružaoca medijske usluge i naziv njegove medijske usluge u okviru koje je zaštićeno delo učinjeno dostupnim javnosti;

- dan i vreme kada je autorsko delo ili predmeta srodnog prava učinjeno dostupnim javnosti putem programskog sadržaja pružaoca medijske usluge.

2) ako se odnosi na ponašanje operatora, sadrži i:

- naziv i bliži opis emisije, odnosno medijske usluge; naziv i sedište operatora koji neovlašćeno distribuira medijske sadržaje uslugu;

- vreme i mesto kada je medijski sadržaj učinjen dostupnim javnosti.

Član 22.

Na osnovu zahteva iz člana 19. ovog zakona, nadležni organ može izreći neku od mera iz člana 15. ovog zakona.

O privremenom oduzimanju robe nadležni organ izdaje potvrdu, koja sadrži i upozorenje licu od koga je roba privremeno oduzeta, da će ta roba biti konačno oduzeta i uništena ako se to lice, u roku od 15 dana od dana prijema potvrde ne upusti u osporavanje razloga za oduzimanje robe.

O izrečenoj meri privremene zabrane iz člana16. ovog zakona, nadležni organ donosi rešenje.

Protiv rešenja iz stava 3. ovog člana, žalba se može izjaviti u roku od osam dana od dana prijema rešenja.

Rešenje iz stava 3. ovog člana koje se odnosi na izricanje mera povodom usvojenog opšteg zahteva, sadrži i navod o vremenskom periodu u kome će biti preduzimane mere potrebne za otklanjanje povrede prava intelektualne svojine, a koji na zahtev podnosioca može biti produžen.

Sredstva obezbeđenja

Član 23.

Kada nađe da je opravdano, a pre nego što usvoji zahtev podnosioca, nadležni organ može da naloži podnosiocu zahteva da položi sredstvo obezbeđenja troškova postupka, kao bankarsku garanciju ili depozit uplaćen na poseban račun nadležnog organa. Ukoliko podnosilac zahteva ne postupi po nalogu iz stava 1. ovog člana, nadležni organ može da obustavi postupak po zahtevu za zaštitu prava intelektualne svojine ili da nastavi njegovo vođenje iz razloga javnog interesa.

Primena izrečene mere nadležnog organa

Član 24.

Rešenje kojim se podneti zahtev usvaja, nadležni organ dostavlja:

1)podnosiocu zahteva u roku od 30 dana od dana prijema zahteva;

2)svojim organizacionim jedinicama radi primene izrečene mere;

3)drugom organu nadležnom za zaštitu prava intelektualne svojine, ako je to potrebno radi pribavljanja relevantnih podataka.

Kada, na osnovu podataka iz osnovanog zahteva oceni da okolnosti nalažu hitno preduzimanje mera, nadležni organ rešenje iz stava 1.ovog člana dostavlja podnosiocu zahteva najkasnije u roku od tri dana od dana prijema zahteva.

Podnosilac zahteva i vlasnik robe imaju pravo da pregledaju i identifikuju privremeno oduzetu robu, pod nadzorom nadležnog organa.

Obaveštenje o preduzetim merama

Član 25.

Pored rešenja iz člana 24.stav 1. nadležni organ bez odlaganja podnosiocu zahteva dostavlja:

1) obaveštenje o preduzetoj meri, o imenu i adresi lica od koga je roba oduzeta i, ako su podaci poznati nadležnom organu, o imenu i adresi vlasnika, uvoznika i proizvođača predmetne robe, kao i o drugim relevantnim činjenicama;

2) poziv da u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja iz tačke 1) ovog člana pokrene postupak pred nadležnim sudom za zaštitu svog prava sa predlogom da sud odredi privremenu meru u odnosu na robu, uslugu ili radnju zbog koje je preduzeta mera na zahtev nosioca prava ili lice koje ima pravni interesi da u tom roku obavesti nadležni organ o pokrenutom postupku.

Trajanje mere privremenog oduzimanja robe

Član 26.

Mera privremenog oduzimanja robe preduzeta na zahtev nosioca prava, odnosno lica koje ima pravni interes traje do dostavljanja odluke nadležnog suda kojom se određuje privremena mera, u postupku koji je pokrenut u skladu sa odredbom člana 25.stav 1.tačka 2) ovog zakona.

Ako podnosilac zahteva u roku iz člana 25. stav 1. tačka 2) ovog zakona, ne obavesti nadležni organ o pokrenutom postupku privremeno oduzeta roba vraća se licu od koga je oduzeta.

Naknada štete zbog privremenog oduzimanja robe

Član 27.

Nadležni organ ne odgovara za štetu koja nastane zbog privremenog oduzimanja robe u skladu sa odredbama ovog zakona, osim za štetu koja nastane usled skrivljenog neprimerenog postupanja nadležnog organa sa takvom robom.

Podnosilac zahteva dužan je da nadoknadi štetu koju trpi lice od koga je roba oduzeta, zbog neosnovanog zadržavanja robe do kojeg je došlo na zahtev podnosioca.

Član 28.

Odredbe ovog zakona koje se odnose na obaveštavanje o preduzetoj meri oduzimanja robe i trajanje mere oduzimanja robe u postupku po zahtevu, kao i o naknadi štete zbog privremenog oduzimanja robe, shodno se primenjuju i u slučaju mere privremene zabrane vršenja usluge ili preduzimanja radnji kojima se povređuju prava intelektualne svojine.

VI POSTUPAK KONAČNOG ODUZIMANjA I UNIŠTENjA, ODNOSNO ISKLjUČENjA ROBE IZ PROMETA

Oduzimanje i uništenje, odnosno isključenje robe iz prometa po odluci suda

Član 29.

Kada je u postupku pred nadležnim sudom odlučeno da se roba konačno oduzme i uništi, odnosno isključi iz prometa, roba se uništava, odnosno uklanja iz prometa na način određen odlukom suda, koji obuhvata i ustupanje bez nadoknade u humanitarne svrhe ili prodaju radi reciklaže, vodeći pritom računa da se:

1) umanji rizik ponovne povrede prava intelektualne svojine;

2) ne nanese šteta nosiocu prava odnosno licu koje ima pravni interes;

3) nosiocu prava, odnosno licu koje ima pravni interes, omogući da predloži način uništenja, odnosno uklanjanja robe iz prometa.

Uklanjanje, odnosno skidanje žiga ili oznake geografskog porekla sa krivotvorene robe, ne smatra se uništenjem, odnosno isključenjem robe iz prometa.

Oduzimanje i uništenje, odnosno isključenje robe iz prometa po službenoj dužnosti

Član 30.

Nadležni organ po službenoj dužnosti konačno oduzima i uništava robu, odnosno uklanja robu iz prometa na propisani način, koji uključuje i ustupanje bez nadoknade u humanitarne svrhe ili prodaju radi reciklaže, kada:

1) postoji osnovana sumnja da se tom robom povređuju prava intelektualne svojine;

2) nosilac prava, odnosno lice koje ima pravni interes, ne pokrene postupak za zaštitu svojih prava pred nadležnim sudom i ne dostavi dokaz o tome u roku iz člana 17. stav 3. i 4. odnosno člana 25. stav 1. tačka 2) ovog zakona;

3) se lice od kojeg je roba privremeno oduzeta nije upustilo u postupak osporavanja razloga za oduzimanje te robe u roku iz člana 15. stav 2, odnosno člana 22. stav 2. ovog zakona.

U slučaju postupanja u skladu sa stavom 1. ovog člana, nadležni organ vodi računa da se:

1) umanji rizik ponovne povrede prava intelektualne svojine;

2) ne nanese šteta nosiocu prava, odnosno licu koje ima pravni interes;

3) nosiocu prava odnosno licu koje ima pravni interes omogući da predloži način uništenja, odnosno uklanjanja robe iz prometa.

Nadležni organ će postupiti u skladu sa st. 1. i 2. ovog člana i ako je lice od koga je roba oduzeta nedostupno nadležnom organu.

Pravo nosioca prava, odnosno lica koje ima pravni interes

Član 31.

Kada se, na osnovu odluke suda, odnosno nadležnog organa, roba konačno oduzima i uništava, odnosno uklanja iz prometa, nosiocu prava, odnosno licu koje ima pravni interes će biti omogućeno da pre uništenja robe zadrži njene uzorke u meri i količini koji su potrebni kao dokaz u postupku protiv lica za koja se sumnja da su povredila prava intelektualne svojine.

VII KAZNENE ODREDBE

Privredni prestupi

Član 32.

Novčanom kaznom od 100.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice ako neovlašćeno proizvodi, nudi radi stavljanja u promet, stavlja u promet, skladišti ili koristi u komercijalne svrhe proizvod ili postupak zaštićen patentom, odnosno malim patentom, odnosno poljoprivredni ili prehrambeni proizvod sa oznakom geografskog porekla ili robu kojom se povređuje pravo oplemenjivača biljnih sorti, suprotno odredbi člana 4. ovog zakona.

Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 200.000 dinara.

Predmeti izvršenja privrednog prestupa i predmeti koji su bili upotrebljeni za izvršenje privrednog prestupa iz stava 1. ovog člana se oduzimaju, a predmeti izvršenja privrednog prestupa i uništavaju.

Član 33.

Učiniocu privrednog prestupa iz člana 32. ovog zakona izriče se zaštitna mera javno objavljivanje presude u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Prekršaji

Član 34.

Novčanom kaznom od 5.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako neovlašćeno proizvodi, nudi radi stavljanja u promet, stavlja u promet, skladišti ili koristi u komercijalne svrhe proizvod ili postupak zaštićen patentom, odnosno malim patentom, odnosno poljoprivredni ili prehrambeni proizvod sa oznakom geografskog porekla ili robu kojom se povređuje pravo oplemenjivača biljnih sorti, suprotno odredbi člana 4. ovog zakona.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Započeti postupci

Član 35.

Postupci koji su započeti a nisu okončani pre stupanja na snagu ovog zakona, sprovešće se po odredbama Zakona o posebnim ovlašćenjima radi efikasne zaštite prava intelektualne svojine (“Službeni glasnik RS”, br. 46/06 i 104/09 -drugi zakoni).

Prestanak važenja ranijeg zakona

Član 36.

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o posebnim ovlašćenjima radi efikasne zaštite prava intelektualne svojine (“Službeni glasnik RS”, br. 46/06 i 104/09 -drugi zakoni).

Odložena primena pojedinih odredaba

Član 37.

Odredba o inspekcijskom nadzoru u vezi sa kontrolom legalnosti računarskih programa (softver) i baza podataka koje u obavljanju delatnosti koriste preduzetnici i pravna lica iz člana 7.ovog zakona primenjuje se u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Stupanje na snagu

Član 38.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.


Izvor: Vebsajt eKonsultacije, 18.12.2023.