Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ISKUSTVA ESTONIJE U RAZVOJU E-UPRAVE


Estonija kao jedan od globalnih lidera u razvoju e-uprave godišnje štedi dva odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP), jer građani ne moraju da troše vreme i novac na pribavljanje dokumenata na šalterima, a u slučaju Srbije to bi bilo ravno uštedi od 600 miliona evra.

Iskustva Estonije i prednosti e-uprave predstavili su danas na okruglom stolu u organizaciji NALED-a, direktor i zamenik direktora estonske Akademije e-uprave Arvo Ot i Hanes Astok, koji zahvaljujući podršci Programa Ujedinjenih nacija za razvoj borave u Srbiji da bi pomogli novoformiranoj vladinoj Kancelariji za IT i e-upravu.

Estonci nemaju vozačke dozvole (osim ako putuju u inostranstvo), zdravstvene knjižice, čak ni kartice za popuste u prodavnicama, budući da se potrebni podaci čitaju sa čipa lične karte, naveli su oni na skupu održanom u Palati Srbija, saopšteno je iz NALED-a.

Mnogi za identifikaciju ne koriste ni ličnu kartu koju je zamenio mobilni telefon, tzv. mID, na čiju karticu takođe mogu da stanu lični podaci. Telefonom plaćaju i potpisuju dokumente.

U poslednjih 15 godina ova zemlja razvila je državni portal na kojem se nalaze svi podaci o gradjanima (adresa, nekretnine, automobil, zdravstveni karton, obrazovanje‚ vojna služba itd.), preko kojeg mogu da dobiju sve usluge države.

Kada Estoncima ističe pasoš, portal šalje već kreiran zahtev za obnovu. Na građanima je da potvrde plaćanje i dokument stiže na kućnu adresu. O bezbednosti informacija brine Agencija za zaštitu podataka i brojni propisi.

- U zemlji u kojoj jedna banka godišnje odštampa 11 miliona papira, trgovinski lanac troši 150.000 evra za arhiviranje dokumentacije, a police institucija dostižu dužinu od nekoliko desetina kilometara, jedini izlaz iz birokratije je e-uprava - izjavio je član Upravnog odbora NALED-a Vojislav Genić i direktor za javni sektor kompanije SAP West Balkans.

To je, prema njegovim rečima, jedan od pet reformskih prioriteta NALED-a.

- Pre godinu dana osnovali smo Savez za e-upravu u okviru kojeg smo okupili 35 kompanija iz redova IT, finansijskog, trgovinskog sektora i lokalne samouprave kako bismo podržali brži razvoj e-servisa u Srbiji. Savez je sa resornim institucijama osmislio Akcioni plan za razvoj elektronskih sistema i usluga za gradjane i privredu - rekao je Genić.

Dodao je da je fokus stavljen na popularisanje e-dokumenta, unapređenje e-potpisa i prihvatanje e-plaćanja, koji su osnovni preduslov za razvoj e-uprave kao i novih usluga za privredu, poput uspostavljanja elektronskog registrovanja u APR-u, novih sistema prijave poreza i bržeg otvaranja računa u banci.

Izvor: Blic, 18.08.2017.
Naslov: Redakcija