Zastava Bosne i Hercegovine

EU PLANIRA ZABRANU IZVOZA DOTRAJALIH POLOVNIH AUTOMOBILA


Ukoliko bude usvojen predlog koji je Evropska komisija predstavila krajem protekle sedmice, biće to veliki udarac na tržište polovnih automobila van granica EU.

Dotrajala vozila po ovom planu ne bi više mogla da se prodaju izvan Evropske unije, što bi poboljšalo bezbednost na putevima i ekologiju u trećim državama koje su do sada bile čistilišta za polovnjake.

Umesto toga, kako se ističe, stara polovna vozila će se reciklirati. Ipak, ne navodi se za sada precizno šta se podvodi pod polovnim, dotrajalim vozilima i posle koliko godina upotrebe ona ulaze u ovu kategoriju.

Područje primene tih mera postupno će se proširiti i na nove kategorije kao što su motocikli, kamioni i autobusi, čime će se osigurati sveobuhvatnija pokrivenost.

O predlogu komisije u narednom periodu treba da odluči Veće EU kao i Evropski parlament.

Potpredsednik komisije Frans Timermans, nadležan za evropski Zeleni plan, rekao je da će sledeće godine na tržište doći sve više automobila s nultim emisijama, čime će se povećati potražnja za vrednim primarnim materijalima.

- Ovim predlogom osiguraćemo recikliranje i ponovnu upotrebu što većeg broja tih materijala. Time ćemo omogućiti novi život sastavnim delovima naših automobila i znatno smanjiti ekološki uticaj na putni promet- izjavio je Timermans.

Komisija je predložila uredbu koja bi zamenila postojeće direktive o otpadnim vozilima i o mogućnosti ponovne upotrebe i recikliranja. Komisija tvrdi da bi novi propisi doveli do godišnjeg smanjenja emisija ugljen-dioksida za 12,3 miliona tona do 2035. i povećanu ponovnu upotrebu ključnih sirovina. Očekuju da bi sprovođenje te uredbe dovelo do dugoročne uštede energije u fazi proizvodnje, smanjenja zavisnosti o uvoznim sirovinama i promovisanja održivih i kružnih poslovnih modela, navodi komisija.

Osim toga, obezbedila bi veću sigurnost na putevima u trećim zemljama jer bi sprečila izvoz dotrajalih automobila u zemlje koje uvoze takva vozila. Kako se navodi, svake godine više od šest miliona vozila u Evropi dostigne kraj svog životnog veka.

Prema predlogu nove uredbe, proizvođači automobila će morati da obezbede jasna i detaljna uputstva za rastavljanje vozila. Takođe i o tome kako zameniti i ukloniti delove i komponente tokom upotrebe i na kraju životnog veka vozila. Najmanje 25 odsto plastike u novim automobilima će morati da se dobije od recikliranja, a četvrtina toga upravo iz automobila koji više nisu za upotrebu.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović, 17.07.2023.
Naslov: Redakcija