Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

PRAVILNIK O NAČINU I POSTUPKU OSTVARIVANJA PRAVA IZ OBAVEZNOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA: Pacijenti koji duže od mesec čekaju na specijalističke preglede, za koji nije propisano utvrđivanje lista čekanja, imaju pravo na pregled kod privatnika i refundaciju od RFZO. Zdravstvene ustanove izbegavaju da daju potvrdu da pregled nije moguće obaviti u roku, jer se novac, koji se vraća pacijentu, skida sa računa ustanove


Pacijenti koji su od Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje (RFZO) tražili refundiranje troškova specijalističkih pregleda u privatnim ordinacijama, jer nisu mogli da zakažu u domovima zdravlja u propisanom roku od mesec dana, mogu se prebrojati na prste. Tako je beogradskoj filijali Fonda prošle godine stiglo samo šest zahteva, a u ovoj svega dva. Svi su prihvaćeni i osiguranicima je isplaćen novac.

Kako navode u RFZO, iz kase Fonda je pacijentima koji su razna snimanja morali da plate iz svog džepa i iskoristili pravo na povraćaj novca, isplaćeno 29.446 dinara u prošloj i 6.700 dinara u ovoj godini. Zahteve za refundaciju troškova osiguranici su, najčešće, podnosili za 24-satni holter EKG, specijalističke analize, eho štitaste žlezde i abdomena, kao i kolonoskopiju.

Po podnošenju zahteva osiguranika, Fond je dužan da po njima postupi u roku od 60 dana, odnosno, da ih odbije ili prihvati i isplati odgovarajuću nadoknadu. U RFZO navode da se novac refundira u visini stvarnih troškova, uz umanjenje participacije, ukoliko osiguranik podleže plaćanju.

Iako je malo osiguranika koji su podneli zahteve Fondu, daleko je veći broj pacijenata koji su u domovima zdravlja morali da čekaju duže od mesec dana ili da odu u privatne ordinacije. Mali procenat onih koji su ostvarili svoje pravo na refundiranje troškova, rezultat je neobaveštenosti pacijenata o njihovim pravima, ali i činjenice da nisu spremni da se "bore" sa birokratijom. Naime, zdravstvene ustanove izbegavaju da daju potvrdu da pregled nije moguće obaviti u roku, jer se novac, koji se vraća pacijentu, skida sa računa ustanove.

- Pacijenti nam se žale da zdravstvena ustanova neće da im izda potvrdu da ne mogu da im zakažu pregled za mesec dana, kako bi posle pregleda kod privatnika mogli da naplate troškove - kažu u Udruženju za zaštitu prava izabranih doktora opšte medicine Srbije. - Za to su odgovorni direktori, koji moraju da snose odgovornost za ono što rade njihovi zaposleni. I Ministarstvu zdravlja smo postavljali više puta pitanje odgovornosti zbog neizdavanja potvrda, ali nismo dobili odgovor.

Pravilnikom o načinu i postupku ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja ("Sl. glasnik RS", br. 10/2010, 18/2010 - ispr., 46/2010, 52/2010 - ispr., 80/2010, 60/2011 - odluka US i 1/2013) predviđeno je dapravo na naknadu troškova u privatnim ordinacijama osiguranici imaju za preglede za koje ne postoje liste čekanja. To se odnosi na razne ultrazvučne preglede, rendgenska snimanja, test opterećenja... Ne mogu se refundirati troškovi privatno urađenog snimanja skenerom, magnetnom rezonancom, operacije katarakte, ugradnje veštačkog kuka i kolena.

Izvor: Vebsajt Novosti, B. Borisavljević, 19.06.2016.
Naslov: Redakcija