Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ORUŽJU I MUNICIJI: Zakon posredno i direktno doveo do pada broja lovaca, broja legalnih lovačkih pušaka i karabina, do smanjenja obima lovačkog turizma, proizvodnje naoružanja, municije i opreme. Prema podacima Nacionalne asocijacije za oružje, za svega godinu dana, promet pištolja i pušaka na tržištu opao je za trećinu


Oružje u legalnom posedu potegnuto je u manje od 10 posto slučajeva izvršenja krivičnih dela. Višegodišnja praksa pokazuje da se u najvećem broju ubistava, ranjavanja i razbojništava koriste neprijavljene, pa i zabranjene puške, pištolji i drugo naoružanje.

Ovaj argument je ključni u brojnim zahtevima koji stižu na adresu države od koje se traži da liberalizuje politiku posedovanja i nošenja oružja. Ovakvom stavu naruku ide i evropski trend naoružavanja, uglavnom pravdan povećanjem bezbednosnih rizika i terorizma, koji podrazumeva i samopomoć građana.

Razlikuju se i procene o veličini arsenala građana Srbije. Prema podacima MUP-a, u fiokama i ormanima naših građana nalazi se između 200.000 i 900.000 komada cevi, dok je u policijskoj evidenciji oko 950.000 pištolja i pušaka.

U Nacionalnoj asocijaciji za oružje Srbije negiraju uvreženi stav da je naš narod veoma naoružan i da smo po tome u Evropi gotovo rekorderi.

- U Srbiji, računajući legalno i nelegalno naoružanje, na 100 stanovnika dolazi između 16,6 i 26 komada oružja. To je količina koja nas svrstava na kraj evropske lestvice - tvrdi Zorica Subotić, predsednik UO Nacionalne asocijacije. - Švajcarska, primera radi, na isti broj stanovnika ima 45,7 cevi, Finska 45,3, Kipar 36,4, Švedska 31,6, Norveška 31,3, Francuska 31,2... Podrazumeva se da je reč samo o legalnom posedu oružja u ovim zemljama. To je dobar pokazatelj državi u kom smeru treba da ide njena politika prema naoružavanju građana.

U asocijaciji koja okuplja streljačke, lovačke saveze, proizvođače, trgovce i ljubitelje naoružanja ističu da su troškovi posedovanja pištolja i pušaka u Srbiji izuzetno visoki, ali praksa pokazuje da su građani zainteresovani da uprkos tome zadrže svoje oružje. Državna politika, kako tvrde, na terenu naoružanja protivna je čak i Ustavu Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 98/2006), budući da propisi predviđaju diskreciono pravo državnih organa prilikom izdavanja dozvola.

- Iznos poreza koji je propisan je neprimeren, budući da se u većini evropskih država ne plaća uopšte - smatra Subotićeva. - Nedopustivo je da iznos nameta prevazilazi vrednost pištolja ili puške na tržištu. Jedan od problema je i taksa na preregistraciju, koja može da iznosi i do 5.000. dinara. Vlasnici ličnog naoružanja u prometu našli su se u situaciji da plaćaju taksu kao da svoje cevi prvi put registruju.

Akcije legalizacije i predaje crnog oružja, kakva je trenutno na snazi, vode smanjenju broja količine "crnog naoružanja". Zaoštravanje propisa koji regulišu posedovanje legalnog naoružanja, obaveza čestih lekarskih pregleda, kao i visoki iznosi dovode do smanjenja i zakonski uređene količine pušaka i pištolja.

- Novi Zakon o oružju i municiji ("Sl. glasnik RS", br. 20/2015) koji je u primeni od 2016. godine posredno i direktno doveo je do pada broja lovaca, broja legalnih lovačkih pušaka i karabina, do smanjenja obima lovačkog turizma, proizvodnje naoružanja, municije i opreme. Prema našim podacima za svega godinu dana za trećinu je opao promet pištolja i pušaka na tržištu- kaže Zorica Subotić.

Rešenje problema velikog fonda crnog naoružanja mnogi vide u liberalizaciji propisa za posedovanje oružja, i drastično pooštravanje kaznene politike za držanje nelegalnih pištolja i pušaka. Ovaj princip primenjen je u više evropskih država, među kojima je i Slovenija, koja je takođe imala veliki problem sa ilegalnim cevima.

Izvor: Vebsajt Novosti, R. Dr., 18.07.2017.
Naslov: Redakcija