Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O TEHNIČKOM PREGLEDU VOZILA: Od leta 2023. godine sva vozila moraće da imaju ispravan katalizator, odnosno DPF filter, i ocena tehničke ispravnosti će im zavisiti od nivoa štetnih materija u izduvnim gasovima, tzv. čađavosti. Uslovi merenja su usklađeni sa godinom proizvodnje vozila, a ne, kako je ranije bilo propisano, sa datumom prve registracije u Srbiji


Kao na setu snimanja filmske melodramatske serije, u nastavcima, sa neizvesnim krajem. Kamere uključene, snima se iz više uglova. Epizoda traje ne manje od 40 minuta a ume da se otegne i na sat. U središtu radnje je limeni četvorotočkaš a akteri oko njega zaviruju, mere, zagledaju. Okolo kablovi, instrumenti, ekrani...I tako na više od hiljadu mesta u Srbiji.

Ne bi tako bilo da zakonodavac više veruje u poštenje nacije. Jer, kako da se uklone “krševi” sa puteva, da ne ugrožavaju bezbednost u saobraćaju, da ne zagađuju okolinu a da nema protekcije i korupcije.

Pravilnik o tehničkom pregledu vozila ("Sl. glasnik RS", br. 31/2018 i 70/2018) sa znatno striktnijim i strožim propisima, bio je “zamrznut”, na veliki pritisak vozačke armije, na tri godine. Do jula prošle godine, trebalo je da vozači pripreme i prilagode vozila. Zatečeni, nespremni i pod pretnjom da se svako drugo vozilo u Srbiji otpiše i ode u otpad, rok za primenu je ponovo odložen za dve godine, tamo do 5. jula 2023. Izduvni gasovi se mere i izmereni rezultati utiču na ocenu tehničke ispravnosti, ali to nije problem jer su kriterijumi prilično fleksibilni, pa ne prolaze samo oni koji imaju neku ozbiljnu neispravnost na izduvnom sistemu.

Izmene propisa o tehničkim uslovima koje vozila moraju da ispune da bi prošla tehnički pregled i produžila registraciju, donekle su umirila vozače jer su sve odredbe koje su mogle da predstavljaju problem, ili promenjene ili odložene.

Dok se ne iskoreni stav da je tehnički pregled mamipara, nepotreban trošak, državni namet, stanje srpskog voznog parka biće ovako kako je sada. Propisana je i cena tog troška, od 3.100 do 6.100 dinara. U Beogradu se ta cena kreće ka gornjoj granici. Sa ostalim troškovima, taksama, osiguranjem, na registraciju ode bar jedan “minimalac”.

Raša Đaković, vlasnik tehničkog pregleda “BP com d.o.o” i član odbora Grupacije tehničkih pregleda pri Privrednoj komori Srbije kaže da se izduvni gasovi mere i ocenjuju ali da su kriterijumi u ovoj prelaznoj fazi - niski.

“Merenje aero zagađenja (lambda sonda) je za sada samo informativnog karaktera, tako da kažem. Da vlasnicima skrenemo pažnju da će od idućeg leta morati da imaju ispravan katalizator, DPF filter…”

Đaković kaže da se oko 70 odsto primedbi na pregledu odnosi na signalizaciju, (migavci i svetla…)

Ako vas vrate, imate tri radna dana da sredite problem i da o istom trošku prođete tehnički pregled.

Osim signalizacije, i kočioni sistem može da bude problem:

“Za sada kontrolišemo ovalnost kočionih diskova, što je predviđeno Pravilnikom, ali bez posledica, samo upozoravamo”, kaže Đaković.

Za sada nema brige ni oko katalizatora ni oko ovalnosti kočnica sve do 5. jula 2023. godine kad ističe moratorijum na pravilnik.

Međutim, nešto drugo je još više plašilo vlasnike starijih vozila sa dizel-motorima, a to je da im prilikom kontrole izduvnih gasova ne “crkne” motor. Kontrolori mere gasova na dva načina. Kod onih motora koji nemaju elektroniku, izvadi se šipka za merenje nivoa ulja, stavi umesto nje sonda i crevo u auspuh da bi se dobili rezultati. Moderniji način je kod novijih vozila gde se na “džek” za motor, postavi OBD čitač i pomoću blututa se dobiju rezultati temperature ulja i broj obrtaja.

Neki vozači tvrde da im se desilo da posle kontakta sa OBD čitačem pobrkaju podaci o intervalima servisa i temperaturi ulja.

On razuverava da OBD konektor može bilo šta da menja:

“On samo prima podatke i blututom ih šalje do aparata za merenje i ispis. Prosečno, godišnje na tri linije, pregledamo oko 10.000 vozila. Niko od klijenata nije prijavio takav problem. Onima kojima se to desilo je verovatno u pitanju neka slučajnost, podudarnost kvara sa obavljanjem tehničkog pregleda.

Dakle do sledećeg leta, sva vozila moraće da imaju ispravan katalizator, odnosno DPF filter, i ocena tehničke ispravnosti će im zavisiti od nivoa štetnih materija u izduvnim gasovima, takozvane čađavosti. Uslovi merenja su usklađeni sa godinom proizvodnje vozila, a ne, kako je ranije bilo propisano, sa datumom prve registracije u Srbiji.

Ako opet ne bude odlaganja, biće stresno i napeto, kao u triler filmu.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Politika, Ozren Milanović, 16.05.2022.
Naslov: Redakcija