ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Brojne žalbe privrednika na funkcionisanje sistema e-faktura
Primena e-faktura za sve privrednike koji su u sistemu PDV-a, uključujući i privatni sektor, počela je 1. januara. Međutim, obveznici se žale na brojne poteškoće u funkcionisanju sistema elektronskih faktura zbog kojih imaju probleme u poslovanju.
Iz Udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije (ZPPS) kažu da je ipak trebalo uvažiti njihov zahtev da se odloži primena e-faktura do korekcije svih uočenih problema.
Pozitivno je to što je sistem dostupan direktnim pristupom bez obaveze angažovanja posrednika i što su obezbeđeni vebinari, ali smatraju da još uvek ima previše promena i Udruženju svakodnevno stižu primedbe.
“Najveći broj privrednika žali se da logovanje na sistem ne radi neometano, već se često dešava da ne možete pristupiti (prijavljuje grešku) ili ne možete pristupiti preko jednog pretraživača, a uspete preko drugog. Privrednici su prijavljivali i slučajeve gde su morali fizički da idu u MUP da se menja neki parametar u potpisu kako bi lične karte bile očitane na sistemu e-faktura. Gube i po sat vremena samo za izdavanje jedne fakture”, naglašavaju iz udruženja ZPPS.
Takođe, primedbe se odnose i na to što sistem elektronskih faktura nije prebačen u Poresku upravu sa e-uprave i što nije izvršeno povezivanje sa sistemom e-fiskalizacije.
“Događa se da se sve radi u više koraka nego što je potrebno (sa javnim sektorom). To onda stvara konfuziju, pa se dešava da se izda i fiskalni račun i e-faktura za jednu transakciju, što dovodi do duplog zaduženja za PDV”, ističu.
Oni dodaju da čak dolazi i do poslovnih neslaganja onih koji su obveznici sistema sa onima koji nisu u obavezi da izdaju e-fakturu (koji nisu u PDV sistemu) ako jedna strana insistira da primi/šalje fakturu preko sistema, a druga odbija (s pravom) da se registruje jer nije obavezna po zakonu.
“Javljaju nam se članovi udruženja koji već imaju ovakve situacije, zbog kojih dolazi čak i do raskida saradnje, što utiče na umanjenje privredne aktivnosti”, kažu iz udruženja.
Problem se javlja i kod trgovaca, odnosno prodavaca robe, kojima je posao od početka obavezne primene e-faktura otežan.
“Kad je reč o prodaji robe posao je dupliran, umesto da bude pojednostavljen, jer umesto fakture-otpremnice sada se izdaje posebno elektronska faktura, a posebno papirna otpremnica koja mora pratiti robu i imati potpis u slučaju spora oko naplate. Kad na to dodamo da se deo faktura nalazi u sistemu, a deo ne, dolazimo do toga da je za knjiženje potrebno mnogo više vremena i usklađivanje evidencija. Zbog toga su porasli troškovi knjigovodstvenih usluga, što se odražava na rad privrednih subjekata”, posebno naglašavaju predstavnici udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije.
Poseban problem kod primene e-faktura, koji privrednici uvek ističu, je potencijalna krađa podataka iz sistema koji predstavljaju poslovnu tajnu privrednih subjekata, kao što su količine robe ili cene.
“Ovaj problem i dalje ostaje nerešen uz brojne tehničke probleme sa kojima se trenutno bore obveznici sistema PDV-a koji su i u sistemu elektronskih faktura”, zaključuju iz udruženja ZPPS.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija