ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Reklamacija je moguća i bez fiskalnog računa, jer se kao dokaz o kupovini mogu priložiti slip ukoliko je potrošač proizvod platio karticom, izvod iz banke ili garantni list
U našoj zemlji gotovo svi trgovci radi prihvatanja reklamacije od kupca odmah na uvid traže fiskalni račun, ali i potrošači koji nisu skloni čuvanju ovih isečaka mogu biti mirni jer kao dokaz o kupovini mogu da prilože i druge potvrde.
U tu svrhu može da posluži potvrda iz banke ako ste pisali ček ili provukli karticu, možete trgovcu da priložite garantni list kao dokaz da ste robu kupili baš kod njega sa satnicom kupovine, a možete i da tražite prodavcu da pronađe u svojoj evidenciji dokaz da je upravo kod njega tog dana kupljen određeni proizvod, objašnjavaju predstavnici udruženja za zaštitu potrošača.
Iz udruženja navode da im konstantno stižu pitanja potrošača da li je fiskalni isečak jedini uslov da trgovac razmotri prigovor kupaca, budući da se načini reklamacije robe znatno razlikuju od radnje do radnje. Pojedini trgovci, kako navode, insistiraju da bez računa nema reklamacije, dok neki drugi imaju liberalniji i tolerantniji odnos s potrošačima.
U to se i sama uverila Beograđanka Žaklina Milić, koja je pokušala da posle 10 dana od kupovine vrati haljinu jer je nakon jednog nošenja pukla po šavovima.
- Prodavac nije uvažio reklamaciju jer nisam imala fiskalni račun. Obratila sam se udruženjima potrošača i dobila informaciju da je takav postupak nezakonit. Svaki trgovac je u obavezi da čuva kopiju fiskalne trake tri godine i na njoj se može utvrditi vreme kupovine prezentovanjem nekog drugog dokaza, poput slipa ili izvoda. Kada sam im na to ukazala, trgovac mi je na kraju vratio novac - rekla je Milićeva.
Mladen Alfirović, pravnik u organizaciji potrošača Efektiva, rekao je da je fiskalni isečak najbolji dokaz o kupovini, a ukoliko ga je kupac izgubio, onda pri reklamaciji može da mu pomogne neka druga potvrda o kupovini na kojoj stoje satnica, datum i lokacija radnje u kojoj je roba kupljena.
- To može biti slip ukoliko je potrošač proizvod platio karticom, izvod iz banke ili garantni list, koji je takođe dokaz o kupovini. Trgovac je dužan po zakonu da dve godine čuva evidenciju o prodaji, ali ako dođete bez računa da reklamirate robu, on nije u obavezi da prelistava evidenciju i može odmah da odbije da reklamira robu. Međutim, ukoliko imate neku od ovih potvrda, zakon trgovca obavezuje da kupcu izađe u susret i da mu uvaži reklamaciju - objasnio je Alfirović i dodao:
- Ako je u pitanju tehnička roba, tu može da posluži i garancija. Ukoliko je roba plaćena čekom, onda postoji trag da je kupljena kod određenog trgovca. Tada potrošač može da zatraži od banke potvrdu o transakciji i da je donese trgovcu kako bi on u svojoj evidenciji pronašao dokaz o kupovini.
Zaštitnici potrošača upozoravaju na problem da fiskalni računi već posle nekog vremena počinju da blede i postanu praktično neupotrebljivi jer se sa njih ne mogu pročitati ni iznos, niti datum kupovine, ali ni informacija kod kog trgovca je roba kupljena.
Na ovo je do sada više puta upozoravano, budući da u Srbiji saobraznost traje dve godine, to jest u tom periodu kupac ima zakonsko pravo da uloži prigovor na robu. Zato je preporuka da se svi računi, posebno oni za vrednu robu, odmah fotokopiraju.
U slučaju kupovine preko administrativne zabrane, koja takođe može biti dokaz o kupovini robe, savetuje se oprez jer je bilo primera da su kupci obuću platili na ovaj način kod određenog trgovca, a onda su je zamenjivali sledećeg dana za drugačiju boju.
Kada su se posle izvesnog vremena trgovcu javili zbog reklamacije, on je nije uvažio jer se opis proizvoda nije poklapao s onim na administrativnoj zabrani. Trgovac u ovom slučaju može da se ogluši o zahtev kupca i jednostavno ne prizna da je potrošač robu kupio na toj adresi, pa čak i ako postoji dokaz, drugi račun, koji kupac nije sačuvao.
Izvor: Vebsajt Kurir, Aleksandra Kocić, 17.11.2021.Naslov: Redakcija