UNAPREĐENJE POSLOVANJA KROZ DIGITALIZACIJU KATASTRA
Digitalizacija usluga RGZ-a u Srbiji traje poslednjih pet godina, rekao je načelnik centra za upravljanje geoprostornim podacima RGZ-a Darko Vučetić i istakao da su građani Srbije zahvaljujući ovakvom načinu poslovanja uštedeli 35 miliona evra u poslednje tri godine na procesima kupovine, prodaje, provere i registracije nepokretnosti.
Naveo je da su neke od usluga RGZ-a e-katastar koji daje građanima sve podatke koje imaju profesionalni korisnici i javni beležnici, geo-Srbija digitalna platforma jedinstvena u svetu koja raspolaže sa 300 setova javnih podataka, e-zakazivanje za pristupanje katastru i e-šalter preko koga se ostvaruje komunikacija između korisnika i službenika RGZ-a.
Na onlajn konferenciji "Digitalni katastar po meri građana" koju je održao Republički geodetski zavod (RGZ), kako bi približili građanima elektronske usluge koje ova institucija nudi, Vučetić je ukazao da su jednostavnost i ušteda vremena osnovni benefiti ovakvog načina poslovanja.
Onlajn diskusija je samo jedna u nizu aktivnosti u okviru projekta "Digitalni svet katastra" koji je pokrenut u cilju potpune digitalizacije RGZ- a i koji će obuhvatiti niz onlajn događaja, edukacija i panela u cilju boljeg razumevanja i jednostavnijeg korišćenja digitalnih usluga, servisa i aplikacija, kao i aktuelne teme iz oblasti poslovanja ove institucije.
"Podaci o nepokretnostima građana sada su dostupni 24. časa dnevno tokom cele godine, a ceo proces je prepoznat od građana te je portal Zavoda, zahvaljujući svim online servisima i uslugama, 17 po popularnosti u odnosu na sve sajtove u Srbiji - rame uz rame sa Guglom i Jutjubom", rekao je Vučetić.
On kaže da je u poslednje vreme poraslo interesovanje za nekretnine na tržištu, kao i korišćenje elektronskih usluga Zavoda, te objašnjava da je kotiranje sajta RGZ-a na 17. mesto posledica efikasnosti usluga, a ne, "kako neki tvrde", problema koji građani imaju sa njegovim korišćenjem.
Na prvoj onlajn diskusiji učestvovali su i predstavnici poslovnih banaka, agencija za promet nekretnina i digitalni eksperti.
Oni su iz svog ugla i delokruga rada predstavili značaj i neophodnost digitalnog katastra, ali i jednostavnost korišćenja portala RGZ-a.
Direktor online agencije za nekretnine Siti Ekspert Miloš Mitić rekao je da je digitalizacija ovog sektora dovela do veće transparentnosti podataka, ubrzanja procesa poslovanja i povezanosti sa ostalim institucijama koje učestvuju u kupo - prodaji nekretnina.
Sa aspekta ponuđača nekretnina posebnu pogodnost kod digitalizacije katastra naveo je što ovakav sistem sprečava preprodaju nepokretnosti više puta, ali i daje uvid u dokumentaciju investitora kako bi se utvrdilo da li je nekretnina uknjižena.
Digitalizacija podataka iz katastra uticala je povoljno i na poslovanje sa bankama, a koordinator za pravnu podršku OTP banke Jelena Bukić rekla je da građani koristeći elektronske usluge lakše dolaze do potrebne dokumentacije neophodne za podizanje kredita.
"Digitalizacija je neophodna i u interesu građana Srbije je da ona teče neometano, jer je nužna za saradnju svih institucija koje se bave pitanjima nepokretnosti na svim nivoima", ukazala je ona.
Na konferenciji su putem četa učestvovali i zainteresovani građani koji su imali priliku da postave pitanja na temu nepokretnosti i korišćenja usluga RGZ-a.
Najveći problem koji su građani izneli su problemi nasledstva, pogrešne uknjižbe i pitanja prava o nepokretnosti, čiji su problemi u procesu i ne postoji sva neophodna dokumentacija, ili pribavljanje iste zahteva previše vremena.
Govornici su bili saglasni da se reforme u poslovanju sa nepokretnostima moraju doneti u svim sektorima, kako bi se potpuno izbacilo analogno poslovanje, koje usporava sistem i omogućava vanzakonske radnje u ovom sektoru.
Veliki problem, prema njihovim rečima, predstavlja to što se predmeti posle 1. jula 2018, kada je donet Zakon o digitalizaciji, efikasnije i brže rešavaju od onih koji su u procesu pre tog vremena i podležu starom analognom rešavanju problema.
Izvor: Vebsajt RTV, 15.10.2021.Naslov: Redakcija