Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O TRGOVINI: Detaljnije se uređuje elektronska trgovina i prvi put uvode pojmovi elektronske prodavnice u kojoj trgovac prodaje svoju robu direktno potrošaču, i onlajn platforme koja povezuje prodavca i kupca


Elektronska trgovina u Srbiji značajno raste, izjavio je ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Zoran Đorđević, navodeći da je prošle godine 1,8 miliona ljudi kupovalo robu preko interneta, što je za 50 odsto više u odnosu na 2015. godinu.

Đorđević je, obrazlažući Predlog zakona o trgovini u Narodnoj skupštini Republike Srbije, precizirao da je broj korisnika elektronske trgovine porastao sa 18 odsto od ukupnog broja korisnika interneta u 2011, na 31 odsto u 2018. godini.

- E-trgovina u Srbiji 2018. godine je ostvarila promet od 317 miliona dolara što je rast od oko devet odsto u odnosu na 2017. godinu, a očekuje se da u ovoj godini internet prodaja zabeleži promet od oko 350 miliona dolara - rekao je Đorđević.

Ministar je objasnio da su u zakon unete odredbe kojima se detaljnije uređuje elektronska trgovina i da se prvi put uvode pojmovi elektronske prodavnice u kojoj trgovac prodaje svoju robu direktno potrošaču, i onlajn platforme koja povezuje prodavca i kupca.

Zakon prvi put prepoznaje poslovni model prodaje dropshiping, koji se već primenjuje u praksi, a odvija tako što roba fizički ne stiže do trgovca, već direktno od proizvođača putuje ka kupcu.

Na ovaj način će biti otklonjene dileme u inspekcijskom nadzoru koje su izazivale pravnu nesigurnost kod e-trgovaca jer nisu bili prepoznati u domaćem pravnom sistemu. Važna zakonska novina odnosi se na uvođenje instituta prikrivene kupovine (mystery shopper), kojim se daje ovlašćenje inspektoru da u slučaju osnovane sumnje da je trgovina neregistrovana, obavi prikrivenu kupovinu i tako obezbedi dokaz.

Predlogom zakona bliže uređeni i prodajni podsticaji tako što su definisani osnovni oblici sniženja - akcijska prodaja, sezonsko sniženje i rasprodaja i za svaki od njih posebna pravila.

Na ovaj način se sprečava obmanjujuće poslovanje i dovođenje kupaca u zabludu, što se neretko dešavalo jer su u praksi korišćeni različiti termini koji na pravi način nisu obaveštavali kupca.

Zakon uvodi i novu podelu trgovine na malo, koja razlikuje trgovinu na prodajnom mestu, trgovinu ličnim nuđenjem i daljinsku trgovinu. Kako je ukazao ministar, sektor trgovine zapošljava 19,3 odsto ukupnog broja zaposlenih u Srbiji, a udeo trgovine u BDP se kreće oko 10 odsto.

Oko 32 odsto ukupnog broja registrovanih privrednih subjekata posluje u sektoru trgovine na veliko i malo.

Izvor: Vebsajt Blic, 16.07.2019.
Naslov: Redakcija