Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PRAVILNIK O DEKLARISANJU, OZNAČAVANJU I REKLAMIRANJU HRANE: Na proizvodu mora biti navedena nutritivna deklaracija, jer u suprotnom takva namirnica neće moći da se nađu u prodaji


Hrana na tržištu Srbije od 15. juna 2018. godine mora obavezno da ima deklaraciju na kojoj će jasno biti istaknut nivo šećera, masti, soli i ostalih sastojaka, a novina je i to da meso mora imati jasno naznačeno poreklo.

Ovo je regulisano Pravilnikom o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane ("Sl. glasnik RS", br. 19/2017 i 16/2018) čija primena je počela 15. juna. Na taj način će potrošači konačno znati šta jedu, kakav je tačno sastav hrane, količina, trajnost, poreklo... Pravilnik propisuje i da namirnice koje ne budu imale takve deklaracije neće moći da se nađu u prodaji.

Inspekcijske kontrole su pokazale da čak četvrtina proizvoda u Srbiji nema ispravnu deklaraciju. Upravo to bi trebalo da se promeni sa novim Pravilnikom.

Prema rečima pomoćnika ministra poljoprivrede Nenada Vujovića, Pravilnik donosi rešenje svih nedoumica koje su se ranije javile.

- Sve što je proizvedeno nakon 15. juna moraće da ima ovakve precizne deklaracije. A ranije proizvedena roba sa starim deklaracijama može biti u prodaji samo do kraja godine - kaže Vujović.

On ističe da će, recimo, biti pojačan akcenat na označavanju alergena na deklaraciji.

- Pojasnili smo na koji način u pojedinim slučajevima mora da bude istaknuto boldovanje alergena. Dakle, gde se u reči bolduje određen alergen. Takođe, kod imenovanja porekla robe uvek je bila nedoumica ko to može biti. Tako, na primer, imamo trend da velike trgovačke kuće stavljaju svoje brendove. Zato smo uveli novi termin, odnosno one koji su odgovorni za robu koja se nalazi u prometu. Sada oni preuzimaju svu odgovornost, iako se ne radi o direktnom proizvođaču - objašnjava Vujović.

Kako naglašava, za meso je obaveza da se sada na deklaraciji navodi poreklo sastojaka.

- Ipak, postoji izuzetak, pa tako, recimo, kod čajne kobasice neće biti obaveza postavljanja porekla sastojaka ako su iz Srbije. Dok kod mesa, voća i povrća mora da se zna u svakom slučaju - navodi Vujović. Prema njegovim rečima, pre poslednje dopune Pravilnika postojala je ideja da proizvodi sa starim deklaracijama mogu da se nađu na rafovima do isteka roka trajanja.

- Onda smo shvatili da ima jako mnogo proizvoda koji imaju dug rok trajanja, pa je odlučeno da to bude do kraja godine. Takođe, pokušali smo da definišemo šta je to vidno polje u kom treba da stoji deklaracija. Sada će ona moći da se nađe bilo gde na proizvodu, a ne na određenom mestu kao što je bilo ranije - ističe Vujović, i dodaje da veličina slova nije menjana iako je bilo diskusije na tu temu.

Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije kaže da ga brine da li će potrošači umeti da vide ono što je potrebno.

- Naša svest još nije na tom nivou jer mi kao potrošači ne znamo šta kupujemo i ne razumemo šta piše na proizvodu. Zato nam je potrebna nacionalna kampanja edukacije - smatra on.

Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da je važno i što će novi Pravilnik regulisati i oglašavanje. "Kod načina oglašavanja je utvrđeno šta je to što ne sme da bude zanemareno i sakriveno. Ako kažete da proizvod ima 0,9 odsto masti, a ne pomenete da ima i 300 grama šećera, to nije dozvoljeno. Dakle, ne možete da ističete prednosti, a da ne pomenete mane. To je suština. Dakle, kod oglašavanja možete da istaknete određene prednosti, ali ne smete da sakrijete loše karakteristike", navodi Nikolić.

Izvor: Vebsajt Blic, Slađana Gavrić, 14.06.2018.
Naslov: Redakcija