Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Uvođenje instituta prekršajnih naloga pokazalo se kao efikasno rešenje. Tokom 2022. godine godine izdato 1.196 prekršajnih naloga, koji su se najviše odnosili na povrede Zakona u delu reklamacionog postupka i neizdavanja računa


Ministar unutrašnje i spoljne trgovine u Vladi Republike Srbije Tomislav Momirović izjavio je da je za našu zemlju, koja je u procesu pristupanja Evropskoj uniji, pitanje zaštite potrošača od suštinske važnosti.

Momirović je, govoreći na konferenciji povodom završetka tvining projekta “Dalje jačanje zaštite potrošača u Srbiji u novim tržišnim uslovima”, poručio da se teži ka tome da se zaštite prava i interesi građana, ali i da se istovremeno podrži razvoj našeg tržišta.

On je ukazao na to da je zaštita potrošača, zajedno sa zaštitom zdravlja, glavni deo Poglavlja 28 u okviru pregovora o pristupanju Srbije EU.

Implementacija pomenutog projekta i dalje jačanje zaštite potrošača u Srbiji počela je u junu 2021. godine, dok je novi Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021) usvojen u septembru te godine, podsetio je ministar.

Usvajanjem tog dokumenta, kako je ocenio, resorno ministarstvo je pokazalo posvećenost sprovođenju politike zaštite potrošača i težnju uspostavljanju modernog i efikasnog sistema u toj oblasti.

Prema njegovim rečima, uvođenje instituta prekršajnih naloga u Zakonu o zaštiti potrošača pokazalo se kao jako efikasno rešenje, a u prilog tome govori podatak da je tokom protekle godine izdato 1.196 prekršajnih naloga, koji su se najviše odnosili na povrede zakona u delu reklamacionog postupka i neizdavanja računa.

On je naglasio da Ministarstvo, pored velike podrške projektu harmonizacije nacionalnog zakonodavstva, čini i značajne korake kroz podizanje svesti javnosti o potrošačkim pravima.

U savremenim potrošačkim društvima, prava potrošača ne mogu da budu odvojena od prava čoveka na dostojanstven život, prava čoveka na to da ono što zaradi svojim radom bude poštovano na tržištu i na tome ćemo naročito insistirati u narednom periodu, poručio je Momirović.

On je najavio da Ministarstvo za naredni period planira značajne aktivnosti na izgradnji efikasnog i održivog sistema zaštite.

Takođe, kako je dodao, pred Ministarstvom je i sprovođenje novog projekta koji finansira EU pretpristupnim fondovima IPA 20-21, a čija će implementacija biti započeta u septembru.

Šef Sektora za upravljanje projektima u Delegaciji EU u Srbiji Martin Klauke napomenuo je da je Unija podržala projekat unapređenja zaštite potrošača, jer je to jedno od osnovnih prava koje se tiče sigurnosti građana i izuzetno je važno za EU.

Klauke je dodao da je zaštita potrošača jedan od stubova na kojima počiva jedinstveno tržište EU, i ujedno konstatovao da se u protekle dve godine, koliko traje realizacija projekta, dogodilo više pozitivnih stvari u toj oblasti.

Ambasador Slovačke u Srbiji Fedor Rosoha naveo je da je projekat stvorio jedinstvenu priliku da se zajedničkim radom više evropskih institucija nivo zaštite potrošača u Srbiji podigne i usaglasi sa pravnim aktima EU.

Oblast zaštite potrošača pomno prate stručnjaci i Evropska komisija, ali i celokupno srpsko društvo, jer se radi o pitanju koje se tiče blagostanja ljudi, zadovoljstva i poverenja, ukazao je Rosoha.

Šefica Političko-ekonomskog odeljenja Ambasade Poljske u Srbiji Ana Perl istakla je da se nakon 24 meseca jasno vidi da je znanje, marljiv rad i posvećenost eksperata EU, koji su učestvovali na realizaciji projekta, u kombinaciji sa odličnom saradnjom srpskih partnera, donelo opipljive rezultate.

Posebno smo ponosni na to što su stručnjaci iz Kancelarije za konkurenciju i zaštitu potrošača Poljske, tokom trajanja projekta, mogli da predstave naša rešenja i najbolju praksu u vezi sa novim izazovima u elektronskoj trgovini, uključujući i načine za identifikovanje nelegalnih praksi, objasnila je ona.

Vođa projekta ispred Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine Višnja Rakić konstatovala je da je za dve godine trajanja projekta Srbija napravila jedan veliki iskorak kada je u pitanju zaštita potrošača, pre svega na polju vansudskog rešavanja potrošačkih sporova.

Ona je naglasila da je Ministarstvo posebno ponosno zbog uvođenja zaštite potrošača u obrazovni sistem, navodeći da je potpisan memorandum o saradnji sa Ministarstvom prosvete, koji od septembra predviđa edukaciju školske dece u ovoj oblasti.

Tvining projekat “Dalje jačanje zaštite potrošača u Srbiji u novim tržišnim uslovima” sproveden je kroz partnerstvo Ministarstva ekonomije Slovačke Republike, Evropskog centra za potrošače Slovačke, koji u projektu zastupa Regionalna razvojna agencija Senec-Pezinok, Kancelarije za konkurenciju i zaštitu potrošača Poljske, Fondacije za međunarodnu pravnu saradnju (IRZ) iz Nemačke i finansira se iz sredstava Evropske unije.

Realizacija projekta je otpočela u junu 2021. godine, a završava se u junu ove godine.


Izvor: Vebsajt Vlade, 16.05.2023.
Naslov: Redakcija