Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

PRAVILNIK O OCENJIVANJU UČENIKA U OSNOVNOM OBRAZOVANJU I VASPITANJU: Nastavnici su dužni da test ili kontrolni zadatak najave bar pet dana unapred. Ako se i održi iznenadni test, ocene ne smeju biti unete u dnevnik. Nastavnik je dužan da kontrolni test ponovi ukoliko ga polovina razreda uradi loše, a oni đaci koji su nezadovoljni dobijenom ocenom mogu da traže ponavljanje testa


Pravila ocenjivanja i testiranja učenika koja važe u školama podelila su javnost! Roditelji često smatraju da su im deca oštećena, a žale se i kada je kriterijum ocenjivanja u pitanju. S druge strane, prosvetari smatraju da smo đake previše razmazili i da smo od njih napravili "kampanjce".

"Vadite papir i olovke, imamo test!" Ovo u školama više ne sme da se čuje. Ništa nenajavljeno. Prema Pravilniku o ocenjivanju učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br. 67/2013), nastavnici su dužni da test ili kontrolni zadatak najave bar pet dana unapred. Pored toga, ako se i održi iznenadni petnaestominutni test, ocene ne smeju biti unete u dnevnik. Nastavnik je dužan da kontrolni test ponovi ukoliko ga polovina razreda uradi loše, a oni đaci koji su nezadovoljni dobijenom ocenom mogu da traže ponavljanje testa.

- Učenik najviše dva puta može da traži ponavljanje kontrolnog. Ako i posle ta dva puta dobije jedinicu, ona će mu biti upisana u dnevnik. Testovi će se ponavljati na zahtev razrednih starešina, ali i đaka. Nastavnici moraju učenicima da kažu i koje oblasti će biti zastupljene na testu - objašnjava Marija Krneta iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i dodaje da je cilj da se deca motivišu.

Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija, smatra da su današnje generacije zaštićenije u odnosu na prethodne:

- Plašim se da, kad tako unapred najavljujemo provere znanja, podstičemo decu da kampanjski uče. Ovako, kad ne znaju kada ćete biti ocenjivani - vi ih podstičete da uče i da se pripremaju za svaki čas. Previše smo ih razmazili, a vidimo da nam deca iz škole izlaze funkcionalno nepismena. Možda i nije problem u programu i gradivu, možda je problem u tome što smo ih razmazili, a škole pretvorili u školice, umesto da to bude ozbiljna priprema i za život i za studije.

Predsednik Foruma srednjih stručnih škola Milorad Antić navodi da je ovo dodvoravanje roditeljima i đacima, kao i da se ukida autonomija nastavnika, koja je već dosta narušena:

- Bez kvalitetnog znanja i kvalitetne praktične nastave nema ni dobrog đaka, ni majstora, ni gimnazijalca. Već smo u ogromnoj meri smanjili kriterijume ocenjivanja, recimo, za nešto za šta se pre 15 godina dobijala dvojka, danas se dobija petica.

Šta predviđa Pravilnik:

  • Ocena sa iznenadnog testa ne sme se unositi u dnevnik
  • Svaki kontrolni mora biti najavljen minimum pet dana ranije
  • Ukoliko na testu više od polovine đaka dobije slabe ocene, nastavnik mora da ga poništi
  • Đak koji je nezadovoljan ocenom ima pravo da traži ponovni test
  • Učenik ima pravo dva puta da se žali na ocenu
  • Nastavnik je dužan da obavesti učenike koje oblasti će biti na testu
  • Škole su dužne da na oglasnoj tabli obaveste učenike o datumima testa
Izvor: Vebsajt Kurir, Mina Branković, 15.03.2019.
Naslov: Redakcija