Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: U prvih šest meseci, popravka, zamena ili povraćaj novca rade se isključivo na zahtev potrošača


Broj prigovora kupaca stalno raste i 2017. godine bilo ih je skoro 17.000, trećinu više nego pre pet godina. Predsednica Upravnog odbora Centra za edukaciju i zaštitu potrošača Vera Vida kaže da ne zna da li ima razloga za slavlje. Ističe da se kupci najviše žale na obuću, odeću, usluge mobilne telefonije, računarsku opremu i belu tehniku.

Vera Vida je istakla da se podaci o broju prijava potrošača Centra za edukaciju i zaštitu potrošača poklapaju sa podacima ministarstva.

- Potrošači se i dalje, nažalost, najviše žale na obuću, odeću, zatim na usluge mobilne telefonije, računarsku opremu i belu tehniku - navela je Vida.

Ukazala je da potrošači nekada misle da imaju više prava, a nekada kada imaju prava, ne znaju da to iskoriste jer nisu dovoljno informisani.

- U prvih šest meseci, popravka, zamena ili povraćaj novca rade se isključivo na zahtev potrošača – znači šta potrošač odluči šta će se raditi u tom periodu - objasnila je Vida.

Navodi da, ukoliko je neki proizvod kupljen i dođe do određenog kvara, potrošač je taj koji bira šta će se uraditi u prvih šest meseci. Ističe da je u mnogim zemljama moguće vraćanje robe i u slučaju nedopadanja, ali da u Srbiji zakonski to nije predviđeno.

- Ako vam se ne dopada nešto što ste kupili, zakon nije predvideo obavezu trgovca da vam to vrati. Ukoliko se vi lomite oko kupovine nečega, onda treba unapred da se dogovorite sa trgovcem, da, ukoliko vam se ne dopadne ili ukoliko vam ne odgovara broj, to možete da vratite - naglasila je Vida.

Navodi da ukoliko potrošač kupi nešto preko interneta, ima pravo da to vrati u roku od dve nedelje.

- Mi smo to usaglasili sa evropskim zakonodavstvom. Potrošač ima pravo da vrati proizvod samo ukoliko elektronski kupi nešto, tj. preko interneta, u roku 14 dana i u toj situaciji plaća samo troškove poštarine - rekla je Vida.

Ona je navela da je EU prošle godine za istraživanje o nebezbednim proizvodima izdvojila 800.000 evra.

- Ono što najviše pogađa potrošače upravo su igračke koje se uvoze iz Kine, to moram da kažem, jer je to i EU konstatovala koji je to procenat. Mi zaista pokušavamo da informišemo potrošače da takve igračke ne kupuju, međutim znate svi smo u odnosu na našu kupovnu moć opredeljeni da gledamo koja je cena igračaka, a ne kakav je kvalitet tih igračaka - objasnila je Vida.

Napomenula je i problem odlaganja daljeg donošenja pravilnika o deklarisanju hrane i određenih proizvoda, jer je potrebno da znamo šta koji proizvod sadrži, kao i da li sadrži opasne materije ili ne.

Ističe da udruženja potrošača mogu samo da građane upućuju na inspekcijske službe.

Na pitanje ko kontroliše da li je roba koja se prodaje u prodavnicama u Srbiji original, Vida kaže da to niko ne garantuje.

- Niko vam to ne garantuje. Ono što fali ovoj državi su standardi, mi treba da uvedemo te standarde i da počnemo da ih primenjujemo. Kada je u pitanju obuća i odeća, mi ih još nemamo i to je ona rupa koja postoji. Kada to budemo imali, onda ćete znati tačno šta je i odakle uvezeno. Mi još ne znamo tačno kakva je roba u tim prodavnicama - rekla je Vida.

Govoreći o najavama bojkota od strane Nacionalne organizacije potrošača nakon što je ministarstvo trgovine reklo da udruženja nisu dovoljno aktivna u odbrani prava kupaca, Vida kaže da odnos Ministarstva i udruženja mora da bude dvosmeran.

- Ako vi očekujete nešto od udruženja za zaštitu potrošača i ako ste sve ingerencije preneli na udruženja, onda morate i vi nešto tim udruženjima da pružite - istakla je Vida.

Izvor: Vebsajt Blic, 15.03.2018.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija