Stručni komentar
USVOJENE IZMENE I DOPUNE: ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA, ZAKONA O DOPRINOSIMA ZA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE, ZAKONA O POREZU NA DODATU VREDNOST, ZAKONA O POREZU NA DOBIT PRAVNIH LICA, ZAKONA O AKCIZAMA, KAO I ZAKON O FISKALIZACIJI
• Usvojeni zakoni bez značajnih izmena u odnosu na Predloge zakona utvrđene od strane Vlade na sednici održanoj 27. novembra 2020. godine •
Na sednici Narodne skupštine, održanoj 17. decembra 2020. godine, usvojen je set finansijskih zakona (dalje: Zakoni) i to:
1) Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana
2) Zakon o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje
3) Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dodatu vrednost
4) Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica
5) Zakon o izmenama i dopunama Zakona o akcizama i
6) Zakon o fiskalizaciji.
Usvojeni Zakoni ne odstupaju od Predloga Zakona utvrđenih od strane Vlade na sednici održanoj 27. novembra 2020. godine, o kojima smo detaljnije pisali u okviru Stručnih komentara koji su u relaciji sa ovim tekstom i to:
1) Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: KOMENTAR PREDLOŽENIH IZMENA I DOPUNA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA I ZAKONA O DOPRINOSIMA ZA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE • Predlaže se produženje važenja postojećih olakšica za zapošljavanje, fiskalno rasterećenje prihoda po osnovu rada, uređenje poreskog tretmana prihoda po osnovu vlasništva nad investicionom jedinicom alternativnog investicionog fonda, uređenje poreskog tretmana prihoda koje fizičko lice ostvari prenosom digitalne imovine •
2) Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: KOMENTAR PREDLOŽENIH IZMENA I DOPUNA ZAKONA O POREZU NA DODATU VREDNOST• Predložene izmene će se primenjivati od 1. januara 2021. godine •
3) Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: KOMENTAR PREDLOŽENIH IZMENA I DOPUNA ZAKONA O POREZU NA DOBIT PRAVNIH LICA
4) Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: KOMENTAR PREDLOŽENIH IZMENA I DOPUNA ZAKONA O AKCIZAMA
5) Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: KOMENTAR PREDLOGA ZAKONA O FISKALIZACIJI.
Na osnovu Izveštaja Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, prilikom rasprave o Predlozima Zakona, podneta su samo dva amandmana i to jedan na član 5. Predloga Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana, a drugi na član 3. Predloga Zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Svi ostali Predlozi Zakona, usvojeni su u celosti bez ulaganja amandmana, te se svi komentari u kojima smo analizirali predložene izmene primenjuju na usvojene Zakone.
Pomenuti amandmani podneti na Predloge Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana, te Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, odnose se na odredbe kojim se uređuju olakšice, tj. oslobođenje od plaćanja obračunatog i obustavljenog poreza na zarade kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje (na teret zaposlenog i na teret poslodavca), po osnovu zarade osnivača koji je zaposlen u sopstvenom novoosnovanom privrednom društvu pod uslovom da to društvo obavlja inovacionu delatnost.
Kako smo detaljnije analizirali u okviru Stručnog komentara na Predlog Zakona, deo odredbe kojim je bio predviđen uslov da novoosnovana društva budu upisana u registar nadležnog organa je izbrisan. Ipak, amandmani podneti od strane Vlade odnose se na drugi deo odredbe člana 21e Zakona o porezu na dohodak građana odnosno člana 41d Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, i to deo koji uređuje da oslobođenje mogu da koriste samo poslodavci koji su osnovani do 31. decembra 2020. godine. Naime, podnetim amandmanima je data mogućnost da oslobođenje mogu da ostvare poslodavci koji su osnovani zaključno sa 31. decembrom 2021. godine, a ne samo oni koji su osnovani zaključno sa 31. decembrom 2020. godine, kako je prvobitno bilo propisano. Na ovaj način je u stvari proširen krug poslodavaca koji može da koristi predmetno oslobođenje.
U nastavku napominjemo koje su najznačajnije izmene u odnosu na prethodno važeće propise.
Zakon o porezu na dohodak građana i Zakon o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje
Kako smo detaljnije analizirali u okviru Stručnog komentara na Predloge Zakona, najznačajnije izmene Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje tiču se sledećeg:
- produženje perioda primene postojećih olakšica za zapošljavanje novih lica do 31. decembra 2021. godine, te preciziranje odredbi u vezi sa olakšicama po osnovu zapošljavanja kvalifikovanog novozaposlenog lica;
- povećanje neoporezivog iznosa zarade na 18.300 dinara mesečno;
- regulisano je oporezivanje prihoda po osnovu vlasništva (prihod od kapitala), kao i po osnovu prenosa prava vlasništva (kapitalni dobitak) na investicionim jedinicama alternativnog investicionog fonda;
- predviđen poreski podsticaj po osnovu ulaganja u alternativne investicione fondove;
- uvedeno oporezivanje prenosa digitalne imovine oporezivanjem kapitalnim dobitkom;
- uvedena obaveza domaćeg pravnog lica da obračuna i plati porez po odbitku, u slučaju kada to domaće pravno lice vrši isplatu poslodavcu iz druge države po osnovu naknade troškova za rad lica koje je upućeno, odnosno poslato na rad kod domaćeg pravnog lica:
- predviđen novi način obaveštenja preduzetnika o opredeljenju da isplaćuje ličnu zaradu, te prošireno izuzimanje od oporezivanja dobitaka od igara na sreću.
Zakon o porezu na dodatu vrednost
Najznačajnije izmene poreskih propisa odnose se na izmene Zakona o porezu na dodatu vrednost, koje su takođe analizirane u okviru Stručnog komentara na Predlog Zakona o izmenama i dopunama, a odnose se na sledeće:
- dopuna pravila kojima se uređuje sporedan promet (propisivanje šta se ne smatra sporednim prometom dobara i usluga);
- preciziranje pojma vrednosnog vaučera;
- uređeno da se otvoreni investicioni fond, odnosno alternativni investicioni fond, koji nema svojstvo pravnog lica, smatra poreskim obveznikom;
- izmena pravila o određivanju poreskog dužnika za promet iz oblasti građevinarstva;
- izmene i dopune člana 17. Zakona o PDV sa ciljem preciziranja pravila kojima se propisuje koji iznosi se ne uračunavaju u osnovicu za obračun PDV;
- poresko oslobođenje sa pravom na odbitak prethodnog poreza za promet dobara koja su u postupku aktivnog oplemenjivanja;
- poresko oslobođenje bez prava na odbitak prethodnog poreza kod prenosa virtuelnih valuta i zamene virtuelnih valuta za novčana sredstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje digitalna imovina;
- dopuna pravila o utvrđivanju srazmernog poreskog odbitka u smislu da se povremeni promet udela, hartija od vrednosti, poštanskih vrednosnica, taksenih i drugih važećih vrednosnica po njihovoj utisnutoj vrednosti u Republici, osim vlasničkih udela iz člana 4. Zakona o PDV, ne uzima u obzir kod utvrđivanja procenta srazmernog poreskog odbitka;
- potpuna izmena pravila kojima se uređuje poseban postupak oporezivanja prometa polovnih dobara, uključujući polovna motorna vozila, umetničkih dela, kolekcionarskih dobara i antikviteta;
- uređivanje postupka evidentiranja u sistem PDV lica koje nije podnelo evidencionu prijavu u zakonom propisanom roku;
- uređivanje mogućnosti izdavanja računa u elektronskoj formi;
- preciziranje pravila o storniranju računa u kojima je pogrešno iskazan PDV.
Zakon o porezu na dobit pravnih lica
Zakon o porezu na dobit pravnih lica nije pretrpeo značajne izmene, a usvojene izmene Zakona se pre svega odnose na usklađivanje sa novim propisima koji regulišu digitalnu imovinu i alternativne investicione fondove. S tim u vezi, izmene ovog zakona odnose se na sledeće:
- uvodi se u sistem oporezivanja kapitalnim dobitkom i prodaja, odnosno drugi prenos uz naknadu investicionih jedinica zatvorenih investicionih fondova;
- u sistem oporezivanja kapitalnim dobitkom uvodi se i prodaja (odnosno drugi prenos uz naknadu) digitalne imovine;
- precizira se utvrđivanje nabavne vrednosti nepokretnosti koje su stečene pre 1. januara 2004. godine;
- propisuje se da se preostala neto vrednost imovine otvorenog investicionog fonda koja se raspodeljuje članovima smatra kapitalnim dobitkom;
- precizira se da se prihod koji nerezidentno pravno lice ostvari po osnovu članstva u alternativnom investicionom fondu koji nema svojstvo pravnog lica, smatra dividendom;
Zakon o akcizama
Kada je u pitanju Zakon o akcizama, najznačajnije izmene i dopune odnose se na sledeće:
- propisan je akcizni kalendar za period 2021-2025. godine na osnovu koga su od 1. januara 2021. godine utvrđeni novi iznosi akcize i to:
- novi iznosi specifične akcize na cigarete;
- novi iznosi akcize na duvanske prerađevine koje se pri upotrebi greju ali ne sagorevaju (nesagorevajući duvan);
- novi iznosi akcize na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta.
- propisano je pravo na refakciju akcize kupcima akciznih proizvoda koji su te proizvode izvezli, a koji su akcizne proizvode nabavili od lica koja se u posebnim slučajevima smatraju obveznicima akcize a nisu proizvođači, odnosno uvoznici akciznih proizvoda;
- ukida se uvoznicima akciznih proizvoda obaveza popisa zaliha;
Zakon o fiskalizaciji
Osim prethodno navedenih Zakona o izmenama i dopunama poreskih zakona i Zakona o akcizama, na sednici održanoj 17. decembra 2020. godine, usvojen je i Zakon o fiskalizaciji, o čemu smo takođe pisali u okviru komentara: Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: KOMENTAR PREDLOGA ZAKONA O FISKALIZACIJI.
Naime, kako smo naveli u okviru predmetnog komentara, predviđeno je da se Zakon o fiskalizaciji primenjuje od 1. januara 2022. godine, a osnovni ciljevi ovog zakona su sledeći:
- efikasna kontrola svih isporuka dobara i usluga, uključujući i primljene avanse za budući promet dobara i usluga na malo, što će značajno doprineti smanjivanju sive ekonomije u ovoj oblasti i boljoj naplati poreza;
- stvaranje uslova Poreskoj upravi za efikasno praćenje i kontrolu poreskih obveznika kod kojih postoji rizik od izbegavanja plaćanja poreza, kao i povećanje broja poreskih kontrola u samom sedištu poreskog organa, čime se smanjuje potreba za terenskim kontrolama, a što je jedan od osnovnih nedostataka postojećeg sistema fiskalizacije;
- proširenje obuhvata fiskalizacije na sve obveznike poreza na prihode od samostalne delatnosti u smislu zakona kojim se uređuje porez na dohodak građana i sve obveznike poreza na dobit pravnih lica u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica, koji vrši promet na malo, pri čemu je predloženo da je izuzetno moguće pojedine delatnosti izuzeti od obaveze evidentiranja prometa na malo preko elektronskog fiskalnog uređaja samo u posebno opravdanim slučajevima;
- smanjivanje troškova obveznika fiskalizacije i proizvođača, odnosno dobavljača elektronskih fiskalnih uređaja za evidentiranje prometa koji se odnose na administrativne procedure i sredstava koje je potrebno izdvojiti u ove svrhe.
Više možete pročitati u našim stručnim časopisima. Kontakt telefoni za pretplatu:
Beograd: 063/379-215
Novi Sad: 063/379-661
Niš: 063/379-619