Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O UTVRĐIVANJU STATUSA VOZILA OD ISTORIJSKOG ZNAČAJA: Oldtajmeri dobili poseban status


Najavljeni pravilnik koji definiše sve o automobilima tipa "oldtajmer" ugledao je i svetlost dana.

Kako je objavljeno u Službenom glasniku, donet je Pravilnik o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja ("Sl. glasnik RS", br. 59/2024 – dalje: Pravilnik), odnosno “oldtajmera”.

Ubuduće, oldtajmer može postati motorno ili priključno vozilo, koje je proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina, koje je u voznom stanju, održavano u originalnom ili približno originalnom stanju, i zbog toga predstavlja “materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa”.

Ovim Pravilnikom propisuju se postupak utvrđivanja statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmera), sadržaj i način vođenja evidencije, kao i izgled i sadržaj potvrde o vozilima od istorijskog značaja i bliži uslovi koje mora da ispuni pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja.

Model vozila je definisan jedinstvenim spoljnim izgledom karoserije i jedinstvenom komercijalnom oznakom jednog tipa vozila;

Vozila od istorijskog značaja se razvrstavaju u jednu od tri klase, a prema definicijama datim u ovom Pravilniku:

1) standardno istorijsko vozilo;

2) replika istorijskog vozila;

3) reprodukcija istorijskog vozila.

Kako do registracije oldtajmera?

Ovim Pravilnikom definisano je i šta je sve potrebno za registraciju vozila:

Zahtev za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja podnosi vlasnik vozila ili lice koje on ovlasti Agenciji preko ovlašćenog pravnog lica za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja.

Uz zahtev podnosi se sledeća dokumentacija:

1) dokumenta koja sadrže tehničke podatke potrebne za registraciju vozila (za prethodno registrovano vozilo – saobraćajnu dozvolu/potvrdu o registraciji /potvrdu o privremenoj registraciji, ukoliko je vozilo registrovano; uverenje iz evidencije u jedinstvenom registru vozila ukoliko je stranka izgubila saobraćajnu dozvolu; za vozilo koje nije bilo registrovano – dokument koji izdaje proizvođač vozila ili njegov ovlašćeni predstavnik ili drugi dokaz iz koga se mogu obezbediti neophodni podaci);

2) fotokopija Jedinstvene carinske isprave ili dokaz da je započet carinski postupak (uz original na uvid) i inostranu saobraćajnu dozvolu ukoliko se vozilo uvozi kao upotrebljavano;

3) ispravu kojom se potvrđuje pravo svojine, ako vozilo nije prethodno registrovano na ime lica navedenog u zahtevu;

4) FIVA identifikaciona karta (ako je izdata i važeća) ili ostala dokumenta na osnovu kojih se mogu utvrditi tehničke karakteristike vozila, usaglašenost vozila sa originalnim stanjem, izvršene izmene ili poboljšanja konstrukcije i činjenice koje se odnose na istorijske događaje ili osobe koje su povezane sa predmetnim vozilom;

5) fotografije vozila (spoljašnjost, unutrašnjost, motorni prostor) u stanju u kom se nalazi u trenutku podnošenja zahteva;

6) dokazi o sprovedenim ispitivanjima prepravki na vozilu, ukoliko ih je bilo;

7) U slučaju reprodukcije istorijskog vozila, dokaz o sprovedenom ispitivanju pojedinačno proizvedenog, odnosno prepravljenog vozila, u zavisnosti od načina na koji je reprodukcija izrađena. Dokazom o sprovedenom ispitivanju u inostranstvu se može smatrati i evidencija o sprovedenom ispitivanju u saobraćajnoj dozvoli.

Pri ispitivanju se može koristiti i druga relevantna dokumentacija za utvrđivanje činjenica vezanih za vozilo koje je predmet ispitivanja.

Podsetimo, kako je ranije najavio ministar građevine Goran Vesić, ministarstvo unutrašnjih poslova moći će da registruje takva vozila po svom pravilniku koji će napraviti kada Pravilnik o oldtajmerima bude usvojen.

Naveo je da će na ovaj način biti izvršena kategorizacija svih vozila od istorijskog značaja, te napomenuo da je reč o vozilima koja su ili proizvedena ili registrovana pre najmanje 30 godina, u voznom su stanju i izgledaju onako kako su izgledala pre tri decenije ili imaju manje modifikacije u odnosu na original.

Dodao je da je to veoma važno i zbog muzeja i čuvanja takvih automobila u privatnom vlasništvu i naveo da će tako oldtajmeri biti zaštićeni, uz opasku da je Srbija jedina zemlja u okruženju koja nema ovakav pravilnik, a imamo mnogo oldtajmera i građana koji ih vole.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Izvor: Vebsajt Blic, 15.07.2024.
Naslov: Redakcija