Zastava Bosne i Hercegovine

PREPORUKA KOMERCIJALNIM PRUŽAOCIMA MEDIJSKE USLUGE O NAČINU PONAŠANJA TOKOM IZBORNE KAMPANJE


Savet Regulatornog tela za elektronske medije je na sednici održanoj 20. januara 2022. godine usvojio Preporuku komercijalnim pružaocima medijskih usluga o načinu ponašanja tokom izborne kampanje i Metodologiju praćenja izborne medijske kampanje.

Tekst Preporuke prenosimo u celosti:

Na osnovu 22. stav 1. tač. 3) i 10), člana 25. stav 1. i člana 60. Zakona o elektronskim medijima (“Službeni glasnik RS” br. 83/14 i 6/16-dr. zakon), Savet Regulatornog tela za elektronske medije, na sednici održanoj dana 20.01.2022. godine, doneo je

P R E P O R U K U

komercijalnim pružaocima medijske usluge o načinu ponašanja tokom izborne kampanje

Preporučuje se komercijalnim pružaocima medijske usluge tokom izborne kampanje da:

1.         prilikom informisanja o izbornim aktivnostima podnosilaca izbornih lista i kandidata obezbede njihovu zastupljenost u programu bez diskriminacije, imajući u vidu značaj političkih stranaka i kandidata, odnosno značaj događaja u kojima oni učestvuju: konferencije za medije, saopštenja, stranačke skupove, okrugle stolove, panele, susrete sa građanima itd;

2.         prilikom izveštavanja o svim pitanjima u informativnim emisijama poštuju pravilo balansa vlasti i opozicije, kao i pravilo balansa unutar opozicije, poštujući predhodne izborne rezultate vanparlamentarnih stranaka, političkih pokreta i pojedinaca, kao i rezultate istraživanja javnog mnjenja;

3.         izborni program jasno odvoje od ostatka programa zvukom i slikom (najavna i odjavna špica), jasno ga označe tekstualnim obaveštenjem (npr. izborni program, predsednički izbori, politički marketing, izborni marketing, političke reklame i sl.) tokom celog njegovog trajanja, ne prikazuju izborni program u toku i najmanje deset minuta pre ili nakon emitovanja dečije emisije, odnosno emisije namenjene maloletnicima;

4.         u celini programa, posebno u informativnim programima, obezbede ravnopravnost i uravnoteženost političkih subjekata, posebno podnosilaca izbornih lista i kandidata, njihovih ideja i mišljenja bez privilegija za bilo koji politički subjekt;

5.         poštuju pravila profesionalizma, objektivnosti i novinarske etike kada informišu o političkim dešavanjima i u informativnim emisijama, izvan programa koji se odnosi na izbornu kampanju, obaveštavaju o aktuelnim zbivanjima i aktivnostima državnih organa i funkcionera na način da informisanje ne sadrži posebno promotivno upućivanje na podnosioce izbornih lista, kandidate sa izbornih lista ili njihove aktivnosti, ideje ili političke stavove, odnosno da ne omogući privlegovan položaj predstavnika vlasti - nosilaca javnih funkcija u odnosu na ostale učesnike u izbornom procesu;

6.         poštuju zakonsku zabranu da deset dana pre dana određenog za glasanje ne izveštavaju o zvaničnim javnim skupovima na kojima se otvaraju infrastrukturni i drugi objekti (putevi, mostovi, škole, bolnice, fabrike i sl.), odnosno obeležava početak izgradnje takvih objekata ako na tim skupovima učestvuju javni funkcioneri koji su kandidati za predsednika Republike, narodne poslanike, poslanike u skupštini autonomne pokrajine i odbornike u skupštini jedinice lokalne samouprave;

7.         ne objavljuju sadržaje negativne kampanje bilo kog podnosioca izbornih lista ili kandidata sa izbornih lista u odnosu na druge podnosioce izbornih lista ili kandidate sa izbornih lista;

8.         ukoliko predstavljaju proglašene izborne liste ili kandidate, to u svom programu čine ravnomerno i bez diskriminacije, pod istim programskim i tehničkim uslovima uz uvažavanje principa stranačke hijerarhije;

9.         posebno s obzirom na okolnosti izborne kampanje, omoguće hitno objavljivanje odgovora svih lica i organizacija, koje su u programu pomenute u negativnom kontekstu, izvrgnute intenzivnoj kritici, omalovažavanju ili negativnoj kampanji, ako je moguće u istom ili sličnom formatu u kome su i pominjani;

10.       prilikom prikazivanja političkih oglasnih poruka poštuju odredbe propisa kojima se uređuje oblast televizijskog i radijskog oglašavanja;

11.       ako je više podnosilaca izbornih lista ili kandidata zainteresovano za prikazivanje svojih političkih oglasnih poruka u programu, a ne postoje tehnički uslovi da se njihovi interesi zadovolje u celosti, vreme namenjeno političkom oglašavanju raspodele na podnosioce izbornih lista ili kandidate srazmerno njihovoj iskazanoj zainteresovanosti i principu srazmernosti;

12.       obavezu objavljivanja tarife za političko oglašavanje ispune na način što će istu objaviti najmanje 5 dana uzastopno u svom programu u periodu od 18 do 22 časa pre početka izborne kampanje;

13.       izborni program ne prikazuju 48 časova pre dana održavanja izbora i na dan održavanja izbora do zatvaranja biračkih mesta.

Objavljivanjem ove Preporuke prestaje da važi Preporuka komercijalnim PMU o obezbeđivanju zastupljenosti bez diskriminacije u toku predizborne kampanje registrovanih političkih stranaka, koalicija u kandidata.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Izvor: Vebsajt Regulatorno telo za elektronske medije, 20.01.2022.
Naslov: Redakcija