Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

KORISNO: NAJČEŠĆE PREVARE NA INTERNETU ČIJE SU METE PRIVREDNI SUBJEKTI


Preduzetnici i ostali privredni subjekti su često meta prevara na internetu. Najčešće je u pitanju pokušaj dovođenja ljudi u zabludu radi nezakonitog sticanja materijalne koristi. Ukoliko ne obrate pažnju, lako mogu da budu opljačkani na razne načine:

• Koje vrste prevara su najčešće?

Prva i najčešća vrsta prevare je svakako "fišing" odnosno pecanje (eng. phishing). Sve počinje dobijanjem imejla, na primer od vaše banke, kojim se od vas traži da pristupite vašem nalogu putem priloženog linka. Ako otvorite link i unesete korisničko ime i lozinku, vaši podaci za pristupanje nalogu biće ukradeni, što znači da će prevarant moći da ih iskoristi da dobije uvid u druge podatke, poput ličnih ili stanja na računu. Suština je da se onaj kome je email (imejl) poslat, namami da uđe na lažni sajt i tu ostavi svoje osnovne podatke. Banke su naravno, svesne pokušaja prevara u elektronskom poslovanju. Zato su obavestile svoje korisnike o tim pokušajima, dok su, s druge strane, napravile nekoliko "prstenova"  zaštite, što je poslovanje sa bankom, ako pratite uputstva, sasvim bezbedno.

• Kako se prevare sprovode?

Postoje i ovakvi primeri: dobijete mejl od svog dobavljača, bar liči na vašeg dobavljača, koji vam kaže da je promenio adresu i broj računa u banci. Mejl adresa je identična ili bar mislite da jeste, a niste primetili da se razlikuje u samo jednom slovu.

Prevara se sprovodi tako što vi, naravno, izvršite izmene u nalogu za plaćanje prema instrukcijama vašeg dobavljača. Menjate i adresu i broj računa, pa na taj način sav novac odlazi prevarantu. Zato uvek obratite pažnju na svako slovo u mailu koji ste dobili i koji šaljete, mada, zahvaljujući naprednim alatima koji prevarante koriste, može da bude identična onoj na koju ste navikli. Kad se vratite unazad priznajete da jeste nešto bilo drugačije u tim mejlovima i da nije baš potpuno sve ličilo na vašeg dobavljača… E da ste ga samo nazvali da proverite pre nego ste izvršili uplatu.

Zato je veoma bitno da vodite svoj interni registar računa. Pre bilo kakvog plaćanja, proverite da li su podaci uobičajeni. Ukoliko postoje razlike, kontaktirajte dobavljača i proverite da li je zapravo došlo do tako velikih promena. Ukoliko i sami imate firmu ili radite u kompaniji, treba da znate i obavestite se kako da se zaštitite od prevara na edukativnoj platformi

Izvor: Izvod iz vesti BIZLife, 15.12.2020.