Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU: Zakon, čija je primena počela 13. februara 2017. godine, propisuje da se javni linijski i vanlinijski prevoz putnika može obavljati isključivo autobusom. Svi domaći i evropski propisi, koji se odnose na delatnost javnog prevoza putnika, podrazumevaju vozila kategorije M2 i M3, odnosno autobuse koji imaju više od devet mesta za sedenje, uključujući i mesto za vozača, te se u skladu sa tim, kombi vozila koja imaju osam mesta za putnike i jedno za vozača kategorišu kao putnička vozila i ne mogu obavljati delatnost javnog prevoza putnika


Novi Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ("Sl. glasnik RS", br. 68/2015 - dalje: Zakon) štiti interese korisnika prevoza, prvenstveno sa aspekta njihove bezbednosti i suzbijanja nelegalnog obavljanja javnog prevoza putnika, saopštila je Privredna komora Srbije (PKS), navodeći da se kombijima ta delatnost ne može obavljati.

Smanjenje nelojalne konkurencije i sivog tržišta jedan je od prioriteta Vlade i PKS, saopštava PKS i navodi da taj Zakon, čija je primena počela 13. februara 2017. godine, propisuje da se javni linijski i vanlinijski prevoz putnika može obavljati isključivo autobusom.

Dodaje se da svi domaći i evropski propisi, koji se odnose na delatnost javnog prevoza putnika, podrazumevaju vozila kategorije M2 i M3, odnosno autobuse koji imaju više od devet mesta za sedenje, uključujući i mesto za vozača, te da u skladu sa tim, kombi vozila koja imaju osam mesta za putnike i jedno za vozača kategorišu se kao putnička vozila i ne mogu obavljati delatnost javnog prevoza putnika.

PKS navodi da član 13 novog Zakona precizira šta podrazumeva nelegalan prevoz putnika, te da je stupio na snagu još 12. avgusta 2015. godine.

Kada je reč o linijskom međumesnom prevozu putnika, postoji oko 200 prevozničkih preduzeća sa registrovanim redovima vožnje, u međunarodnom prevozu taj broj je oko 120, dok je na teritoriji Srbije registrovano oko 9.000 autobusa.

Odredbe novog Zakona, kako objašnjava PKS, potpuno su usaglašene sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon i 9/2016 - odluka US) i Zakonom o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima ("Sl. glasnik RS", br. 96/2015) i pratećim podzakonskim aktima.

Zakon predviđa i uvođenje licenci na osnovu poslovnog ugleda, finansijske sposobnosti, profesionalne osposobljenosti, kapaciteta i kvaliteta voznog parka, a PKS navodi da je u sektor putničkog saobraćaja godinama investirano kako bi se ova delatnost uredila i efikasno poslovala na tržištu, poštujući domaće i međunarodne propise.

Prevoznici, dodaje se, koji se u skladu sa važećim zakonskim aktima, bave prevozom putnika, organizovani su u Udruženju za saobraćaj PKS u Grupaciji za prevoz putnika u drumskom saobraćaju i autobuske stanice koja nastoji da doprinese stvaranju dobrog poslovnog ambijenta, u skladu sa Zakonom, kako bi se uveo red na tržištu i povećala bezbednost i kvalitet usluge prevoza.

PKS planira da u saradnji sa Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture organizuje sednicu prevoznika drumskog saobraćaja na kojoj će biti predstavljene sve novine Zakona.

ZAKON O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU ("Sl. glasnik RS", br. 68/2015)

Član 13

Domaći ili međunarodni prevoz koji putničkim vozilom ili autobusom obavlja domaće, odnosno strano lice koje nema svojstvo prevoznika, a koji se obavlja dva ili više puta tokom dana, nedelje ili meseca, na istom ili sličnom prevoznom putu ili se lica koja se prevoze ukrcavaju ili iskrcavaju na autobuskim stajalištima ili na istim ili sličnim mestima ukrcavanja ili iskrcavanja, i lica koja se prevoze nisu u srodstvu sa licem koje upravlja vozilom smatra se javnim prevozom koji je ovim zakonom zabranjen.

Javnim prevozom iz stava 1. ovog člana smatraće se naročito i:

1) prevoz za koji je naplaćena usluga prevoza;

2) prevoz koji se obavlja na relacijama na kojima postoji linijski prevoz;

3) prevoz više od pet lica, uključujući i vozača;

4) prevoz "od vrata do vrata";

5) prevoz koji se obavlja na osnovu javnog oglašavanja;

6) ako lice koje upravlja vozilom (vlasnik ili korisnik vozila) nije u mogućnosti da iz sopstvenih prihoda, odnosno prihoda ostvarenih po osnovu rada, socijalnih ili penzijskih primanja finansira iznos troškova za gorivo koje je utrošeno za razliku broja pređenih kilometara u trenutku vršenja inspekcijske kontrole i broja pređenih kilometara evidentiranih u zapisniku o poslednjem tehničkom pregledu.

Izvor: Vebsajt RTV, 14.02.2017.
Naslov: Redakcija