Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Odgovori na pitanja potrošača


Danas sam kupovala u jednoj samousluzi i koristila sam kolica koja nisu bila baš potpuno ispravna. U jednom trenutku sam prednjim, levim delom kolica udarila u policu "biokutak" i razbilo se staklo na jednom delu u kome je bio keks od kukuruznog brašna. Prodavačice su mi rekle da moram da platim keks, jer je u njemu završilo staklo s police i ja sam se složila. Nastavila sam kupovinu, a kada sam stigla na kasu, sačekale su me kese u kojima je bio keks, ali i štapići od susama koje nisam ničim "ugrozila". Slikala sam sve kao dokaz. Platila sam štetu 2,209 dinara za 4,2 kilograma štapića od susama. Nigde nije bilo keksa od kukuruza. Ostavila sam robu kao poklon zaposlenima. Nisam polomila boks sa štapićima, nego s keksom. Kakva su prava potrošača u ovakvim slučajevima?

ODGOVOR:

Ovde nije reč o potrošačkom odnosu, već o učinjenoj šteti. Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon) ne prepoznaje ovakve situacije, jer nije bilo voljnog momenta kupovine. Drugim rečima, potrošač nije želeo da kupi ovu robu nego je svojom nepažnjom uzrokovao štetu trgovcu. Samim tim, naplata u navedenom iznosu zapravo ne znači da je izvršena kupovina, već da je ta roba neupotrebljiva. Šta se dalje dogodilo s istom – posebno je pitanje. Kako god, ako je plaćen iznos koji je na računu, trebalo je da isti bude izmeren i predat potrošaču. Šta će dalje biti s tim, isključiva je odluka potrošača.

Šta da radim ukoliko trgovac odbije reklamaciju uz obrazloženje da je u pitanju fizički ili mehanički kvar? Za patike koje sam kupio u avgustu prošle godine već dva puta su mi odbili reklamaciju, uz tvrdnju da su ustanovili da sam ih pogrešno nosio. Penzioner sam, ne igram fudbal, ne trčim maraton, pa šta sam mogao da radim da pocepam patike posle tri meseca od kupovine. I to nije jedini primer, dešava se to i s tehničkim uređajima, u obrazloženju odbijene reklamacije na proizvod stoji da je reč o vlazi u uređaju i da se reklamacija odbija.

ODGOVOR:

Praksa je trgovaca da reklamacije uvažavaju samo kada nije u pitanju fizički kvar ili oštećenje, kako bi se ogradili od zloupotrebe potrošača. Dakle, ako je u pitanju fizičko oštećenje robe ili neki drugi vid potrošačevog uticaja na neispravnost, trgovac nije u obavezi da prihvati reklamaciju.

Situacija je dosta komplikovana, jer je vaša reč protiv njihove i neophodno je veštačenjem dokazati sporne činjenice i, u zavisnosti od nalaza, ostvarivati pravo iz garancije. Možete izabrati sudskog veštaka sa spiska na sajtu Ministarstva pravde, odneti u drugi ovlašćeni servis ili odneti kod nekog od profesora stručnih za tu oblast na Mašinskom fakultetu kako biste dobili nezavisno stručno mišljenje o uzroku neispravnosti. Ukoliko se utvrdi se radi o nekvalitetnom uređaju, a ne o nepravilnom rukovanju i održavanju, postoji zakonska obaveza trgovca da prihvati reklamaciju.

Izvor: Vebsajt Politika, 15.01.2020.
Naslov: Redakcija