U skladu sa novim Pravilnikom o evidenciji prometa ("Sl. glasnik RS", br. 99/2015 - dalje: Pravilnik), koji je stupio na snagu 10. decembra 2015. godine, a stupa na snagu 1. januara 2016. godine pravna lica i preduzetnici koji se bave veleprodajom, a poslovne knjige vode po sistemu dvojnog knjigovodstva nisu obavezni da vode evidenciju na obrascu KEPU knjige.
U prvom članu Pravilnika navodi se da se Pravilnik odnosi na evidenciju prometa robe, čime se od obaveze vođenja evidencije izuzimaju pružaoci usluga, koji su bili obuhvaćeni starim Pravilnikom o evidenciji prometa robe i usluga ("Sl. glasnik RS", br. 45/96, 48/96 - ispr., 9/97, 6/99, 109/2009 i 7/2010), koji prestaje da važi 1. januara 2016. godine. Dakle, skladištari, lica koja su pružala usluge manipulacije robom i ostali pružaoci usluga u vezi sa prometom robe od 1. januara 2016. godine nisu obavezi da vode evidencije u prometu propisane Pravilnikom.
Druga novost koju donosi Pravilnik nalazi se u članu 2, koji nabraja kategorije pravnih lica i preduzetnika koji su obavezni da vode evidenciju. To su lica koja obavljaju:
Proizilazi da pravna lica (privredna društva – preduzeća) i preduzetnici koji vode dvojno knjigovodstvo nisu obavezni da vode evidenciju na obrascu KEPU knjige, od 1. januara 2016. godine.
Preduzetnici koji se bave veleprodajom, a poslovne knjige vode po sistemu prostog knjigovodstva, ipak, će morati da vode propisanu evidenciju.
S obzirom na to da knjiga evidencije više ne obuhvata usluge, promenio se i njen naziv, pa se evidencija od naredne godine vodi na obrascu KEP. Obrazac je svoj izgled promenio samo u tome što ne sadrži kolonu br.6 Uplate na račun. Sve druge kolone iste su kao i u obrascu KEPU, koji se vodi do 31.12.2015. godine.
Pravilnikom su uređene obavezne evidencije komisione prodaje i dnevni pumpni izveštaj.
Osnovni principi vođenja knjige evidencije su nepromenjeni. Ona će i dalje moći da se vodi ručno ili elektronski, stranice moraju biti numerisane, a sume sa svake strane prenose se na sledeću u vidu donosa. U knjizi se evidentiraju sve promene u vrednosti robe – nabavka, prodaja, otpis, manjak, višak, povraćaj, nivelacija itd.
Promene se unose najkasnije narednog dana za prethodni dan.
Pored Obrasca KEP, propisani su i sledeći novi obrasci:
Zbog značaja koji ovaj Pravilnik ima, kompanija Paragraf organizuje jednodnevni seminar, u petak, 25. decembra 2015. godine, u Beogradu u Sava Centru.
Seminar je namenjen knjigovođama, računovođama, šefovima računovodstva, preduzetnicima, pravnicima i ostalim zainteresovanim licima.
Predavači na seminaru biće članovi Radne grupe za izradu Pravilnika i urednici stručnog časopisa Poresko-računovodstveni instruktor.
Od tema posebno izdvajamo:
- Popunjavanje obrazaca KEP, PKR, KRI, KRI-1 i DPI
- Evidentiranje razduženja i prodajnih podsticaja
- Interni prenos robe
- Evidentiranje komisione prodaje
Izvor: Vebsajt Unije poslodavaca Srbije, 14.12.2015.