Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

U PRIPREMI NOVI ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Biće regulisana upotreba električnih trotineta


Voleli ih ili ne, ali električni trotineti su postali globalni fenomen, koji je zbog pristupačne cene i mogućnosti da se kupi na rate, postao dostupan mnogima. U poslednjih nekoliko meseci, sve su popularniji i u Srbiji, gde je, prema raspoloživim informacijama iz avgusta, prodato više od 40.000 električnih trotineta. Ipak, zbog zakonom još neregulisanih stavki vožnje električnih trotineta, to prevozno sredstvo postalo je vrlo upitno, te predmet brojnih debata.

Ne zauzimaju puno prostora, lako se kreću svuda, ali za njih još ne postoje zakonske regulative u većem broju svetskih država, pa je nemoguće procesuirati eventualne incidente ili ozbiljnije nesreće.

Upravo ta ekspanzija, kao i mogućnost kretanja i po ulici i po trotoarima, počela je da kod jednog dela građana zbog porasta broja nezgoda stvara nezadovoljstvo, ali i da otvara nekoliko pitanja - koliko su zaista bezbedni po učesnike u saobraćaju, smeju li da ih voze deca, kako se vozači tretiraju ukoliko voze u alkoholisanom stanju, te da li će, poput biciklista i vozača skutera i motora, i vozači trotineta morati da koriste zakonski propisanu zaštitnu opremu?

Elektrotrotineti su u Nemačkoj legalizovani u junu ove godine i vode se kao motorna vozila. To znači da vozači moraju da poštuju zakon o saobraćaju koji važi i za vozače automobila i kamiona.

Naime, oni su pomenute trotinete podelili u dve grupe, pa će tako oni koji se kreću do 12 km/h, moći da se kreću po trotoarima, dok će oni brži morati da se kreću po stazama za bicikliste. Od juna ove godine, da bi vozili trotinet koji se kreće do 20 km/h, mladi Nemci moraju da budu stariji od 14 godina.

U Francuskoj su bili malo rigorozniji prema ljubiteljima i korisnicima ovog električnog vozila, pa su tako u delovima grada koji su gusto naseljeni propisali dozvoljenu brzinu od "samo" 6 km/h, dok je u onima koji nisu toliko naseljeni, propisana maksimalna brzina 25 km/h. Za povredu zakona propisana je kazna koja varira od 35 do 135 evra.

Britanci su za sada zabranili kretanje električnih trotineta po trotoarima ako se kreću brzinom većom od 30 km/h.

Zbog velikog broja nezgoda, njih više od 1.500, i u Americi traže da se pooštre pravila za korišćenje električnih trotineta u toj zemlji. Kada se radi o Australiji, ako se električni trotinet kreće brzinom do 25 km/h, on ima status bicikla i podložan je pravilima propisanim za bicikliste.

Gradske vlasti Ostina, prestonice Teksasa, zatražile su da centar uz kontrolu i prevenciju istraži nesreće povezane sa elektrotrotinetima. Studija iz maja pokazala je da je svaki treći povređeni korisnik elektrotrotineta nastradao već pri svom prvom putovanju. Uz to, čak 63 odsto povređenih vozača je pre udesa vozilo trotinet manje od devet puta. U studiji se preporučuje nadležnima da uvedu obuku budućim korisnicima.

Jedan od najvećih problema, pored neprilagođene brzine kojom se kreću po trotoaru, jeste sigurno i to što vozači trotineta ne nose opremu koja ih čini vidljivim u saobraćaju tokom kretanja po ulici, odnosno, fluorescentne prsluke koji tokom vožnje koriste biciklisti. Nažalost, prema dostupnim podacima, vozači često ne nose ni zaštitne kacige, štitnike za laktove i kolena te ako dođe do pada, mogu da nastupe ozbiljne povrede.

Ipak, problem na koji se najčešće žale stanovnici gradova širom sveta, pa i Beograđani, jeste činjenica da se vozači električnih trotineta često uzrokuju nezgode u kojima dolazi do povreda usled neprilagođene brzine, ali i nepostojanja zvonceta ili sirene na samom volanu, kojim bi vozači upozoravali na svoje prisustvo, pošto je sam trotinet tokom kretanja gotovo bešuman.

Nemačka policija je saopštila da je nekoliko stotina vozača elektrotrotineta ostalo bez vozačke dozvole nakon što su uhvaćeni pijani na svojim dvotočkašima tokom Oktoberfesta.

Od tog broja njih 254 ostalo je bez dozvole, dok su u 32 slučaja policajci sprečili mortus pijane da se voze na dva točka. Policija je tokom festivala imala problema i da spreči osobe pod uticajem alkohola da iznajmljuju elektrotrotinete. Iako je na prostoru Terezinih livada, gde se Oktoberfest održava, bio ograničen rad aplikacije za njihovo iznajmljivanje, svake večeri nakon završetka festivala okolne ulice su bile prepune nasumično ostavljenih dvotočkaša.

U Srbiji vožnja električnih trotineta nije zakonski regulisana, tako da možete da ih vidite po biciklističkim stazama, trotoarima, ali i ulicama. Čak i saobraćajni stručnjaci i profesori imaju različite poglede na situaciju, te jedni smatraju da im treba omogućiti da voze trotoarom, uz smanjenu brzinu, a drugi da su trotoari namenjeni isključivo pešacima.

Jedan od retkih zvaničnika koji se konkretno oglasio o ovom pitanju bio je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.

- Imate paradoksalnu situaciju - ako vozite bicikl, treba vam kaciga, ako vozite motor, takođe morate da imate kacigu i položeno za motor, a ako vozite trotinet ne treba vam ništa! Pri tom, krećete se brzinom kojom maltene bez problema možete da ubijete čoveka - rekao je Vesić, označavajući kao gorući problem činjenicu da za trotinete još ne postoji adekvatna regulativa.

On je nedavno naveo da su električni trotineti "opasni i za vozače i za pešake".

- Ne kažem da ih treba ukinuti, oni postoje svuda u svetu, ali njihovo kretanje mora zakonski da se reguliše. Smatram da je to izuzetno važno jer ovo je zaista postalo suludo. Idete trotoarom i strahujete da će vas neko udariti. Pa oni nemaju ni zvonce! -

U Beogradu je zabeleženo nekoliko incidenata. Tako je, na primer, sedmogodišnji dečak povređen u Bulevaru kralja Aleksandra kada je na njega naleteo vozač sa električnim trotinetom. Zadobio je lakše povrede skočnog zgloba i glave, a sve se desilo nedaleko od ulaza zgrade u kojoj stanuje, u trenutku kada se nalazio u društvu svoje majke.

Prema navodima, pravila vožnje električnih trotineta u Srbiji biće uređena novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji uveliko priprema radna grupa MUP-a, a koji bi mogao da stupi na snagu u prvoj polovini sledeće godine.

Dok država ne uredi drugačije, jedino rešenje konflikta na relaciji pešaci - vozači električnih trotineta jeste u toleranciji, odnosno u tome da korisnici popularnih električnih vozila počnu da stavljaju sirene ili zvonca na svoje dvotočkaše, kao i da prilagode brzinu prilikom vožnje po trotoaru na mestima gde nemaju prilike da voze stazama predviđenim za bicikliste ili kada se kreću po uskim trotoarima. S druge strane, pešaci moraju da razviju svest da uz ljude na rolerima i bicikliste, prostor dele i sa vozačima električnih trotineta.

Najvažnija stvar jeste da su na trotoarima i na ulici svi učesnici u saobraćaju bezbedni, tako da obazrivost, adekvatna signalizacija, kao i zaštitna sredstva, ipak nemaju cenu.

Izvor: Vebsajt Blic, Stevica Rajčetić 12.10.2019.
Naslov: Redakcija