Zastava Bosne i Hercegovine

UPUTSTVO ZA PROVERU USAGLAŠENOSTI ODLUKA O BUDŽETU LOKALNIH VLASTI SA UPUTSTVOM ZA IZRADU ODLUKE O BUDŽETU LOKALNIH VLASTI


Na osnovu člana 15. stav 4. Zakona o državnoj upravi ("Sl. glasnik RS", br. 79/2005, 101/2007, 95/2010, 99/2014, 47/2018 i 30/2018 - dr. zakon), i člana 36a stav 3. Zakona o budžetskom sistemu ("Sl. glasnik RS", br. 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013 - ispr., 108/2013, 142/2014, 68/2015 - dr. zakon, 103/2015, 99/2016, 113/2017, 95/2018, 31/2019, 72/2019, 149/2020, 118/2021, 138/2022 i 118/2021 - dr. zakon),

Ministar finansija donosi

UPUTSTVO ZA PROVERU USAGLAŠENOSTI ODLUKA O BUDžETU LOKALNIH VLASTI SA UPUTSTVOM ZA IZRADU ODLUKE O BUDžETU LOKALNIH VLASTI

I UVODNE ODREDBE

Ovim uputstvom bliže se određuje postupak provere usaglašenosti donetih odluka o budžetu lokalnih vlasti lokalnih vlasti sa smernicama iz Uputstva za izradu odluke o budžetu lokalnih vlasti koje Ministarstvo finansija dostavlja lokalnim vlastima (u daljem tekstu: Uputstvo).

Ministarstvo finansija sprovodi postupak provere usaglašenosti odluka o budžetu lokalnih vlasti sa smernicama iz Uputstva, na osnovu podataka iz usvojenih odluka o budžetu lokalnih vlasti, kao i podataka unetih u Informacioni sistem za praćenje, kontrolu i izveštavanje o izvršenju budžeta jedinica lokalnih samouprava koji funkcioniše u okviru Uprave za trezor (u daljem tekstu: ISIB JLS AP).

II DOSTAVLjANjE ODLUKA O BUDžETU/ REBALANSA BUDžETA LOKALNIH VLASTI

Dostavljanje odluka o budžetu lokalnih vlasti vrši se neposredno u pisarnici Ministarstva finansija ili putem pošte, kao i elektronskim putem (preko naloga elektronske pošte koji su naznačeni u Uputstvu).

Ministarstvo finansija vrši proveru:

-           da li su lokalne vlasti dostavile odluke o budžetu u rokovima propisanim članom 31. Zakona o budžetskom sistemu;

-           da li su lokalne vlasti objavile odluke o budžetu, odnosno odluke o rebalansu budžeta na internet stranici nadležnog organa lokalne vlasti u skladu sa članom 45. Zakona o budžetskom sistemu;

-           da li su lokalne vlasti unele podatke iz usvojenih odluka o budžetu, odnosno odluka o rebalansu budžeta u ISIB JLS AP.

Ukoliko se utvrdi da lokalne vlasti nisu dostavile ili objavile odluke o budžetu/rebalansu budžeta, kao i da nisu unele podatke iz istih u ISIB JLS AP, upućuje u pisanoj i elektronskoj formi opomenu lokalnim vlastima da to učine u roku od tri dana od dana prijema opomene.

Ukoliko lokalne vlasti ne postupe po opomeni, Ministarstvo finansija može obustaviti prenos transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije, odnosno pripadajućeg dela poreza na zarade i poreza na dobit preduzeća, do momenta dostavljanja odluke o budžetu, odnosno odluke o rebalansu budžeta.

III POSTUPAK PROVERE USAGLAŠENOSTI ODLUKA O BUDžETU/REBALANSA BUDžETA LOKALNIH VLASTI SA UPUTSTVOM

Ministarstvo finansija vrši proveru usaglašenosti usvojenih odluka o budžetu lokalnih vlasti sa smernicama iz Uputstva u delu:

-           planiranja ukupnog obima prihoda;

-           planiranja mase sredstava za plate;

-           navođenja broja zaposlenih za koje su obezbeđena sredstva u budžetu lokalnih vlasti;

-           planiranja fiskalnog deficita.

A) ANALIZA PLANIRANjA UKUPNOG OBIMA PRIHODA

Analiza planiranja ukupnog obima prihoda u odlukama o budžetu lokalnih vlasti vrši se u cilju utvrđivanja da li se prilikom planiranja prihoda za tekuću budžetsku godinu pošlo od iznosa prihoda koji je ostvaren u tri kvartala prethodne budžetske godine, kao i procene ostvarenja istih u četvrtom kvartalu te godine, te da li je ukupan rast planiranih prihoda veći od projektovanog nominalnog rasta BDP-a koji je naveden u Uputstvu.

S tim u vezi, sačinjava se tabelarni pregled stanja planiranih tekućih prihoda (klasa 7) za svaku jedinicu lokalne samouprave, u kojem je prikazan:

-           iznos planiranih tekućih prihoda iz prethodne budžetske godine;

-           iznos ostvarenih tekućih prihoda iz prethodne budžetske godine;

-           procenat ostvarenja tekućih prihoda u odnosu na plan iz prethodne budžetske godine;

-           iznos planiranih tekućih prihoda iz tekuće budžetske godine.

-           indeks uvećanja planiranih tekućih prihoda iz tekuće budžetske godine u odnosu na iznos ostvarenih tekućih prihoda iz prethodne budžetske godine.

Ukoliko se na osnovu navedenih podataka utvrdi da je kod određene jedinice lokalne samouprave rast planiranih tekućih prihoda veći od projektovanog nominalnog rasta BDP-a koji je naveden u Uputstvu, vrši se uvid da li je u odluci o budžetu dato obrazloženje navedenog uvećanja sa navođenjem parametara (kretanje zaposlenosti, prosečne zarade, očekivane investicione aktivnosti, promene u stepenu naplate poreza na imovinu itd.) koji su korišćeni za projekciju takvih tekućih prihoda.

U slučaju da jedinica lokalne samouprave nije dala obrazloženje planiranih uvećanja tekućih prihoda ili je isto nepotpuno, u izveštaju se konstatuje da nije postupila u skladu sa smernicom iz Uputstva vezanu za planiranje ukupnog obima prihoda.

B) ANALIZA PLANIRANjA MASE SREDSTAVA ZA PLATE

Analiza planiranja mase sredstava za plate u odluka odlukama o budžetu lokalnih vlasti vrši se u cilju utvrđivanja da li su sredstva za plate zadržane na nivou sredstava planiranih Zakonom o budžetu Republike Srbije za prethodnu godinu, uz eventualne korekcija iznosa koje su izvršene u toku budžetske procedure na osnovu revidirane Fiskalne strategije, izmena i dopuna Zakona o budžetskom sistemu i procene potrebnih sredstava za rashode za zaposlene za tekuću godinu.

Prilikom vršenja analize koriste se podaci o planiranim sredstvima za plate u tekućoj budžetskoj godini kod korisnika budžeta lokalnih vlasti na ekonomskoj klasifikaciji 411 i 412.

Navedeni podaci preuzimaju se iz usvojenih odluka o budžetu lokalnih vlasti, kao i iz obrasca PL-1 – plate zaposlenih kod korisnika budžeta lokalnih vlasti koji je sastavni deo Pravilnika o načinu i sadržaju izveštavanja o planiranim i izvršenim rashodima za plate u budžetima lokalne vlasti.

Podaci o planiranim sredstvima na ekonomskoj klasifikaciji 411 i 412 upoređuju se sa iznosom planiranih sredstava koji bi trebalo da se dobije primenom smernice iz Uputstva.

Prilikom poređenja navedenog iznosa uzima se u obzir i iznos sredstava koji je potrebno planirati za ostvarivanje prava zaposlenih na uvećanu zaradu (minuli rad i sl.).

Ukoliko se na osnovu navedenih podataka utvrdi da je kod određene jedinice lokalne samouprave planirani iznos sredstava za plate veći od iznosa koji bi trebalo da se dobije primenom smernice iz Uputstva, konstatuje se da jedinica lokalne samouprave nije postupila u skladu sa smernicom iz Uputstva vezanu za planiranje ukupnog obima prihoda.

V) PROVERA NAVOĐENjA BROJA ZAPOSLENIH ZA KOJE SU OBEZBEĐENA SREDSTVA

Prilikom analiza odluke o budžetu lokalnih vlasti posmatra se da li u delu budžeta koji sadrži norme bitne za izvršenje budžeta, postoji posebna odredba u kojoj je iskazan broj zaposlenih na neodređeno i određeno vreme, za koje su u budžetu lokalne vlasti obezbeđena sredstva.

Takođe, prilikom analize koriste se i podaci iz Obrasca PL-2 – broj zaposlenih kod korisnika budžeta lokalne vlasti koji je sastavni deo Pravilnika o načinu i sadržaju izveštavanja o planiranim i izvršenim rashodima za plate u budžetima lokalne vlasti.

Ukoliko se utvrdi da odluka o budžetu lokalne vlasti ne sadrži posebnu odredbu i kojoj je iskazan broj zaposlenih na neodređeno i određeno vreme, za koje su u budžetu lokalne vlasti obezbeđena sredstva ili se broj koji je naveden ne slaže sa brojem koji je naveden u Obrascu PL-2, konstatuje se da jedinica lokalne samouprave nije postupila u skladu sa smernicom iz Uputstva vezanu za navođenje broja zaposlenih za koje su obezbeđena sredstva.

G) ANALIZA PLANIRANjA FISKALNOG DEFICITA

Prilikom analiziranja odluka o budžetu, odnosno odluka o rebalansu budžeta lokalnih vlasti, posmatra se da li je u slučaju postojanja fiskalnog deficita, isti nastao kao rezultat javnih investicija, kao da li je ispod 10% od prihoda koje su planirani u toj godini, a u skladu sa članom 27ž Zakona o budžetskom sistemu.

S tim u vezi, sačinjava se tabelarni pregled stanja budžeta za svaku jedinicu lokalne samouprave, u kojem su prikazani:

-           iznos planiranih tekućih prihoda (klasa 7)

-           iznos planiranih primanja od prodaje nefinansijske imovine (klasa 8);

-           ukupan iznos planiranih tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine;

-           iznos planiranih tekućih rashoda (klasa 4);

-           iznos izdataka za nefinansijsku imovinu (klasa 5);

-           iznos izdataka za nabavku finansijske imovine (klasa 62);

-           ukupan iznos planiranih rashoda i izdataka;

-           iznos planiranog suficita/deficita u tekućoj godini;

-           procenat planiranog suficita/deficita u odnosu na iznos planiranih tekućih prihoda u tekućoj budžetskoj godini.

Ukoliko se utvrdi da određena jedinica lokalne samouprave poseduje planirani deficit preko 10% od planiranih tekućih prihoda u toj godini, a da pri tom ne poseduje za to odobrenje Ministarstva finansija, konstatuje se da jedinica lokalne samouprave nije postupila u skladu sa smernicom iz Uputstva vezanu za planiranje fiskalnog deficita.

IV DONOŠENjE IZVEŠTAJA O PROVERI USAGLAŠENOSTI

Po izvršenoj proveri Ministarstvo finansija sačinjava za svaku jedinicu lokalne samouprave Izveštaj o proveri usaglašenosti usvojenih odluka o budžetu lokalnih vlasti sa smernicama iz Uputstva u kojem konstatuje u kom delu usvojene odluke nisu sačinjene u skladu sa smernicama iz Uputstva.

Izveštaj o proveri usaglašenosti usvojenih odluka o budžetu lokalnih vlasti sa smernicama iz Uputstva donosi se u roku od 60 dana od dana dostavljanja odluke Ministarstvu finansija.

U okviru navedenog roka Ministarstvo finansija može tražiti dodatna pojašnjenja od strane lokalnih vlasti u pisanoj i elektronskoj formi.

U slučaju usvajanja odluka o rebalansu budžeta lokalnih vlasti Ministarstvo finansija donosi izveštaj o proveri usaglašenosti istih sa smernicama iz Uputstva u roku od 30 dana od dana njihovog dostavljanja Ministarstvu finansija.

V DOSTAVLjANjE ZAHTEVA LOKALNIM VLASTIMA

Po donošenju Izveštaja o proveri usaglašenosti usvojenih odluka o budžetu lokalnih vlasti sa smernicama iz Uputstva, Ministarstvo finansija u pisanoj formi obaveštava lokalne vlasti u kom delu usvojene odluke nisu sačinjene u skladu sa smernicama iz Uputstva i određuje rok u kojem uočeni nedostaci trebaju da se otklone.

Ukoliko lokalna vlast ne otkloni nedostatke u roku koji je određen, Ministarstvo finansija obaveštava istu o merama koje će preduzeti u skladu sa članom 27ž stav 10, 36a stav 2. i 102. Zakona o budžetskom sistemu.

Izvor: Vebsajt Ministarstva finansija, 15.03.2023.
Naslov: Redakcija