Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O FINANSIRANJU LOKALNE SAMOUPRAVE: SKGO TRAżI POVLAčENJE NACRTA ZAKONA IZ PROCEDURE, JER JE NJIME PREDVIđENO SMANJENJE OD OSAM MILIJARDI DINARA U PRIHODU GRADOVA I OPšTINA. PLANIRA SE POTPUNO UKIDANJE KOMUNALNE TAKSE ZA ISTICANJE FIRME I EKOLOšKE TAKSE, DOK ćE TAKSA ZA MOTORNA VOZILA UMESTO OPšTINAMA, IćI U DRżAVNU KASU. PREDVIđENO JE DA ćE OPšTINAMA OD NAPLAćENOG POREZA NA ZARADE, UMESTO 80 ODSTO, OSTAJATI 50 ODSTO SREDSTAVA


Stalna konferencija gradova i opština traži od Ministarstva finansija da iz javne rasprave povuče Nacrt zakona o finansiranju lokalne samouprave, koji predviđa preraspodelu prihoda opštinskih budžeta, čime bi osam milijardi dinara prešlo Republici.

Kažu, nijedan predlog njihovih predstavnika u Radnoj grupi nije ušao u tekst Nacrta zakona. Iz resornog Ministarstva podsećaju da javna rasprava o Nacrtu zakona traje do 23. decembra 2015. godine i da su sve sugestije dobrodošle.

Odavno neki zakonski tekst nije tako ujedinio čelnike gradova i opština, bez obzira na to da li su iz vladajućih ili opozicionih stranaka.

Zoran Perišić, predsednik Stalne konferencije gradova i opština, smatra da će takav način finasiranja značajno narušiti ionako teško funkcionisanje gradova i opština.

"Suma koja se pominje da je potrebna da se vrati u budžet od oko osam milijardi dinara, smatramo da je već vraćena prethodnom izmenom Zakona o finansiranju lokalne samouprave ("Sl. glasnik RS", br. 62/2006, 47/2011, 93/2012, 99/2013 - usklađeni din. izn., 125/2014 - usklađeni din. izn. i 95/2015 - usklađeni din. izn.)", kaže Perišić.

Radomir Nikolić, gradonačelnik Kragujevca, rekao je da posledice Nacrta zakona mogu biti katastrofalne za opštine i gradove. "Kragujevac će po Nacrtu zakona ostati bez 25 odsto prihoda samo zbog umanjenja prihoda od poreza na zarade", istakao je Nikolić.

Trenutno, lokalnim samoupravama ostaje 80 odsto od poreza na zarade, ostatak ide u republičku kasu. Podsećaju da je takav odnos uspostavljen pre četiri godine, kada je odlučeno da im se prihod od poreza na zarade udvostruči, a dotacija iz budžeta prepolovi. U međuvremenu, stopa tog poreza je smanjena, a sada se predlaže da opštine i Republika ravnopravno dele prihod od poreza na zarade.

"Nacrt zakona uvodi tihu centralizaciju Srbije, to je ono čemu se svi gradovi i opštine generalno protive, ne znam da li znate da mi u Šapcu upravo decentralizujemo sistem, dali smo novac svim mesnim zajednicama u gradu", smatra gradonačelnik Šapca, Nebojša Zelenović.

Iz Ministarstva finansija podsećaju da opštinski budžeti, za razliku od republičkog, beleže suficit.

"Iznos od osam milijardi dinara približan je veličini tog suficita. U 2014. i 2015. godini preko 90, od 145 lokalnih samouprava, imalo je suficit. Predloženim rešenjima predviđen je tranzicioni period koji će sprečiti da u prvim godinama primene novog zakona, lokalne samouprave izgube veliki deo prihoda", navodi Ministarstvo finansija.

U lokalnim samoupravama tvrde da će nova preraspodela loše uticati na ublažavanje regionalnih razlika.

"Na kraju krajeva i EU kojoj težimo vodi računa o tome da glavni grad ne sme da bude razvijeniji više od sedam puta u odnosu na ostale gradove, a ovde je odnos da je Beograd 13 puta razvijeniji od ostalih gradova", kaže Goran Cvetanović, gradonačelnik Leskovca.

Predlog je i da se ekološka taksa i firmarine objedine sa porezom na imovinu, a da se lokalna taksa na motorna vozila ukine. Opštinari podsećaju da su mogućnosti za povećanje prihoda od poreza na imovinu gotovo iscrpljene i da svako smanjenje drugih prihoda ugrožava uslove života u lokalnim sredinama.

Izvor: Vebsajt RTS, Olivera Petrović Stojančić, 11.12.2015.
Naslov: Redakcija