Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O SPREČAVANJU KORUPCIJE: Proširen krug prijave imovine povezanih lica - bračnih i vanbračnih drugova i dece. Greška je što nije obuhvaćena i imovina roditelja i pobočnih srodnika u prvom stepenu srodstva, jer je time i dalje ostavljena mogućnost neprijavljivanja realnih imovinskih karata i data je prilika maskiranja istinitog materijalnog statusa funkcionera


Najmanje korupcije ima u Danskoj, a najviše u Somaliji. Srbija je na 91. mestu sa srednjim nivoom korupcije. To je mnogo bolje mesto nego početkom dvehiljaditih godina, kada je stanje bilo katastrofalno, kaže dr Ratomir Antonović sa fakulteta “Konstantin Veliki” u Nišu. Naglašava da su od tada učinjeni znatni pomaci u obračunu sa ovom vrstom kriminala, pre svega zahvaljujući Agenciji za sprečavanje korupcije, ali i izmenama zakona i osnivanju specijalizovanih pravosudnih institucija.

- Kada je uvedena obaveza prijave imovine agenciji, kojom su obuhvaćeni nosioci javnih funkcija na republičkom, gradskom, pokrajinskom i opštinskom nivou, nastala je prava najezda “siromašnih” državnih funkcionera, koji na svoje ime nisu imali apsolutno ništa - ni pokretnu ni nepokretnu imovinu, ni štedne uloge ni akcije u firmama. Na prvi pogled se stekao utisak da su to sve oni koji žive po supružničkim i roditeljskim stanovima, voze se gradskim prevozom i žive skromno od svojih funkcionerskih plata - podseća Antonović.

Zbog toga je proširen krug prijave imovine povezanih lica - bračnih i vanbračnih drugova i dece. Greška je, navodi, što nije obuhvaćena i imovina roditelja i pobočnih srodnika u prvom stepenu srodstva, jer je time i dalje ostavljena mogućnost neprijavljivanja realnih imovinskih karata i data je prilika maskiranja istinitog materijalnog statusa funkcionera.

Tokom 2020. godine Agencija za sprečavanje korupcije utvrdila je povredu zakona javnih funkcionera u 71 slučaju akumulacije dve ili više javnih funkcija, a 54 funkcionera zatečena su u sukobu interesa i nepotizmu. U 17 slučajeva je naređen prestanak druge javne funkcije, izrečeno je 40 mera upozorenja i 10 preporuka za razrešenje sa javne funkcije. To su pretežno bili funkcioneri jedinica lokalne samouprave - jedan gradonačelnik, četiri predsednika opština, jedan predsednik skupštine opštine, dva člana opštinskih veća, pet funkcionera koji obavljaju funkcije u sistemu obrazovanja i vaspitanja i jedan javni funkcioner iz zdravstvene ustanove.

- Na teritoriji Srbije vlada poseban oblik korupcije, a to je politička, koja podrazumeva upotrebu moći od strane političkih moćnika u svrhu sticanja protivpravne imovinske koristi za sebe ili drugog - kaže dr Antonović.

Zajedno sa političkom korupcijom javljaju se i trgovina uticajem, prekoračenje ovlašćenja, ucena i pronevera. Zbog različitih pojavnih oblika, korupcija se danas deli na belu, sivu i crnu.

- Bela korupcija je u narodu poznatija i kao nepotizam, što znači davanje određenih privilegija po rođačkoj, kumovskoj, zemljačkoj ili sličnoj liniji. Može da predstavlja sitno davanje prednosti, a može da bude i osnov za mnogo krupnije zloupotrebe državnih pozicija i trošenje sredstava iz budžeta, privilegovanje čitavih firmi i preduzeća u postupcima javnih nabavki, zloupotreba sa tenderskim dokumentima - navodi dr Antonović, koji je nedavno o ovoj temi govorio na savetovanju krivičara na Zlatiboru.

Siva korupcija je međusobno zavisan odnos po principu “usluga za uslugu”. Umesto klasične naplate određene usluge, kod sive korupcije se nezakonita usluga ne naplaćuje novcem, već se zahteva druga nezakonita usluga. Tako se stvara čitav lanac nedopuštenih radnji.

- Crna korupcija je pružanje usluge za novčanu nadoknadu, dakle za mito. Daje se onome ko uživa društvenu, političku ili neku drugu faktičku moć da učini ono što bi inače morao ili ono što ne bi smeo, ali takođe i da ne učini ono što bi morao. Ova korupcija u klasičnom smislu je najrasprostranjenija i predstavlja jedan od ključnih izvora nezakonitog novca stečenog iz koruptivne radnje - objašnjava dr Ratomir Antonović.

Ukazuje na još jedan oblik korupcije koji se zove pantoflaža, a znači korišćenje u privatnom poslu poznanstava i veza koje je osoba ostvarila dok je obavljala neku javnu funkciju.

- Pantofler je onaj koji odlazi sa javne funkcije radi zaposlenja u privatnom sektoru, ali je svojim delovanjem u vreme obavljanja javne funkcije na različite načine pogodovao svom novom poslodavcu, ili mu predavao i prodavao informacije i znanja koje je stekao vršeći javnu funkciju, a koje najčešće predstavljaju državnu, službenu ili poslovnu tajnu - navodi dr Antonović.

Napominje da je korupcija stara koliko i samo čovečanstvo. Bila je prisutna i kod starih Grka i Rimljana. Prema savremenoj definiciji Svetske banke, korupcija je “zloupotreba javnih ovlašćenja za privatnu korist”. Aristotel, Platon, Monteskje i Polibije govorili su da korupcija predstavlja proces kvarenja vlasti. Ona je vladavinu u javnom interesu pretvorila u vladavinu zarad ličnih interesa, a stvaraju je i podstiču moralno loši i nepodobni ljudi.

- Uvek će pronaći način da izigraju propise, da urade nešto mimo zakona i ostvare korist. Zato se moraju jačati mehanizmi odbrane društva od korupcije ne samo represivnim merama već i podizanjem životnog standarda činovnika, prosvetnih radnika, lekara, policajaca, sudija i drugih koji se neretko polakome za uzimanje sitne korupcije i koji najčešće zbog toga i budu procesuirani. Najveći generator korupcije je u politici i takvu korupciju mahom štite nosioci najviših političkih funkcija. Zato i ne treba da čudi zašto joj se tako teško staje na put i zašto ona predstavlja ozbiljan i skoro nerešiv problem - zaključuje dr Ratomir Antonović.

Smatra da su nerealne ideje o iskorenjivanju korupcije, ali da treba stremiti ka tome da se ona svede na razumnu meru.

Za koruptivna krivična dela protiv privrede i službene dužnosti, Viši sudu Beogradu je u toku 2020. godine u deset predmeta izrekao zatvorsku kaznu, dok je u 34 slučaja došlo do oslobađajuće presude. Za zloupotrebu službene dužnosti doneto je šest osuđujućih, od kojih su pet sa kaznom zatvora, i 33 oslobađajuće presude. Za primanje mita izrečeno je pet zatvorskih kazni, dok su za davanje mita donete tri oslobađajuće presude, navodi dr Antonović.

Krivični zakonik ("Sl. glasnik RS", br. 85/2005, 88/2005 - ispr., 107/2005 - ispr., 72/2009, 111/2009, 121/2012, 104/2013, 108/2014, 94/2016 i 35/2019) inkriminiše korupciju kroz korpus krivičnih dela protiv službene dužnosti i protiv privrede - primanje i davanje mita, trgovina uticajem, zloupotreba službenog položaja, prevara u službi, pronevera, zloupotreba položaja odgovornog lica, zloupotreba u vezi sa javnim nabavkama, zloupotreba u postupku privatizacije i zaključivanje restriktivnih sporazuma.

U sklopu krivičnih dela protiv imovine inkriminisano je “dogovaranje ishoda sportskih takmičenja”, što predstavlja podmićivanje sportskih sudija da ne sude po pravilima igre, ali i sportista - da ne daju svoj maksimum u igri.

- Uvedeni su i novi oblici krivičnih dela protiv izbornih prava, kao što je davanje i primanje mita u vezi sa glasanjem, što u praksi predstavlja kupovinu glasača na razne načine. Pretežno se glasačima daje novac da bi glasali za određenu političku opciju i od njih se zahteva da tajno slikaju glasački listić kako bi se videlo da su zaokružili opciju koja ih je za to platila, ili da se glasanje obavlja olovkom koja piše u drugoj boji (crvenom ili zelenom) kako bi se biračka komisija mogla uveriti da je potkupljeni glasač glasao onako kako je trebalo - objašnjava dr Ratomir Antonović.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Izvor: Vebsajt Politika, Aleksandra Petrović, 11.07.2022.
Naslov: Redakcija