Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Pre svake kupovine potrošači da se dobro informišu o statusu prodavca, naročito u situacijama kada izdvajaju veće sume novca i da kućne ljubimce kupuju u registrovanim odgajivačnicama koje garantuju poreklo i poseduju kompletnu dokumentaciju o pasmini


Pokušavajući da izbegne skupe odgajivačnice pasa jedna porodica iz Beograda kućnog ljubimca potražila je u oglasima. Izbor je pao na pomeranca, popularnog boa, koji kod odgajivača košta između 1.500 i dve hiljade evra. Našli su, kažu, zanimljiv oglas u kome je ovo štene nuđeno za samo 350 evra.

Jeste mnogo jeftinije, ali oglas nam je bio zanimljiv i kontaktirali smo sa vlasnicima. Videli smo slike i oduševili se, posebno jer je cena bila prihvatljiva za naš budžet. Već sutradan smo otišli po štene ‒ priča čitateljka "Potrošača".

Dogovorili su se, dodaje, da se nađu u Južnom bulevaru, a kada su se sreli na dogovorenoj adresi, vlasnica ih je odvela u jedan potpuno prazan stan preko puta u kome niko ne živi i gde su ih sačekala samo dva šteneta.

Odabrali smo jedno a uz njega smo dobili i "vakcinacioni karton" u kome nije bilo ni potpisa ni pečata, a ni ime ordinacije. Čip i pasoš koji su obećavali u oglasu niko nije pominjao ‒ priča ona. Kako je vreme prolazilo, pas je sve manje ličio na pomeranca. Posle četiri meseca postao je, priča ona, ogroman i imao je više kilograma od odraslog pomeranca.

Imamo četvoro dece, pas je kod nas i svi ga obožavamo, ali je jasno da to nije ta rasa i da smo prevareni. Mišljenje i potvrdu da smo u pravu smo dobili i u proverenoj odgajivačnici gde su nam rekli da pas podseća, ali da nije pomeranac kako su prodavci tvrdili. Sada liči na nemačkog špica, ali ni to nije sigurno, jer oni imaju velike promene u razvoju i dosta im se menja izgled ‒ objašnjava Marina Petrović.

Odmah je kontaktirala sa prodavcem koji je, kako kaže, bukvalno ismevao i šalio se na račun veličine psa savetujući joj da ga manje hrani da bi bio manji.

‒ Svesna sam da ne mogu da uradim ništa, niti da vratim svoj novac, ali ne želim više nikoga da prevare. Žao mi je što nisam udomila psa iz azila makar bih uradila nešto humano, a novac ne bismo dali prevarantima. Zato smo se i obratili "Politici", da još nekoga ne bi prevarili, jer je oglas i dalje aktivan. Ovi prodavci jasno je nemaju nameru da prihvate "reklamaciju" niti da vrate novac ‒ blokirali su broj čitateljke. Iz prepiske se jasno vidi o kakvoj bahatosti je reč.

‒ Ako ste hteli bolji kvalitet zašto niste kupili psa za više novca, to je za taj novac...", samo je jedan od komentara ovog prodavca na pritužbe čitateljke.

U jednoj od poznatih odgajivačnica pasa rekli su da ovo nije pojedinačan slučaj i da zbog popularnosti ove rase, ne samo kod nas nego i u svetu, mnogi pokušavaju da prevarom zarade novac.

U slučaju pomeranca obično nude nemačkog špica koji do mesec dana čak i liči na svog "skupljeg" rođaka. Ipak, reč je o žilavijoj vrsti koja već sa mesec dana jede granulice, brzo napreduje i menja izgled kada kupci obično shvate da su prevareni ‒ kažu sagovornici. Na pitanje zašto su pomeranci tako skupi, (cene se kreću i po nekoliko hiljada evra), oni kažu zato što ih je jako teško odgojiti.

Mladen Alfirović, pravni savetnik Nacionalne asocijacije potrošača Srbije NOPS, kaže da je u ovom slučaju isključena primena Zakona o zaštiti potrošača("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon). Razlog je to što je štene kupljeno preko oglasa gde je prodavac očigledno fizičko lice koje nema status trgovca i takođe ne poseduje registrovanu odgajivačnicu.

Mišljenja smo da u ovom slučaju ima elemenata krivičnog dela prevare, jer ukoliko se navodi oštećenog kupca pokažu kao tačni, u smislu da stručno lice (veterinar, kinolog i sl.) potvrdi da se ne radi o rasi psa koja je navedena u oglasu, sadržaj oglasne poruke prodavca očigledno ne odgovara istini i cilj takve oglasne poruke bi mogao biti dovođenje u zabludu druge strane ‒ kaže Alfirović. On dodaje da bi oštećeni kupac trebalo da se obrati tužilaštvu i policiji i podnese krivičnu prijavu protiv lica od koga je kupio štene.

Savet potrošačima je da se pre svake kupovine dobro informišu o statusu prodavca, naročito u situacijama kada izdvajaju veće sume novca i da kućne ljubimce kupuju u registrovanim odgajivačnicama koje garantuju poreklo i poseduju kompletnu dokumentaciju o pasmini (rodovnik i dr.) - zaključuje Alfirović.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, Ivana Albunović, 10.06.2020.
Naslov: Redakcija