Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O TRGOVINI: Sezonsko sniženje se oglašava dva puta godišnje i traje najduže do 60 dana. Zimsko počinje između 25. decembra i 10. januara. Ukoliko je oglašen najveći procenat sniženja, na primer do 70 odsto, onda najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena tim popustom. Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se potrošač navodi na kupovinu druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj


Sezonsko sniženje cena robe je u toku i potrošači treba da budu oprezni jer mnogi trgovci to zloupotrebljavaju. Važno je da kupci znaju da ukoliko je oglašen najveći procenat sniženja, na primer do 70 odsto, onda najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena tim popustom. Ovo ističe šef pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Mladen Alfirović.

- Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se potrošač navodi na kupovinu druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj - objašnjava Alfirović. - Kada kupci uoče ovu pojavu, to mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača.

Dodaje da bi ponuđena roba trebalo da bude iz zimske i jesenje kolekcije, a ne letnje. Dešava se, kako kaže, da trgovci samo na nekoliko dana podignu cenu, da bi je onda spustili i oglasili sniženje, što je, takođe, prekršaj i nepoštena poslovna praksa.

- Retko koji potrošač može da zna da li je prodavac to učinio, ali ima onih koji redovno posećuju tržne centre i upoznati su sa cenama - navodi on. - Ko primeti da je stara cena važila u zanemarljivo kratkom periodu, a da je onda oglašeno njeno sniženje može da se obrati inspekciji ili udruženjima potrošača.

Sezonsko sniženje se oglašava dva puta godišnje i traje najduže do 60 dana. Zimsko počinje između 25. decembra i 10. januara, a letnje mora da startuje od 1. do 15. jula. Aktuelnim Zakonom o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 52/2019) razdvojene su vrste prodajnih podsticaja, što je veoma značajno.

- Napravljena je jasna razlika između sezonskog sniženja, rasprodaje i akcijske prodaje - ističe Alfirović. - Za sve ove prodajne podsticaje, osim za akcije koje traju do tri dana, prodavac je obavezan da istakne staru i novu cenu.

Rasprodaja može da se organizuje samo u slučajevima kada trgovac zatvara neki maloprodajni objekat, prestaje sa radom ili prodajom određene robe, a to ne može da učini trgovac koji redovno posluje.

Mnogi prodavci na svojim izlozima ističu engleski termin "sale", koji može da označava i rasprodaju i sniženje. Alfirović ocenjuje da je to pitanje za inspekciju i da trgovci to ne bi trebalo da rade jer imamo srpske reči, a Zakon o trgovini jasno definiše njihovu upotrebu.

Što se tiče akcijskih prodaja, na koje su potrošači već navikli u hipermarketima, one ne mogu da budu duže od 31 dan na određeni proizvod.

- Propisano je da trgovac nema obavezu da istakne staru cenu ako akcija traje do tri dana - navodi Alfirović. - Naša organizacija se snažno protivila usvajanju takve odredbe. Smatramo da je sporna zbog prava potrošača da na najjasniji način bude obavešten o svim bitnim elementima, što uključuje staru i novu cenu.

U ovoj situaciji, dodaje, kupac ne može da ih uporedi i vidi pravi procenat sniženja. Ističe da roba na akciji mora da bude vidno obeležena.

Trgovci obično nekoliko dana pred istek roka oglašavaju popust i tada, kako objašnjava Alfirović, moraju da istaknu obaveštenje da je roba snižena zbog tog razloga, kao i datum do kog je proizvod upotrebljiv.

Mladen Alfirović upozorava potrošače da ne kupuju impulsivno, već da dobro razmisle da li im je nešto zaista potrebno ili kupuju zato što je na sniženju. - Kupci treba pažljivo da planiraju svoj kućni budžet - savetuje Alfirović. - Čitav tim stručnjaka, u koji su uključeni i psiholozi i sociolozi, osmišljava ta sniženja i akcije kako bi naveli potrošače da kupuju stvari koje ili ne odgovaraju njihovim potrebama ili im uopšte nisu potrebne.

Izvor: Vebsajt Novosti, E.B.T., 12.01.2020.
Naslov: Redakcija