Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

STRATEGIJA ZAŠTITE POTROŠAČA ZA PERIOD 2019-2024. GODINE: Predviđeno unapređenje vansudskog rešavanja sporova, informisanje građana o bezbednoj kupovini putem interneta i edukacija đaka o pravima kupaca


Nova Strategija zaštite potrošača za period 2019-2024. godine ("Sl. glasnik RS", br. 93/2019), koju je nedavno usvojila Vlada Republike Srbije, u fokus stavlja unapređenje vansudskog rešavanja sporova, informisanje građana o bezbednoj kupovini putem interneta i edukaciju đaka o pravima kupaca. Prioritet je i obezbeđivanje dostupnosti usluga, koje pružaju udruženja za zaštitu potrošača i lokalne samouprave, svim građanima u Srbiji.

Načelnica Odeljenja za zaštitu potrošača u Ministarstvu trgovine Slađana Petrović objašnjava da je edukacija dece školskog uzrasta o pravima koja kao kupci imaju planirana kroz uvođenje ovih tema u nastavni plan i pripremu priručnika za školski program iz oblasti zaštite potrošača u saradnji sa Ministarstvom prosvete. Petrovićeva smatra da sistemski pristup daje najviše efekata u najranijem uzrastu kada se kod dece stvara aktivan odgovor na pojave u društvu.

- Nova zakonska rešenja propisuju besplatno vansudsko rešavanje sporova za obe strane i obavezu trgovca da učestvuje u postupku, što je do sada bilo na dobrovoljnoj bazi - kaže načelnica Odeljenja za zaštitu potrošača. - Očekuje se da ove mere pozitivno utiču na povećanje broja sporova koji se rešavaju mirnim putem.

U vladinom dokumentu se konstatuje da je broj prigovora na robu i usluge upućenih udruženjima potrošača u stalnom porastu, a da ih je najviše u Beogradu i Vojvodini. Neujednačena rasprostranjenost je, kako se navodi, posledica manjeg broja udruženja kojima se građani mogu obratiti za pomoć u pojedinim regionima.

- Način za prevazilaženje ovog problema je aktivnije učešće jedinica lokalne samouprave koje su jedan od nosilaca zaštite potrošača - objašnjava ona. - Očekuje se stvaranje tripartitnog partnerstva, odnosno razvoj modela za saradnju državne uprave, lokalnih samouprava i udruženja potrošača kako bi se obezbedilo da svi građani u našoj zemlji dobijaju kvalitetne usluge.

Jačanje zaštite potrošača u elektronskoj trgovini predviđa mere koje su usmerene posebno na onlajn nabavku čija se ekspanzija očekuje u narednom periodu.

- Planirana je izrada edukativnog materijala za potrošače koji sadrži sve potrebne informacije o bezbednoj kupovini putem interneta - naglašava Petrovićeva. - Biće urađena najmanje jedna studija o specifičnim rizičnim oblastima elektronske trgovine i alatima za otkrivanje i sprovođenje zaštite potrošača u toj oblasti.

Neophodno je uvođenje delotvornih sankcija sa preventivnim dejstvom, navodi se u Strategiji, jer se kazne koje izriče inspekcija mogu primenjivati samo kroz prekršajni postupak koji često dugo traje.

- U praksi bi to značilo da bi trgovac plaćanjem polovine novčane kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, prihvatio odgovornost na taj način bi se oslobodio plaćanja druge polovine izrečene kazne - objašnjava Petrovićeva. - Na ovaj način se preskače prekršajni postupak koji može dugo da traje i obezbeđuje efikasnost u kažnjavanju.

Kupci su se u periodu od 2014. do 2018. godine najviše žalili na obuću i telekomunikacione usluge. Najveći broj prigovora potrošača odnosi se na nesaobraznost robe i usluga, 58 odsto, kao i na rok i način odgovora na reklamaciju 13,9 procenata.

Ciljane kontrole u oblastima isticanja cena, izdavanja računa, načina rešavanja reklamacija, nepoštenog poslovanja i prodaje duvana i alkoholnih proizvoda maloletnicima, obuhvatile su 423 slučaja inspekcijskog nadzora. U 43 je pokrenut upravni postupak, a u 46 podnet zahtev sudiji za prekršaje.

Ukupno 91.346 prigovora potrošača primljeno je u periodu koji je pokrivala prethodna strategija, od 2014. do 2018. godine. Većina njih, 72 odsto, podneti su u četiri najveća grada. Najviše pritužbi upućeno je u Beogradu, 41 procenat. Za trećinu manje, 13,5 odsto, podneto je u Novom Sadu, u Nišu 10,9 i Kragujevcu 6,4 odsto. U novoj Strategiji je navedeno da to ukazuje na nedostatak jednake dostupnosti udruženja potrošača u manjim gradovima i ruralnim oblastima.

Izvor: Vebsajt Novosti, E. B. Talijan, 09.01.2020.
Naslov: Redakcija