Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT UREDBE O USLOVIMA I KRITERIJUMIMA USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI KOJA SE DODELJUJE UČESNICIMA NA TRŽIŠTU KOJI OBAVLJAJU DELATNOST U ŽELEZNIČKOM SEKTORU: Nova pravila za dodelu subvencija železničkim preduzećima


Vlada Republike Srbije objavila je nacrt uredbe u kojoj se nalaze pravila za dodelu državne pomoći železničkom sektoru.

Privrednim subjektima iz tog sektora se pomoć može dodeliti za ulaganje u kupovinu, zamenu i obnovu železničkih voznih sredstava, otpis duga, restrukturiranje železničkih privrednih društava, kao i za koordinaciju saobraćaja.

Nacrtom uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći koja se dodeljuje učesnicima na tržištu koji obavljaju delatnost u železničkom sektoru, koji je objavljen na sajtu Komisije za kontrolu državne pomoći, Vlada planira da bliže uredi uslove i kriterijume dodele državne pomoći koja se dodeljuje za unapređenje razvoja železničkog sektora.

Državna pomoć se može davati u obliku subvencija, kredita, garancija, poreskih olakšica.

Intenzitet državne pomoći utvrđivaće se u odnosu na iznos opravdanih troškova za koje se dodeljuje državna pomoć, piše u Uredbi.

Opravdani troškovi su troškovi za koje je dozvoljeno dodeliti državnu pomoć.

Komisija je objavila javni poziv za učešće javnosti u procesu konsultacija u vezi sa nacrtom ove uredbe koje traju do 14. oktobra.

Uredbom se, kako piše, preuzima sadržina Saopštenja Komisije - Smernice Komisije o državnoj pomoći za učesnike na tržištu koji obavljaju delatnost u železničkom sektoru (Communication from the Commission - Community guidelines on State aid for railway undertakings (2008/C 184/07)).

Kada se radi o dodeli državne pomoći za ulaganje, opravdanim se smatraju troškovi ulaganja u železnička vozna sredstva koja služe za prevoz putnika (ili za druge vidove prevoza kao što su laka železnica, podzemna železnica ili tramvaj), piše u Uredbi.

Da bi se dodelila državna pomoć, takvo ulaganje mora da se odnosu na linije koje redovno opslužuju područja Srbije sa izuzetno niskim životnim standardom, visokom stopom nezaposlenosti, ili retkom ili vrlo retkom gustinom naseljenosti.

Nova železnička vozna sredstva se moraju koristiti najmanje deset godina isključivo u određenom regionu ili na određenoj liniji koja prolazi kroz nekoliko različitih regiona.

Učesnik na tržištu kome je dodeljena državna pomoć za ulaganje ima obavezu da proda sva ili jedan deo železničkih voznih sredstava koja više ne koristi na teritoriji Srbije trećim licima po tržišnim uslovima.

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći za ulaganje umanjuju se za prihod od prodaje.

Otpis duga, kao vid državne pomoći železničkim firmama, odnosi se na dugove koji moraju biti povezani sa delatnošću železničkog saobraćaja ili aktivnostima upravljanja, izgradnje ili korišćenja železničke infrastrukture.

Iznos ove vrste državne pomoći mora biti određen u odnosu na jasno određene dugove i ne sme premašiti njihovu vrednost.

Otpis duga se primenjuje kod učesnika na tržištu sa prekomernim nivoom zaduženosti koji ometa njegovo dobro finansijsko upravljanje.

Državna pomoć za restrukturiranje dodeljuje se učesniku na tržištu koji je u teškoćama, a obavlja usluge teretnog transporta u železničkom sektoru.

Pomoć se u ovom slučaju može dodeliti i novonastalom privrednom društvu proisteklom iz pravnog odvajanja, piše u uredbi.

Uslov za dodelu pomoći je, između ostalog, da su teškoće u poslovanju nastale iz samostalnog istupanja na tržištu.

Državna pomoć se ne može dodeliti novonastalom učesniku na tržištu ukoliko je privredno društvo iz kog je proisteklo prethodno dobilo državnu pomoć za restrukturiranje i period od deset godina nije istekao, piše u uredbi.

Državna pomoć za “koordinaciju saobraćaja” namenjena je za prevazilaženje određenih tržišnih nedostataka u sektoru saobraćaja.

Konkretno, ta pomoć se može dodeliti za korišćenje infrastrukture odnosno za plaćanje naknade za pristup infrastrukturi, smanjenje eksternih troškova, istraživanje i razvoj, unapređenje interoperabilnosti i bezbednosti.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, Nevena Petaković, 11.10.2022.
Naslov: Redakcija