Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O JAVNIM NABAVKAMA: Da li je ispravno u ponudi upisati nulu kao cenu za nešto što se ponderiše?


Kako je sam postupak javnih nabavki veoma složen proces, ne čudi ni činjenica da je praksa u javnim nabavkama raznolika i da nam svakodnevno ukazuje na neke nove situacije koje se dešavaju u međusobnom odnosu između naručilaca i ponuđača. Ovoga puta reč je o ponudama koje u okviru svojih cena za pojedine stavke nude iznos od nula dinara, a pri tom je naručilac u konkursnoj dokumentaciji odredio metodologiju dodele pondera za navedene pozicije.

Jasno je da će naručilac doneti odluku o dodeli ugovora ponuđaču koji je podneo najpovoljniju ponudu na osnovu kriterijuma za dodelu ugovora koji je propisan konkursnom dokumentacijom. Ovo bi praktično značilo da bi naručilac dodelio ugovor na primer ponuđaču koji je u svojoj ponudi ponudio najnižu cenu gde je kriterijum za dodelu ugovora najniža ponuđena cena i da je pri tom za pojedine stavke u okviru svoje ponude stavio iznos od nula dinara. Ovakva situacija je moguća ukoliko je kriterijum za dodelu ugovora najniža ponuđena cena, međutim postavlja se pitanje šta se dešava sa ponudama u kojima ponuđači za pojedine stavke upisuju iznos od nula dinara, a da je pri tom ta stavka predstavlja kriterijum za dodelu ugovora utvrđen određenom metodologijom za dodelu pondera.

Nakon pregleda i stručne ocene ponuda, naručilac odbija kao neprihvatljivu ponudu između ostalog, ukoliko utvrdi druge nedostatke zbog kojih nije moguće utvrditi stvarnu sadržinu ponude ili nije moguće uporediti je sa drugim ponudama. To znači da bi naručilac prilikom stručne ocene, postupio po zakonu kada je ponudu ponuđača koji je u okviru pojedinih stavki upisao iznos nula dinara, gde je naručilac odredio navedenu stavku kao jedan od kriterijuma za dodelu ugovora i utvrdio metodologiju za dodelu pondera, ocenio kao neprihatljivu iz razloga što je matematički nije moguće izračunati ali ni objektivno uporediti sa ponudama drugih ponuđača.

Ovakvu situaciju potvrđuje i rešenje Republičke komisije broj 4-00- 615/2022 od 22.09.2022. godine u kome se usvaja kao osnovan zahtev za zaštitu prava podnosioca zahteva. Po mišljenju podnosioca zahteva naručilac u predmetnom postupku javne nabavke pregled i stručnu ocenu ponuda nije izvršio u skladu sa zakonom i zahtevima iz konkursne dokumentacije o nabavci i neosnovano je ponudu izabranog ponuđača ocenio kao prihvatljivu.

Republička komisija je utvrdila da ponuda u kojoj je izabrani ponuđač ponudio nula dinara za kriterijum ponuđene cene radnog sata ima za posledicu nemogućnost rangiranja takvih ponuda, zbog koga je jedini način da se ovakva nepravilnost otkloni poništenje predmetnog postupka javne nabavke u celini za navedene partije.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Ponuđači Srbije, 12.10.2022.
Naslov: Redakcija