Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O OBLIGACIONIM ODNOSIMA: Dugovanja za telekomunikacione usluge zastarevaju za godinu dana. To ne znači da se dug automatski briše, već da se ne može naplatiti prinudno, preko suda ili izvršitelja, a dužnik mora uložiti prigovor na odluku izvršitelja i pozvati se na zastaru, o kojoj odlučuje sud


Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) upozorila je da se ovih dana sve više građana javlja zbog podnesaka pojedinih advokatskih kancelarija iz Novog Sada u kojima se pozivaju da plate dugovanja za telekomunikacione usluge starija od godinu dana.

Kako ističu iz ove potrošačke organizacije, u ovim dopisima je navedeno da potraživanja za internet, usluge mobilne telefonije i pakete usluga ne zastarevaju za godinu dana, već se navodi opšti rok od 10 godina. Uz to je istaknuto i obrazloženje da je reč o “neimenovanim ugovorima”, koji se ne mogu okvalifikovati kao “potraživanje pošte, telegrafa i telefona za upotrebu telefona i poštanskih pregradaka”, na koje bi se mogao primeniti kraći rok od jedne godine.

- Citirano tumačenje nema uporište u sudskoj praksi. Potraživanja za telekomunikacione usluge pružene fizičkim licima koja dospevaju u jednakim mesečnim intervalima zastarevaju za godinu dana, i to je jasno navedeno u Zakonu o obligacionim odnosima ("Sl. list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89 - odluka USJ i 57/89, "Sl. list SRJ", br. 31/93, "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja i "Sl. glasnik RS", br. 18/2020). To ne znači da se dug automatski briše, već da se ne može naplatiti prinudno, preko suda ili izvršitelja. Dužnik u ovakvoj situaciji mora uložiti prigovor na odluku izvršitelja i pozvati se na zastaru, o kojoj odlučuje sud - saopštili su iz NOPS-a. Oni savetuju potrošačima da ne uzimaju za ozbiljno pravna tumačenja i obrazloženja koja ovih dana stižu sa adresa “poznatih” advokatskih kancelarija, budući da ona nemaju utemeljenje u zakonu i praksi najviših sudskih instanci, po kojoj se jednogodišnji rok zastare za ovu vrstu potraživanja za fizička lica ne dovodi u pitanje.

- Razlozi za ovakva tumačenja mogu biti isključivo materijalne prirode, u želji da se za pojedine telekomunikacione operatere kao klijente obezbedi naplata zastarelih potraživanja pokušajem dovođenja u zabludu potrošača kao ekonomski slabijih i pravno neukih stranaka - navode iz NOPS-a.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Politika, 07.02.2022.
Naslov: Redakcija