Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

OD 1. JULA 2018. GODINE NA SNAZI NOVA EVROPSKA DIREKTIVA ZA ZAŠTITU PUTNIKA: Veća zaštita putnika koji uplaćuju paket-aranžmane bez obzira na to da li su ih rezervisali u agenciji ili putem interneta. Potrošači će ubuduće imati veća prava pri otkazivanju, povraćaju novca i povratka u zemlju u slučaju stečaja agencije ili pravo na smeštaj u slučaju da povratno putovanje nije moguće


Evropska unija takođe ima probleme sa turističkim uslugama, a sve više putnika žali se na štete koje su pretrpeli zbog otkazivanja letova ili bankrota turističkih agencija. Zato je početkom ovog meseca počela da se primenjuje nova evropska direktiva koja donosi više zaštite za oko 120 miliona putnika u EU, posebno u paket-aranžmanima, bez obzira na to da li su ih rezervisali u agenciji ili putem interneta. Neke od najvećih novina su u vezi sa otkazivanjima putovanja, ali i zaštiti putnika u slučaju elementarnih nepogoda koje se dogode tokom odmora.

Vera Jurova, komesarka za pravosuđe, potrošače i rodnu ravnopravnost, izjavila je da su ova pravila uvedena jer građani žele da budu u potpunosti zaštićeni čak i u slučaju onlajn rezervacija odmora gde trenutno ima dosta problema.

Nova pravila o putovanjima u paket-aranžmanima sada su prilagođena digitalnom dobu i novim vidovima rezervacije odmora. Putnici će istovremeno uživati nova prava i biti dobro zaštićeni u slučaju stečaja turističke agencije. Osim toga, novim pravilima biće olakšan posao i turističkim agencijama posebno u prekograničnoj ponudi usluga. Potrošači će ubuduće imati veća prava pri otkazivanju, povraćaju novca i povratka u zemlju u slučaju stečaja agencije ili pravo na smeštaj u slučaju da povratno putovanje nije moguće – izjavila je Jurova.

Ono što bi verovatno i u našem slučaju bilo od velike koristi jeste pravilo po kome je organizator putovanja obavezan da u slučaju da nije moguć povratak putnika u predviđenom terminu obezbedi čak tri dodatna noćenja.

Novi propisi EU, kako se očekuje, trebalo bi da smanje štetu nanetu putnicima za oko 430 miliona evra.

Građane je posebno obradovala vest da će se ovim pravilima povećati zaštita putnika u takozvanim povezanim putnim aranžmanima, ali samo u slučaju da pružalac prve usluge, recimo avio-prevoznik, ode u stečaj. Ukoliko je neko, na primer, u okviru paket-aranžmana, onlajn kupio povratnu avio-kartu za Njujork i istovremeno rezervisao smeštaj na povezanoj internet stranici, moći će da u potpunosti nadoknadi štetu ako se dogodi da avio-kompanija ode u stečaj i otkaže povratni let. Prema dosadašnjim pravilima, ovaj putnik morao bi u kratkom roku sam da organizuje i plati povratnu kartu i ne bi imao pravo da nadoknadi troškove.

To se promenilo, pa se sada takvo putovanje smatra povezanim putnim aranžmanom i obuhvaćeno je zaštitom u slučaju nesolventnosti koju obezbeđuje avio-kompanija. Nova direktiva obezbeđuje da putnik prilikom rezervacija ovog putovanja bude u potpunosti i na vreme informisan da li je reč o povezanom aranžmanu ili ne – kaže Jurova.

U Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija Juta kažu da Srbija usvaja sve direktive EU iako nije članica, međutim mnoge od njih nisu primenjive, jer su u suprotnosti sa drugim zakonima koji su povezani sa uslugama u turizmu.

Juta je članica Evropske asocijacije turističkih agencija i u toku smo sa svim promenama koje se donose u Briselu. Učestvujemo i u tim predlozima, međutim mnogo toga će kod nas biti problem primeniti upravo zbog zakona koji se ne podudaraju – kaže Aleksandar Seničić, direktor Jute, i dodaje da i Srbija ima pravila koja štite putnike koji uplaćuju paket-aranžmane, ali ne na način koji to najavljuje EU.

Recimo, u slučaju elementarnih nepogoda putnici koji dolaze iz Srbije mogu biti zaštićeni samo ako se na teritoriji na kojoj borave proglasi vanredno stanje. Takođe, problem je i u obezbeđivanju dodatnih dana smeštaja, jer, kako kažu, postoje odredišta poput Grčke u kojoj je u sezoni to teško izvodljivo.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, Ivana Albunović, 10.07.2018.
Naslov: Redakcija