Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Udruženja za zaštitu potrošača važna su karika između kupaca i prodavaca. Iako im se broj poslednjih godina povećao, činjenica je da veliki broj sredina nema takva udruženja, a stručnjaci iz oblasti zaštite prava potrošača upozoravaju da je važnije pitanje kadrovske osposobljenosti nego koliko udruženja postoji


Iako zakoni koji štite naša potrošačka prava već neko vreme postoje, praksa je često drastično drugačija.

Da je prevarena, da joj zakon ne pomaže, a ni udruženja za zaštitu potrošača, na sopstvenoj koži osetila je Zrenjaninka D.B.

Ona je svom trogodišnjaku kupila nove patike u jednoj od mnogobrojnih prodavnica u centru Zrenjanina. Tri dana nošenja i patika se rašila. Tu počinje njena priča, koja nema srećan kraj.

Nakon reklamacije u prodavnici, patika je poslata na veštačenje. U nalazu inspekcijske kuće "Jugoinspekt" stoji da je patika fizički oštećena. Kako se ona sa tim nikako nije složila, pozvala je Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine.

Tamo su joj rekli da oni rade svoje analize, ali da za to mora da uplati 1.300 dinara što je i učinila i dobila nalaz od "Tekstilinspekta" da patika nije fizički oštećena nego da je greška do proizvođača. Sa tim nalazom, uputila se u prodavnicu i tek tamo saznala da nalaz Udruženja ne obavezuje prodavca.

U Udruženju su joj rekli da je na to upozorena. D.B. tvrdi da u prvom razgovoru tako nešto nije čula. Preporučeno joj je da pravdu potraži na sudu. Razočarana, odnela je patike kod obućara.

Razočarana je, kaže, najviše u Udruženje potrošača.

- Trebalo je odmah da mi kažu da nalaz koji sam uredno platila nije obavezujući za prodavca. Uopšte se ne bih ni upuštala u procedure. Platila sam patike, veštačenje i na kraju, obućara koji je patike nekako zašio - navodi ova Zrenjaninka.

Njena sugrađanka M.B. doživela je još veću neprijatnost štiteći svoja potrošačka prava i to od mobilnog operatera čije usluge je koristila.

- Obavestili su me iz kol centra operatera da sam za internet potrošila 15.000 dinara. Sutradan sam otišla u poslovnicu i s obzirom da su mi do tada računi bili najviše 800 dinara, zatražila listing da vidim kako sam uspela da napravim toliki račun. Rekli su da će ga dostaviti na kućnu adresu. Listing nikada nije stigao ali je stiglo rešenje prinudnog izvršitelja o zapleni stvari, koje uzgred nisu ni moje nego mojih roditelja. Ponovo sam zvala operatera, oni su se sad vadili da su listing poslali, a da ja proverim da nije poštar zaturio. Onda sam dobila objašnjenje da nisam mogla krajem meseca da ga zatražim nego početkom sledećeg i, sve u svemu, listing nikada nisam dobila. Izvršitelj mi je skrenuo pažnju da će on stvari zapleniti, a da posle na sudu dokazujemo čije su. Na kraju, moj otac je preuzeo da u ratama isplati dug koji nisam napravila - ispričala je svoje iskustvo M.B. naglašavajući kako je u ovakvim situacijama jeziv osećaj - osećaj potpune nemoći.

Potrošačka prava nisu tema koja previše interesuje medije. Na dnevnom redu su stalno neke velike teme, pa potrošači ostaju prepušteni sami sebi kada se nađu u nevolji.

Tačno je da ima sve više mogućnosti da se građani obaveste o svojim potrošačkim pravima, ali je istina da u društvu nije negovana niti se neguje potrošačka kultura. Zahvaljujući izboru tema, građani mogu više saznati o sadržaju državnih ugovora koji se teško mogu ticati njihovih života, nego što će saznati šta piše u ugovoru koji sklapaju sa bankom, mobilnim ili kablovskim operaterom.

Udruženja za zaštitu potrošača važna su karika između kupaca i prodavaca. Iako im se broj poslednjih godina povećao, činjenica je da veliki broj sredina nema takva udruženja, a stručnjaci iz oblasti zaštite prava potrošača upozoravali su da kvantitet nije jednako kvalitet. Važnije je pitanje kadrovske osposobljenosti nego koliko udruženja postoji.

Stručnjaci ističu da zaštita nije kad je kupac već prevaren, već kad nikome na padne na pamet da kupca prevari. Svakodnevni primeri iz prakse pokazuju da smo od toga još daleko - taman toliko koliko i od Evropske unije.

Izvor: Vebsajt 021, Nadica Jakovljev, 12.07.2017.
Naslov: Redakcija