Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Potrošač ima pravo da izabrani proizvod plati po onoj ceni koja je istaknuta na tom proizvodu ili na prodajnom mestu ispod ili iznad određenog proizvoda. Trgovac ima zakonsku obavezu da naplati po onoj ceni koja je istaknuta na proizvodu. Ne sme da naplati po ceni koja se pojavljuje u kasi


Izmešane cene po rafovima samo služe da slude potrošače. Većina kupaca tek na kasi shvati da cena ne odgovara proizvodu koji su izabrali, iako je ispod njega jasno istaknut natpis s cenom. Naravno, pogrešnom. Najčešće su cene izmešane i pogrešne kod proizvoda na akciji, pa je jedna cena na rafu, a potpuno druga, uglavnom veća, na kasi.

Prema rečima Petra Bogosavljevića, predsednika Pokreta potrošača Srbije, propisi su u tom slučaju jasni.

- Potrošač ima pravo da izabrani proizvod plati po onoj ceni koja je istaknuta na tom proizvodu ili na prodajnom mestu ispod ili iznad određenog proizvoda - naglašava Bogosavljević. - Trgovac jednostavno ima zakonsku obavezu da naplati po onoj ceni koja je istaknuta na proizvodu. Ne sme da naplati po ceni koja se pojavljuje u kasi.

Bogosavljević tvrdi da kada bi se nekoliko potrošača izborilo i sve isteralo na čistac, trgovci bi prestali sa takvom praksom. Prema njegovim rečima, potrošač koji smatra da je u pravu, da je jedna cena na kasi a druga na rafu, trebalo bi da to slika i tako obezbedi dokaze. Trebalo bi, takođe, da ceo problem prijavi i tržišnoj inspekciji.

- Čini mi se da mogu na prste jedne ruke da izdvojim proizvode koje sam u jednom marketu platila po onoj ceni koja je bila istaknuta na rafu - požalila se Vera Milojević, penzionerka iz beogradskog naselja Šumice. - Bez obzira na moje pritužbe i bez obzira na to što sam mnogo puta i dokazala da su cene izmeštene, rezultat je nula. Uvek je neko drugi kriv, prodavci ili potrošači, zato što su cene pomešane. U početku sam mislila, a sada sam u to uverena, da je to poslovna politika, jer nas tako samo zbunjuju.

Isti problemi javljaju se i u ostalim trgovinskim kućama. Posebno su cene zbunjujuće kod proizvoda na akcijskim sniženjima. Velikim slovima je istaknuta cena, a sitno je ispisano kojem proizvodu ta cena i pripada.

- Kupila sam špagete na akciji, a na rafu gde su se nalazile bila je ispisana cena od 99 dinara - kaže Aleksandra Stanković, službenica sa Vidikovca. - Na kasi mi je trgovac otkucao skoro 140 dinara. Na moje negodovanje odgovorio je da akcijska cena važi za špagete 0,5, a da sam ja uzela 0,7. Na ceni na rafu jeste pisalo da je 0,5, ali i one špagete koje sam uzela su se nalazile na istom rafu. Na istom mestu. Odbila sam da kupim špagete.

Trgovcima po Zakonu o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon) prete velike kazne za nejasno istaknute ili pogrešno postavljene cene. One dostižu i nekoliko stotina hiljada dinara.

- Za potrošača prema Zakonu o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 53/2010 i 10/2013) i Zakonu o zaštiti potrošača, cena na rafu je ona cena koju plaća - kaže Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije. - Za kupca je, naime, važeća cena samo na rafu. Statistika pokazuje da je žalbi na ovakve probleme izuzetno malo. S druge strane, kod velikih trgovinskih lanaca gotovo sto odsto žalbi potrošača rešeno je u korist potrošača. Razlog je jednostavan - trgovci su shvatili od koga žive.

Izvor: Vebsajt Novosti, M. N. S., 08.06.2017.
Naslov: Redakcija