Zastava Bosne i Hercegovine

INFORMACIONI SISTEMI U PRAVOSUĐU: Državna revizorska institucija utvrdila zastarele računare i nebezbedne operativne sisteme, neravnopravno korišćenje elektronskih i papirnih dokumenata. Nije obezbeđen kontinuitet poslovanja u vanrednim okolnostima, u slučaju raskida saradnje sa pružaocima usluga, a neuređena je i obrada podataka o ličnosti


Neophodno je da Ministarstvo pravde unapredi upravljanje, obezbedi viši nivo pouzdanosti informacionih sistema i omogući građanima korišćenje dodatnih elektronskih usluga – ključna je poruka izveštaja o reviziji svrsishodnosti poslovanja “Informacioni sistemi u pravosuđu“ koji je objavila Državna revizorska institucija.

“U pravosuđu u Republici Srbiji, u upotrebi je više od 20 informacionih sistema, koji se koriste za vođenje predmeta, razmenu podataka, uvid u podatke”, rekao je dr Duško Pejović, predsednik DRI, na konferenciji za medije.

Prema rečima dr Pejovića, revizijom su utvrđeni problemi, kao što su zastareli računari i nebezbedni operativni sistemi, neravnopravno korišćenje elektronskih i papirnih dokumenata.

“Sprovodeći ovu IT reviziju, utvrdili smo i da informaciona bezbednost nije na neophodnom nivou jer nije organizaciono i normativno uređena, nije obezbeđen kontinuitet poslovanja u vanrednim okolnostima i u slučaju raskida saradnje sa pružaocima usluga, pružalac usluge ima pristup produkcionoj bazi, a obrada podataka o ličnosti nije uređena tako da su jasno razgraničene uloge Ministarstva pravde, sudova i pružalaca usluga, naglasio je dr Pejović.

Dr Pejović je pohvalio Ministarstvo pravde ističući da je uvođenjem pravosudnog informacionog sistema ostvarilo finansijske uštede i povećalo efikasnost u radu.

“Pravosudni informacioni sistem je pravi primer kako digitalizacija može dovesti do efikasnijeg rada i značajnih ušteda”, istakao je dr Pejović i dodao da je Ministarstvo pravde, od početka primene informacionog sistema, uštedelo više od sedam milijardi dinara.

Državni revizor Dejan Stojiljković naglasio je da je revizijom utvrđeno da nije obezbeđeno stabilno finansiranje informacionih sistema u pravosuđu zbog nedostatka finansijskih sredstava, što za posledicu ima zastarele računare, zastarele i nebezbedne operativne sisteme, kao i nedovoljan broj zaposlenih na IT poslovima.

“Ministarstvo pravde i sudovi nisu uspostavili upravljanje informacionom bezbednošću informacionih sistema u pravosuđu na sveobuhvatan način, jer nisu usvojene i primenjene mere zaštite koje obuhvataju upravljanje IT rizicima, organizacionu IT strukturu i usvajanje i primenu odgovarajućih pravila i procedura u oblasti informacione bezbednosti i upravljanje procesom kontinuiteta poslovanja, što je neophodno kako bi bila osigurana pouzdanost sistema, rekao je Stojiljković.

Kako je objasnio, nije uspostavljen efektivan mehanizam saradnje Ministarstva pravde i sudova sa pružaocima usluge, zato što nisu usvojena i implementirana pravila i procedure kada je u pitanju ova oblast, pružaoci usluga imaju pristup produkcionim bazama i proces obrade podataka o ličnosti nije uređen na način propisan zakonom.

Državni revizori dali su Ministarstvu pravde 12 preporuka za uređenje ove oblasti.

Izvor: Vebsajt Državna revizorska institucija, 06.02.2023.
Naslov: Redakcija