Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O POŠTANSKIM USLUGAMA: Učestao problem isporuke oštećenih proizvoda kupcima. Udruženjima za zaštitu potrošača pristiže značajan broj žalbi na iste trgovinske lance, u različitim gradovima, sa raznom robom koja je isporučena u neispravnom stanju. Često je uključena ista kurirska služba


Kupci u Srbiji sve češće kupuju komad bele tehnike ili drugu spravu koja se čini ispravnom samo u prodavnici, a kada im je kurirska služba isporuči, na ruke dobijaju pokvaren uređaj.

Najgore u ovoj situaciji je to što građani nemaju kome da se žale, s obzirom na to da ih kurirske službe primoraju da potpišu izjavu da su primili ispravnu robu, iako im je dostavljena polomljena mašina za veš, oštećen televizor ili pokvaren šporet.

Takvo iskustvo pre nekoliko dana imala je Novosađanka Slađana Pešić, koja je 4. jula 2017. godine u jednom lancu prodavnica bele tehnike kupila veš mašinu. Mašinu joj je kurir isporučio dva dana kasnije, a kako se ispostavilo, uređaj je bio oštećen.

"Platila sam punu cenu, dobila fiskalni račun. Nije mi isporučeno ono što sam naručila - veš mašina je bila oštećena, ni nalik onoj koju sam kupila. Odmah pošto mi je kurir dostavio mašinu, bukvalno je izbacivši pred moja vrata, morala sam da potpišem da sam je primila u ispravnom stanju, što sam ja učinila jer drugačije ne bih dobila mašinu. Otvorila sam je i videla to što je vrlo jasno. Zvala sam kurira, koji mi je samo odbrusio da se to dešava sa tim lancem prodavnica, žalbe su česte, ali nije do kurira", priča ova Novosađanka.

Kada je otišla u prodavnicu da uloži reklamaciju, prodavci su joj rekli da je odgovoran - kurir. "Oni su prebacili loptu na teren kurirske službe, optužili ih da nemarno postupaju s opremom, ali da s njihove strane nema odgovornosti. Pošto sam ja insistirala da podnesem reklamaciju, rekli su mi da će to trajati i do mesec dana, da mi je sve uzalud... Ko je odgovoran ja ne znam, ali znam da sada imam uništenu veš mašinu i da sigurno neću stati na ovakvom bezobrazluku", odlučna je Pešićeva.

A šta se zapravo dogodilo i ko može da odgovara?

Naime, sve je češće učešće kurirskih službi u kupovinu tehnike i drugih dobara, a sve je manje dostava koje megamarketi rade samostalno. Razlog tome je Zakon o poštanskim uslugama ("Sl. glasnik RS", br. 18/2005, 30/2010 i 62/2014), koji kurirske službe obavezuje da dostave kupcu robu koja ne sme da bude otvorena i na bilo koji način oštećena. Kako objašnjava predsednik udruženja Zaštita potrošača, Nenad Bumbić, ovo je klasičan i sve češći primer u praksi, kada kuriri poturaju potrošačima papir koji moraju da potpišu, a na kojem se navodi da su robu primili u ispravnom stanju.

"Nakon što ste vi potpisali taj papir, kurir ni za šta ne odgovara i vi preuzimate robu. To nije fer od kurirske službe, pošto vas obavezuje da potvrdite prijem robe koju zakonski ne smete ni da pogledate dok vam je ne uruče. Kasnije ne može da se dokaže da je kupac nije oštetio. Naravno da će prodavci da skinu odgovornost sa sebe, jer znaju da je sam postupak dokazivanja jako dugotrajan i mora se na sud - gde vi gubite po dve godine, plaćate veštačenje i sve ostalo, a ishod je krajnje neizvestan", pojašnjava Bumbić.

On dodaje da je u poslednje vreme sve više ovakvih primera u praksi, a naročito sa pojedinim trgovinskim lancima, koji izlaze iz priče potpuno čisti jer potrošači često odustanu od traženja pravde.

"Izvorni problem je, očigledno, u trgovinama, jer mi imamo značajan broj žalbi na iste lance, u različitim gradovima, sa raznom robom koja je isporučena u neispravnom stanju. Često je uključena ista kurirska služba", kaže Bumbić i dodaje da su građani na jedan perfidan način primorani da organizuju prevoz robe samostalno, teraju kurirsku službu da otvara pakovanja protivzakonito, te da u samoj prodavnici nekoliko puta traže proveru robe pre kupovine.

"Nekada ni ne znate da je roba pokvarena dok je ne uključite ili ne krenete da koristite neko kratko vreme", zaključuje on.

Prema Zakonu o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon), rizik oštećenja robe do trenutka predaje potrošaču snosi prodavac. Zato je građanima teško da dokažu da oni nisu pokvarili robu, već da im je takva isporučena. Takođe, kupac ima pravo da traži da se reklamacijom otkloni kvar na robi, što je malo verovatno da će prodavac lako prihvatiti.

Izvor: Vebsajt 021, Gorica Nikolin, 11.07.2017.
Naslov: Redakcija