Zastava Bosne i Hercegovine

SVEST O POTROŠAČKIM PRAVIMA U SRBIJI SVE IZRAŽENIJA: Eventualna greška prodavca najčešće se ispravlja na licu mesta, ali može se završiti i vansudskim rešavanjem potrošačkih sporova


Potrošači u Srbiji sve češće reaguju ukoliko smatraju da su na bilo koji način oštećeni prilikom kupovine. Ta reakcija je ponekad samo verbalna, gde se eventualna greška prodavca ispravlja na licu mesta, ali može se završiti i vansudskim rešavanjem potrošačkih sporova.

Svest potrošača da su na neki način oštećeni jača iz više razloga, kaže za Biznis.rs Antonio Manćini (Antonio Mancini), viši savetnik italijanske Uprave za konkurenciju (Italian Competition Authority – ICA).

„Glavni uzroci mogu biti povećanje svesti potrošača o njihovim pravima, i to može biti pozitivan element jer pokazuje rastući efekat edukativnih kampanja. Zatim, tu su lakši i jednostavniji kanali za podnošenje reklamacija, kao i evolucija poslovnih modela od strane trgovaca sa sve sofisticiranijim tehnikama koje podstiču potrošače da naprave izbor, posebno na mreži, a koji nisu u skladu sa njihovim stvarnim i efektivnim potrebama“, ističe naš sagovornik.

Manćini kaže da i u Italiji raste broj onih koji ulažu reklamacije na usluge.

„Trgovci razvijaju sve više alata kako bi pokušali da utiču na izbore potrošača, posebno pri online kupovini, gde iskorišćavaju asimetriju informacija sa složenim ponudama ili koriste takozvane ‘obmanjujuće obrasce'“, objašnjava italijanski savetnik.

Kada su u pitanju ovlašćenja koja italijanska Uprava za konkurenciju (ICA) ima u svojoj zemlj, radi se o širem spektru i ona se koriste u zavisnosti od slučaja.

„ICA ima ovlašćenje da zaključi istrage prihvatanjem i preuzimanjem obavezujućih uslova koje predlažu strane u sporu, a koje vrlo često uključuju mere kompenzacije u korist uključenih potrošača. Takođe, ICA ima ovlašćenje da u svoje odluke uključi naloge za zaustavljanje navodnih kršenja zakona o zaštiti potrošača i naloge za prikazivanje upozorenja (na primer, na internet stranici trgovaca) i dodatne mere transparentnosti“, navodi Manćini.

Uprava za konkurenciju u Italiji može direktno da izrekne administrativne kazne do 10 miliona evra za svako kršenje relevantnog zakona o zaštiti potrošača prenetog u italijanski potrošački kodeks, koji je nedavno izmenjen u okviru Omnibus direktive Evropske unije.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Biznis, Miljan Paunović, 10.06.2023.
Naslov: Redakcija