Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

STRATEGIJA RAZVOJA SISTEMA JAVNOG INFORMISANJA U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD 2020-2025. GODINA: Rok za usvajanje Akcionog plana medijske strategije 16. maj 2020. godine


Rok za donošenje i usvajanje Akcionog plana medijske strategije je 16. maj ove godine, izjavila je Predsednica Vlade Republike Srbije Ana Brnabić navodeći da je cilj Strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period 2020-2025. godina ("Sl. glasnik RS", br. 11/2020) sloboda medija i unapređenje medijskog okruženja.

Brnabić je na debati o medijima ukazala da je ponosna na način na koji je medijska strategija pisana, navodeći da je u Radnoj grupi bilo devet predstavnika novinarskih udruženja i devet predstavnika države.

"Kada uporedimo sa 2011. godinom, tada smo u Radnoj grupi imali jednog predstavnika novinarskih udruženja", rekla je Brnabić i dodala da će sada ista radna grupa koju čini isti broj predstavnika udruženja novinara i države raditi i na izmenama i dopunama medijskih zakona.

Ona se osvrnula i na opaske da "nikada nije bilo gore", navodeći da je činjenica da danas postoje mediji koji su otvoreni kritički prema vlasti, a da je izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije 2011. godine pokazao da "više ne postoji medij iz kojeg građani mogu da dobiju potpune i objektivne informacije".

"Možemo da pričamo u kojoj meri ih imate, koliko su oni zastupljeni, ali je činjenica da takve medije imate", rekla je Brnabić.

Brnabić je ukazala i da je prvi put sada formiran nadzorni odbor Narodne skupštine Republike Srbije za kontrolu medija, izabrano je pet novih članova REM-a na tri upražnjena mesta i dva su zamenjena, a takođe su donete i preporuke za emitere.

"Zaključiću da je moja molba - molba za dijalog", rekla je Brnabić i poručila da mediji treba ne samo da kritikuju, već da objektivno izveštavaju, te da je svakako neophodan korektivni faktor.

Navodeći da je Evropski parlament u januaru 2011. godine konstatovao nedovoljan pristup internetu kao jedan od uslova za informisanje građana, Brnabić je ukazala da danas više od 60 odsto domaćinstava ima kvalitetan pristup internetu.

Brnabić je ukazala da je vlada ove godine izdvojila oko 18 miliona evra za podsticaje za operatore za uvođenje interneta u domaćinstvima.

Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Sem Fabrici izjavio je da Vlada Republike Srbije, EU i OEBS treba da udruže snage kako bi se načinio pomak u medijskoj sferi, ukazujući da ga je prethodnih meseci bilo, budući da su, između ostalog, popunjena upražnjena mesta u Savetu za štampu i REM-u.

Fabrici je kazao da je sloboda medija ključna i da predstavlja ljudsko pravo.

"Ovo je specifičan trenutak pred izbore. Sloboda medija je važno načelo i moramo svi da udružimo snage kako bi ostvarili napredak. Evropska unija će nastaviti da prati napredak sa stanovišta pristupanja Srbije Evropskoj uniji kako bi se postarali da se zemlja kreće u pravom smeru", rekao je Fabrici.

On je dodao da Srbija ima priliku da ostvari viši nivo slobode medija i medijskog okruženja.

"Ne znam da li je situacija bila gora ranije ili nije, ali važno je usredsrediti se na sadašnji trenutak i okrenuti se budućnosti", rekao je Fabrici.

Kada je reč o medijskoj strategiji, on je ukazao da u njoj postoje tri glavne oblasti, prva se tiče izazova koji se postavljaju pred novinarsku profesiju, kao što su status, bezbednost novinara i zaštita izvora, druga se tiče medijske koncentracije, oglašavanja, javnih nabavki i reklamiranja, a treća se odnosi na regulatorna tela.

"Ova medijska strategija na neki način predstavlja čas za istinu. Važna je prilika da se uhvatimo u koštac s problemima. Za sprovođenje akcionog plana je neophodan konsenzus", rekao je Fabrici.

Ambasador Norveške u Srbiji Alf Bjarne Johnasen pozdravio je usvajanje medijske strategije za period 2020-2025. za koju je rekao da bi trebalo da ispravi nedostatke. On je ocenio da bi akcioni plan trebalo da obezbedi povoljno okruženje za medije i izrazio nadu da će on biti usvojen pre leta.

"Želim da pohvalim usvajanje medijske strategije. Svedoci smo početka procesa reforme koja ima za cilj profesionalizaciju medijske scene u Srbiji. Znamo da je za to potrebna politička volja da se podrže i štite mediji, njihova različitost i kritička uloga", rekao je ambasador Norveške.

On je podsetio da je slobodno i odgovorno novinarstvo ključno za vladavinu prava i demokratski sistem, jer je pravo građana da primaju pluralističke informacije.

"Ključno je da regulatorna agencija za elektronske i štampane medije obezbedi fer uslove za poslovanje medija bez pritisaka, potrebna je i veća nezavisnost upravnih odbora javnih servisa. Takođe, treba da ojača uloga Saveta za štampu, da se poštuju njihove odluke i preporuke", rekao je Johnasen.

Kako je naveo, postoji i potreba za transparentnošću vlasništva i finansiranja medija. Norveški ambasador je konstatovao i da mediji treba da obezbede nediskriminatorni pristup svima, naročito u izbornoj kampanji.

Izvor: Vebsajt RTV, 09.03.2020.
Naslov: Redakcija